F.A.Q.

5G-tråden

  • 5 January 2022
  • 59 svar
  • 2924 visningar
5G-tråden
Användarnivå 7
Emblem +36

 

 

Allt från de höga mätningar vi sett i Göteborg, till att det börjar bubbla upp och byggas ut nytt på fler platser i vårt avlånga land så är detta för många en fantastiskt spännande tid och resa att följa. I denna tråd kommer vi att prata om just allt rörande 5G - vad som kan väntas, det allra senaste, diskussioner, frågor, och prata om de uppdateringar som ständigt kommer.

Det är även alltid kul att se i vilka hastigheter man kan komma upp i, så dela gärna med er. :wink:

 

5G C-bandet:
C3500 = 3500 Mhz - NR / 5G - Band 78

 

Här diskuterar- och uppdaterar vi om det senaste inom 5G. Gå med i konversationen och dela med dig av dina tankar här nedanför! 

 

:rotating_light:Glöm inte att prenumerera på denna tråd, för att få uppdateringar om när något nytt kommenteras eller läggs ut! ​​​​​​


59 svar

Användarnivå 6
Emblem +14

Wow! Sign me up! @JeppePeppe 

Användarnivå 7
Emblem +36

Kul! Misstänkte att detta kunde vara en grupp- och tråd för dig @Martin - 3 kund i 15år  :wink:

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe 3:s allra första C-bands site. I Göteborg såklart 😉

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Martin - 3 kund i 15år  Se så den skiner! och idag är den långt ifrån den enda :heart_eyes:

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe knappast den sista heller... En site i Lundens vattentorn! En Ericsson Air-antenn. En Penta-antenn och en gps för att synka dom olika siterna, dvs CA (Carrier Aggregation) Detta är en av tre sektorer på denna site! 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Ska vli spännande och se hur mycket som byggs ut i år. Kommer bli allt mer vanligt att se 5G-symbolen nu 😎

Så kul att du tar bilder! 

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe bara bollen kommer i rullning så går det nog fortare och fortare 💨

Användarnivå 7
Emblem +40

Det häftigaste med 5G generellt är att svarstiden är så mycket lägre. Det gör att allt bara känns mycket snabbare i telefonen - även om det inte kräver så hög hastighet egentligen! Sen är det ju alltid trevligt att det går att hämta en hel Netflix-säsong på några sekunder också 😅

Användarnivå 7
Emblem +36

@Pettersson håller med dig! Det var någon mätning nyligen där @Martin - 3 kund i 15år fick 8ms, vilket är rätt sjukt!

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson @JeppePeppe Det var i Norrköping förra veckan jag mätte upp 8ms 💥 Idag blir det Malmös tur att se vad dom kan leverera 😉

Användarnivå 6
Emblem +14

Det häftigaste med 5G generellt är att svarstiden är så mycket lägre. Det gör att allt bara känns mycket snabbare i telefonen - även om det inte kräver så hög hastighet egentligen! Sen är det ju alltid trevligt att det går att hämta en hel Netflix-säsong på några sekunder också 😅

Kan inte mer än hålla med dig om att ladda ner en bra serie på Netflix på bara några minuter!! 😉

Användarnivå 7
Emblem +38

KOMMER aldrig glömma när 4G ploppade upp i telefonen och man kunde ladda ner ett album 

På typ några ”sekunder” va säkert minuter men de kändes så sjukt fort. Och idag såg jag en mätning (dock ej Sverige) på 3348mbs över 5G uWb 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Chipsgeneralen ja den tiden minns jag också. Övergången till LTE.. Det var tider det 😃

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe Gjort lite olika mätningar i och omkring Malmös Centralstation. Svarstiden ligger stadigt på 15ms. Denna mätningen är mot siten på Utställningsgatan (Nordic Wellnes) @Fredrik W är du med i utbyggnaden i Malmö? 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Martin - 3 kund i 15år Snyggt! Måste vara första mätningen i malmö för dig? Ändå väldigt fin hastighet! 😍

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin - 3 kund i 15år Snyggt! Måste vara första mätningen i malmö för dig? Ändå väldigt fin hastighet! 😍

@JeppePeppe yes it is! Generellt så är det som i Göteborg. Snitt på 600-800 Mbit och svarstid på 15ms!

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe säger dessa siffror dig något? 🤔

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@JeppePeppe säger dessa siffror dig något? 🤔

 

Hmm, är det något specifikt du tänker på? Annars ska jag vara ärlig med att de inte säger mig så värst mycket :sweat_smile:

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe säger dessa siffror dig något? 🤔

 

Hmm, är det något specifikt du tänker på? Annars ska jag vara ärlig med att de inte säger mig så värst mycket :sweat_smile:

Det var bara rent allmänt ifall du kunde utläsa något från dessa siffror 😉

Användarnivå 6
Emblem +14

Power to the people! Mer 5g i centrala Göteborg 💥

Användarnivå 7
Emblem +36

Power to the people! Mer 5g i centrala Göteborg 💥

Där snackar vi! Snygg bild :thumbsup:

Användarnivå 6
Emblem +14

Power to the people! Mer 5g i centrala Göteborg 💥

Där snackar vi! Snygg bild :thumbsup:

Dom ploppar upp som svampar i skogen 🙉🙈😉

@JeppePeppe Här på Abba museumet, Djurgården! Helt ny site! 

 

Användarnivå 4
Emblem +6

@JeppePeppe Gjort lite olika mätningar i och omkring Malmös Centralstation. Svarstiden ligger stadigt på 15ms. Denna mätningen är mot siten på Utställningsgatan (Nordic Wellnes) @Fredrik W är du med i utbyggnaden i Malmö? 

 

:sunglasses: Absolut.

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe Gjort lite olika mätningar i och omkring Malmös Centralstation. Svarstiden ligger stadigt på 15ms. Denna mätningen är mot siten på Utställningsgatan (Nordic Wellnes) @Fredrik W är du med i utbyggnaden i Malmö? 

 

:sunglasses: Absolut.

Bra jobbat @Fredrik W 

Användarnivå 6
Emblem +40

@JeppePeppe knappast den sista heller... En site i Lundens vattentorn! En Ericsson Air-antenn. En Penta-antenn och en gps för att synka dom olika siterna, dvs CA (Carrier Aggregation) Detta är en av tre sektorer på denna site! 

 

Tänk att jag flyttade från min fina 5G plats vid vattentornet , till att kasta kotte i skogen som tidsfördriv 😛 Lite mer fart i Lunden så klarar dom “Tele2 /Com Hem” fart från uttagen . För en bråkdel av priset ;) 

Svara