F.A.Q.

5G-tråden

  • 5 January 2022
  • 59 svar
  • 2924 visningar
5G-tråden
Användarnivå 7
Emblem +36

 

 

Allt från de höga mätningar vi sett i Göteborg, till att det börjar bubbla upp och byggas ut nytt på fler platser i vårt avlånga land så är detta för många en fantastiskt spännande tid och resa att följa. I denna tråd kommer vi att prata om just allt rörande 5G - vad som kan väntas, det allra senaste, diskussioner, frågor, och prata om de uppdateringar som ständigt kommer.

Det är även alltid kul att se i vilka hastigheter man kan komma upp i, så dela gärna med er. :wink:

 

5G C-bandet:
C3500 = 3500 Mhz - NR / 5G - Band 78

 

Här diskuterar- och uppdaterar vi om det senaste inom 5G. Gå med i konversationen och dela med dig av dina tankar här nedanför! 

 

:rotating_light:Glöm inte att prenumerera på denna tråd, för att få uppdateringar om när något nytt kommenteras eller läggs ut! ​​​​​​


59 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

@frodrik91 Ja men visst! Solna fick äran att bära den 1000:e siten 😁⭐️

Trevligt att det går snabbt med nya routern! Ett bra val helt enkelt! 😎

Användarnivå 6
Emblem +40

Ahmen silka gottegrisar då 😎🌎 hört mitt tak får nummer 2000 & SA som kärnan i nätet 🔥🥇

Ajjamen , kallar henne ”routern”  för ”Bettan -Speedy Gonzales ” 👉🏻😎

Kan inte klaga på den hastigheten ändå 🔥👌🏻förr kunde man ju dra iväg på långtur innan spelen va nere 😂 och då menar jag inte cd spelen 🤓

@JeppePeppe

 

Användarnivå 6
Emblem +40

https://www.opensignal.com/reports/2022/12/sweden/mobile-network-experience

På länken kan man även se mer i detalj per kategori upplevelse.Hänt en del sen dess 😉

 

Senaste upplevelse mätningen.

Förra upplevelse mätningen.

 

Användarnivå 2

Förstår detta ej att så många får så “bra hastigheter”, i malmö har vi fortf usla hastigheter skulle jag säga… max ca 200 mbit/s ner och ca 50mbit/s upp. aldrig sett över 300mbit/s.. 
Täckningskartan säger vi ska ha “mycket God 5g+”

Vet iofs inte vad 5G+ skall vara? 

Ser andra skriver om 5g SA men här får vi bara endast 5g NSA… 

Vilken apn är bäst? APN:  data.tre.se eller bredband.tre.se ?

Känns lite som ett skämt än i Malmö i vart fall.. 



 

Användarnivå 6
Emblem +40

Det skulle jag nog inte påstå är usla hastigheter utan det är ganska så realistiska hastigheter . 
200-600 Mbits på 5G+ NSA  .

Jag tror att däromkring,  får räkna man räkna med ett tag. Eftersom många har moderna telefoner/ Surfplattor redan i sina händer innan utbyggnaden sker som har stöd för 5G och även mobilt bredband med 5G routrar . Så kan tänka mig att det blir en belastning snabbt för respektive område som slås på . 

10-100 Mbits på 5G ( likt 4G ) Men man får högre hastigheter på 5G NSA utan (+ ) än 4G kan jag nämna . 
 

På mobiler finns också denna begränsning om man inte väljer 3 Fullfart. 

3Snabbare - 0 kr/mån

  • Upp till 250 Mbit/s
  • Passar dig som surfar, streamar och gamear men inte behöver det allra snabbaste

3Snabbast - 49 kr/mån

  • Upp till 1000 Mbit/s*
  • Passar dig som vill ha surfupplevelse i världsklass och slippa buffrande och lagg

https://www.tre.se/handla/mobilabonnemang

På bredband finns inte denna begränsning . 

Snitthastigheten för Sverige med 5G i allmänhet räknat med alla Operatörer va 333 Mbits om jag inte missminner mig . Och va 35 Mbits upphastighet. 

Det finns inget SA i Sverige , och det lär vi få vänta på . Det är när det införs , man får den verkliga effekten och nyttan av 5G . Tror även det kallas för ”äkta 5G” , NSA är mer inkörsporten . 
 

Men om du bor i storstad så som Malmö , så lär du säkert stöta på 5G+ koppling . Då är man kopplad till  C- Bandet 3500 MHz n78 . 5G som är utan + , går på 2100 MHz på något vis . 
 

Sen kan mycket påverka . Har man router så är placering viktigt . Ibland kan man behöva assistans över riktning eller låsa emot en viss mast . Finns även router valet med utomhus mottagare med möjlighet till högre & stabilare resultat . Beroende på hur man bor & har för möjligheter . 
 

Här har du en tråd du kan läsa om skillnaderna & följa utbyggnaden som fortgår i landet. 

Jag tror inget APN är bättre än det andra . Utan det ena är för telefoni & de andra för bredband . 
 

Kör du med 5G bredband och router eller bara telefon ? Eller både och . 
 

Skulle nog säga att det inte ser så pjåkigt ut på täckningskartan . Det är kanske lite mer om du har 5G & 5G+ markerade . Sen är utbyggnaden fortfarande i väldigt tidigt skede , och det lär hända mycket 2023 kan jag tänka mig . Nu när samhället är tillbaka från allt Julstök med mera . 
 

/ F 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Mr C Hej,

 

det är nog som @frodrik91 är inne på, att det kanske hänger på vilken hastighet du har i ditt abonnemang? 

 

I Malmö har jag fått riktigt bra hastigheter, över 1000Mbit/s - så det verkar inte vara något knasigt med nätet. Kanske är det beroende på var du befinner dig, abonnemanget som har en begränsning eller telefonen du har? Vilken telefon har du samt hur gör du när du testar hastigheten, vilket app använder du? 

Användarnivå 6
Emblem +40

Tror “Snabbare “ gick igång 1 november redan. Tidigare än tänkt. Så det kan säkert vara en del folk som får begränsningen . Men är som sagt på mobil delen detta är. Bredband är inget sådant.

Man ser det under “Övriga” på sitt mobilabonnemangs detaljer” .

@Pettersson 

Kan tänka mig att man får klart bättre hastigheter om man är ute på tur med sin telefon. Men om man har sin router där hemma , så är det nog svårare med dom hastigheterna hehe . Fint det testet tog nog en bra bit över 1 GB surf hehe ! Inget bra för surfpottare.

Men gjorde du det höga testet innan november / december 2022 ? Tänker på hur du har det med din inställning med “Snabbare/Snabbast” därefter.

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Gjorde det i december - inomhus med min telefon. Mig veterligen genomfördes väl förändringen för befintliga kunder först vid årsskiftet, för de nya blev det väl en förändring innan. 

Testet drog över 2GB, så är ju en engångsgrej om abonnemanget är begränsat 🤓

Det bör vara ganska enkelt att kunna få bra hastigheter med router så länge den testas på flera olika ställen i lägenheten. Routern har ju större antenner än telefonerna och går att placera i ett fönster. Men friheten som att stå mitt på ett torg saknas ju!

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad tror herren @JeppePeppe om antal siter nu , jämfört vid 3 december 2022 då det nåddes 1000 st siter. Är det nära 1500 snart tro ? ✨👀🤞

Svara