Besvarat

Hemligt nummer

  • 6 September 2018
  • 10 svar
  • 5027 visningar

Min vårdcentral ringer mig från ett hemligt nummer. Av misstag har jag avvisat samtal från det numret. Hur återställer jag det?

mvh Janne
icon

Bäst svar av Tristan 7 September 2018, 13:46

Visa original

10 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Janne!

Jag antar att du menar att du har råkat blockera samtal från det numret, avvisar gör man under pågående ringning och då kan du också svara, och då beror det lite på tillverkare och modell på din mobil hur du skall gå tillväga.

Under iOS för iPhone ska man kunna hitta blockeringslistan under Telefon i Inställningar.
Klicka på "Redigera" och sedan minus-tecknet framför det nummer du vill avblockera samt tryck på den röda knappen för att avblockera.

Under Android brukar man gå tillväga så att man öppnar upp telefonfunktionen, trycker på Mer i form av 3 prickar ovanför varandra och sedan väljer Inställningar >>Blockerade nummer.
Tryck på krysset brevid det nummer du vill avblockera och det är klart.
Inställningen "Blockerade nummer" finns inte
Användarnivå 5
Emblem +10
Vad har du för märke och modell på din mobil?
Samsung Galaxy S7
Användarnivå 5
Emblem +10
Samsung Galaxy S7

Då tar vi en genväg.
Använd denna guiden, se bilden till vänster i guiden - den ändrar sig för varje steg, för att finna fram till blockeringslistan och sedan bör det vara enkelt att klicka för att ta bort ett blockerat nummer.

https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler-bredband/mobilguide?page=device/samsung/galaxy-s7-g930/topic/samtal/blockera-samtal/1

Återkom gärna ifall du behöver mer hjälp.
Hej igen!
Tack för en tydlig och bra information. Men-det stämmer inte på min mobil

Punkt 3. "Mer" finns ej Tre vertikala punkter tar mig i alla fall till inställningar

Punkt 5. "Samtalsblockering" finns inte med i menyn.

Så tyvärr kan jag inte gå vidare.

Än en gång tack för att du är intresserad av att hjälpa mig/Janne
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

I listan, vilka olika alternativ finns? Finns det något som har med blockering att göra? Det borde finnas precis under en rubrik som heter något i stil med "samtalsinställningar".

Alternativt - har du en app som heter TrueCaller? Då gör du som beskrivs här, efter att du öppnat appen:


Eller har du någon annan app för att blockera telefonförsäljare och dylikt? Om ja; vilken?
Användarnivå 5
Emblem +10
Vilka alternativ har du under Inställningsmenyn i Telefonappen, alltså efter att du har tagit dig förbi steg 3?

Finns Spärrlista eller något liknande att välja på?


@Pettersson

Sorry, inte menat att låta som en halvdan kopia av ditt inlägg men det fanns inte när jag började skriva på mitt. Fastnade i telefonsamtal. : )
Tristan och Pettersson!

Ett stort tack för er hjälpsamhet och engagemang. Jag blev glatt överraskad att ni båda tog er så mycket tid för att hjälpa mig.

Och tack vare era råd och efter att min frustration lagt sig, kunde jag klara ut vad som var problemet.

Jag hakade nog upp mig på att min vy inte var densamma som på era bilder. Men när jag klickat mig fram till "inställningar" fanns ju en rubrik "Blockera nummer" Och där hade jag markerat "Blockera anonyma samtal" Ett knapptryck och så var problemet löst.😀

Än en gång tack!

Janne Selling
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Janne!

Trevligt att höra att våra gemensamma ansträngningar gav resultat och att du nu kan bli nådd av din vårdcentral.

Det du upplevde är både nackdelen och styrkan i Android - ingen användning av det operativsystemet är exakt likadan som en annan och det gör att man ibland måste bortse ifrån olikheter och istället öppna upp ögonen för vilka alternativ som finns när man har hittat fram till rätt inställningsmeny, vilket du också gjorde och därmed lyckades lösa ditt problem. Värt att lägga på minnet till nästa gång.

Ha en trevlig helg.

: )

Svara