Med inbyggt e-sim kan du använda din Apple Watch Series 3, 4, 5, 6, 7, 8, SE eller Ultra (GPS + Cellular) utan att ha din iPhone till hands. Perfekt om du ska ut på en löprunda och vill helst slippa ta med dig mobilen. Eftersom klockan är kopplad till ditt mobilabonnemang kommer du fortfarande kunna skicka/ta emot sms, ringa och streama musik. De sista två fungerar så klart bättre om du har ett par bluetooth-hörlurar.
Våra utvecklare har arbetat hårt för att göra processen med att komma igång så enkel som möjligt, men vi vet också att det kan uppstå många frågor, därför har vi samlat några av de frågor som ni kan tänkas ha här nedanför:
Vad innebär tjänsten Apple Watch-anslutning?
Med tjänsten Apple Watch-anslutning tillsammans med Apple Watch Series 3, 4, 5, 6 eller SE (GPS + Cellular) kan du ringa, svara på meddelanden, ta emot notiser och mycket annat utan att behöva vara i närheten av din iPhone. Tjänsten är kostnadsfri under dem 6 första månaderna, därefter 49kr/mån.
Kan jag använda min Apple Watch i utlandet med eSIM?
Ja, du behöver endast aktivera Apple Watch-anslutning. Viktigt att tänka på här är att klockan har dataroaming aktiverad som standard och du behöver stänga av dataroaming i klockan separat från telefonens inställningar också, ifall du inte vill använda ditt abonnemang i utlandet.
Behöver man ha eller teckna ett abonnemang hos Tre för att köpa tjänsten och klockan?
Ja, då Apple Watch-anslutning är en tilläggstjänst krävs ett mobilabonnemang för att det ska fungera.
Ingår det surf i Apple Watch-anslutningen?
Nej, surf och annan form av användning dras från mobilabonnemanget som tjänsten är kopplad till.
Har tjänsten någon bindningstid?
Nej, tjänsten kan enkelt tas bort via Mitt3 alternativt via "Watch" appen.
Jag har redan en Apple Watch Series 3/4/5/6/SE som har stöd för LTE anslutning, kan jag använda den med Apple Watch-anslutning?
Absolut! Så länge du har ett 3Abonnemang kan du aktivera tjänsten "Apple Watch Anslutning".
Vilka nät kommer klockan att kunna ansluta till?
Både 3G och 4G.
Jag har flera klockor, kan jag ansluta dessa till samma abonnemang?
Ja, Om du har flera Apple Watch (GPS + Cellular) så kan du som kund ansluta upp till 3 klockor på samma abonnemang och nummer. Varje klocka kommer dock behöva en egen "Apple Watch-anslutning".
Hur kan jag avsluta tjänsten Apple Watch-anslutning?
Genom att hantera operatörsinställningarna för Apple Watch i din iPhone, via Mitt3 eller via kundservice.
Jag har köpt klockan utomlands, kommer det att fungera?
Som kund hos Tre kan du köpa tjänsten, men vi kan inte garantera att klockan som är köpt utomlands är kompatibel med vår tjänst.
Kan jag använda Apple Watch Series 3/4/5 (GPS + Cellular) och/eller Apple Watch-anslutningen utomlands?
Mobildata-roaming med Apple Watch Series 3/4/5 (GPS + Cellular) har inte stöd utanför täckningsområdet för Tres mobilnät i Sverige. När din Apple Watch är ansluten till din iPhone eller ett wifi-nätverk kommer du dock fortfarande kunna använda klockan som vanligt med alla dess funktioner.
Kan jag använda klockan utan tjänsten "Apple Watch-anslutning"?
Ja, då fungerar den precis som en Apple Watch utan Cellular
Fungerar tjänsten med tidigare Apple Watch modeller?
Nej, den fungerar bara med Apple Watch Series 3/4/5/6/SE (GPS + Cellular).
➡Interaktiva guide för Apple Watch Series
➡Läs mer om hur du ställer in Apple Watch-anslutning här.
🌠Passa även på att läsa
Vi vet om att detta har varit en efterlängtad funktionalitet i Sverige och vi är oerhört nyfikna på att höra mer om vad ni ser för fördelar med att lämna luren hemma. Dela med er av era tankar och frågor här nedanför!