F.A.Q.

Apple Watch (GPS + Cellular)

• 24 April 2018
  • 21 svar
  • 10230 visningar
Apple Watch (GPS + Cellular)
Användarnivå 7
Emblem +10
  • Pensionerad Moderator
  • 719 kommentarer

Med inbyggt e-sim kan du använda din Apple Watch Series 3, 4, 5, 6, 7, 8, SE eller Ultra (GPS + Cellular) utan att ha din iPhone till hands. Perfekt om du ska ut på en löprunda och vill helst slippa ta med dig mobilen. Eftersom klockan är kopplad till ditt mobilabonnemang kommer du fortfarande kunna skicka/ta emot sms, ringa och streama musik. De sista två fungerar så klart bättre om du har ett par bluetooth-hörlurar.

3f8c086f-953e-43db-9236-8f4ab1ca34ff.png

Våra utvecklare har arbetat hårt för att göra processen med att komma igång så enkel som möjligt, men vi vet också att det kan uppstå många frågor, därför har vi samlat några av de frågor som ni kan tänkas ha här nedanför:

Vad innebär tjänsten Apple Watch-anslutning?
Med tjänsten Apple Watch-anslutning tillsammans med Apple Watch Series 3, 4, 5, 6 eller SE (GPS + Cellular) kan du ringa, svara på meddelanden, ta emot notiser och mycket annat utan att behöva vara i närheten av din iPhone. Tjänsten är kostnadsfri under dem 6 första månaderna, därefter 49kr/mån.

Kan jag använda min Apple Watch i utlandet med eSIM?
Ja, du behöver endast aktivera Apple Watch-anslutning. Viktigt att tänka på här är att klockan har dataroaming aktiverad som standard och du behöver stänga av dataroaming i klockan separat från telefonens inställningar också, ifall du inte vill använda ditt abonnemang i utlandet.

Behöver man ha eller teckna ett abonnemang hos Tre för att köpa tjänsten och klockan?
Ja, då Apple Watch-anslutning är en tilläggstjänst krävs ett mobilabonnemang för att det ska fungera.

Ingår det surf i Apple Watch-anslutningen?
Nej, surf och annan form av användning dras från mobilabonnemanget som tjänsten är kopplad till.

Har tjänsten någon bindningstid?
Nej, tjänsten kan enkelt tas bort via Mitt3 alternativt via "Watch" appen.

Jag har redan en Apple Watch Series 3/4/5/6/SE som har stöd för LTE anslutning, kan jag använda den med Apple Watch-anslutning?
Absolut! Så länge du har ett 3Abonnemang kan du aktivera tjänsten "Apple Watch Anslutning".

Vilka nät kommer klockan att kunna ansluta till?
Både 3G och 4G.

Jag har flera klockor, kan jag ansluta dessa till samma abonnemang?
Ja, Om du har flera Apple Watch (GPS + Cellular) så kan du som kund ansluta upp till 3 klockor på samma abonnemang och nummer. Varje klocka kommer dock behöva en egen "Apple Watch-anslutning".

Hur kan jag avsluta tjänsten Apple Watch-anslutning?
Genom att hantera operatörsinställningarna för Apple Watch i din iPhone, via Mitt3 eller via kundservice.

Jag har köpt klockan utomlands, kommer det att fungera?
Som kund hos Tre kan du köpa tjänsten, men vi kan inte garantera att klockan som är köpt utomlands är kompatibel med vår tjänst.

Kan jag använda Apple Watch Series 3/4/5 (GPS + Cellular) och/eller Apple Watch-anslutningen utomlands?
Mobildata-roaming med Apple Watch Series 3/4/5 (GPS + Cellular) har inte stöd utanför täckningsområdet för Tres mobilnät i Sverige. När din Apple Watch är ansluten till din iPhone eller ett wifi-nätverk kommer du dock fortfarande kunna använda klockan som vanligt med alla dess funktioner.

Kan jag använda klockan utan tjänsten "Apple Watch-anslutning"?
Ja, då fungerar den precis som en Apple Watch utan Cellular

Fungerar tjänsten med tidigare Apple Watch modeller?
Nej, den fungerar bara med Apple Watch Series 3/4/5/6/SE (GPS + Cellular).

Interaktiva guide för Apple Watch Series
➡Läs mer om hur du ställer in Apple Watch-anslutning här.
🌠Passa även på att läsa@Pettersson 's recension av klockan här.

31e24077-864e-49f5-a986-d3bdf7fc2709.png

Vi vet om att detta har varit en efterlängtad funktionalitet i Sverige och vi är oerhört nyfikna på att höra mer om vad ni ser för fördelar med att lämna luren hemma. Dela med er av era tankar och frågor här nedanför!

21 svar

Grym nyheter, grattis till att ni är först!

Jag har idag stora problem med 4G-täckningen, har i princip inte 4G någonstans inomhus (centrala stockholm, främst kungsholmen) och generellt har jag oftast 3G snarare än 4G. Detta gäller med min iPhone X.

Kommer klockan endast att fungera med mobilt data när ni har 4G täckningen, eller fungerar den även med 3G? Är ju tyvärr inte så stor meningen att ha den mobila datauppkopplingen om den aldrig har täckning ändå :)

EDIT: Ok, läste frågorna och svaren ovan och ser nu att ni redan svarat..läste frågor och svar på någon annan sida innan och där stod det inte. Men passar på att nyttja tillfället till att fråga hur era planer för 4G-nätet ser ut. Som det är nu kommer jag tyvärr inte ha kvar er efter att bindningstiden gått ut, är alldeles för stor skillnad i 4G-täckning (och hastighet men inte det största problemet). Jämför med dels Tele2 som jag hade innan, dels Telia som jag har via jobbmobilen.
Användarnivå 7
Emblem +10
Grym nyheter, grattis till att ni är först!

Jag har idag stora problem med 4G-täckningen, har i princip inte 4G någonstans inomhus (centrala stockholm, främst kungsholmen) och generellt har jag oftast 3G snarare än 4G. Detta gäller med min iPhone X.

Kommer klockan endast att fungera med mobilt data när ni har 4G täckningen, eller fungerar den även med 3G? Är ju tyvärr inte så stor meningen att ha den mobila datauppkopplingen om den aldrig har täckning ändå :)

EDIT: Ok, läste frågorna och svaren ovan och ser nu att ni redan svarat..läste frågor och svar på någon annan sida innan och där stod det inte. Men passar på att nyttja tillfället till att fråga hur era planer för 4G-nätet ser ut. Som det är nu kommer jag tyvärr inte ha kvar er efter att bindningstiden gått ut, är alldeles för stor skillnad i 4G-täckning (och hastighet men inte det största problemet). Jämför med dels Tele2 som jag hade innan, dels Telia som jag har via jobbmobilen.

Hej @nikpet,
Stort tack! Vi är oerhört glada över att äntligen kunna erbjuda det till våra kunder och som du skriver kommer det naturligtvis fungera med 3G. 😃

Kring din fundering/fråga:
Även om 4G är snabbare än 3G i teorin så kan det se annorlunda ut i verkligheten på grund av flera orsaker. Allt beror på hur många master du har i området du befinner dig i, var dem är placerade, hur många andra kunder som är uppkopplade samtidigt och var du befinner dig. På Kungsholmen där det finns många innegårdar kan det vara svårare med 4G täckningen då det är svårt för mobilsignalerna att nå hela vägen fram. I Stockholm och på andra platser med mycket befolkning har vi ett väletablerat 3G/H+ nät med många master som överlappar varandra, tappar mobilen 4G täckning så bör du fortfarande ha höga hastigheter i 3G.

Av denna anledning tycker jag personligen inte att man ska lägga allt för stor vikt på vad som står högst upp i displayen då det är faktiska hastigheten som är intressant. Prova gärna att göra några hastighetstest både i 3G och 4G (genom att stänga av 4G i inställningar) och se vad du får för resultat.
Om du är intresserad har vi skrivit några rader om just detta ämne här. ☺️

Gällande våra planer:
Naturligtvis nöjer vi oss inte och håller just nu på med den största satsningen i vårt nät sedan starten 2003. Vi uppdaterar nätet till 4G+ som möjliggör ännu högre hastigheter. Uppgraderingar i nätet görs löpande runt om i landet och har redan hunnit slutföras på flertalet platser, däribland Stockholm. Kika gärna också i denna tråd, där lägger vi veckovis upp information kring utbyggnaden av nätet.

Hojta till om du har andra funderingar!
Hej! Vad kommer man betala för klockan om man tar detta erbjudandet? Är det en avbetalning inräknad i de 99kr/månad eller en engångskostnad för klockan?
När man aktiverar tjänsten för sin Apple Watch får man automatiskt de första 6 månaderna gratis då? Eller behöver man aktivera tjänsten via kundservice?
Användarnivå 7
Emblem +10
När man aktiverar tjänsten för sin Apple Watch får man automatiskt de första 6 månaderna gratis då? Eller behöver man aktivera tjänsten via kundservice?

Hej Noah, varmt välkommen till 3Community. Vad roligt att du hittade hit! ☺️
Du behöver inte göra något extra, de första 6 månaderna är automatiskt kostnadsfria så länge tjänsten aktiveras innan den 4 november 2018.

Här kan du läsa mer om hur du aktiverar Apple Watch-anslutning.
När jag skulle teckna ett Apple Watchabonnemang fick jag besked från Kundtjänst om att detta inte var möjligt när man hade Treväxel kopplat till telefonen. Finns det någon prognos kring när detta skall vara åtgärdat?
Hej!
Kul att 4G-versionen äntligen kommer till Sverige :)

Gäller 6 mån gratis Apple Watch anslutning endast om man köper klockan via tre, eller får alla som skaffar tjänsten det?
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej!
Kul att 4G-versionen äntligen kommer till Sverige :)

Gäller 6 mån gratis Apple Watch anslutning endast om man köper klockan via tre, eller får alla som skaffar tjänsten det?

Hej! Så länge du har ett abonnemang hos Tre i mobilen så är anslutningen kostandsfri i 6 månandet även om du har köpt klockan på annat håll. 🙂
Användarnivå 7
Emblem +10
När jag skulle teckna ett Apple Watchabonnemang fick jag besked från Kundtjänst om att detta inte var möjligt när man hade Treväxel kopplat till telefonen. Finns det någon prognos kring när detta skall vara åtgärdat?

Vi har dessvärre inget datum på när det ska vara klart men vi jobbar för fullt för att lösa denna utmaning. Vi kan hojta till här så fort det blir klart!
Vi har dessvärre inget datum på när det ska vara klart men vi jobbar för fullt för att lösa denna utmaning. Vi kan hojta till här så fort det blir klart!

Vore väldigt tacksam om ni på något sätt kan hojta till. Känns ju lite dumt att ha köpt en klocka med ett specifikt syfte och sen inte kunna använda den på det sättet (även om den är rätt trevlig ändå).
Användarnivå 7
Emblem +10

Vore väldigt tacksam om ni på något sätt kan hojta till. Känns ju lite dumt att ha köpt en klocka med ett specifikt syfte och sen inte kunna använda den på det sättet (även om den är rätt trevlig ändå).

Jag förstår precis vad du menar, har exakt samma utmaning! Vi uppdaterar informationen här så fort vi vet mer, ska även skicka iväg ett meddelande till så att du inte missar det. 🙂
Hej!
Nu har jag haft min Apple Watch cellular I några veckor och är mycket nöjd. Men begränsningen att cellular/mobilnät inte funkar i andra länder är trist.

Är man till exempel på semester utomlands är det synd att man inte kan vara anträffbar utan att ta med mobilen till stranden. Det samma gäller i jobbet. Jag ska på konferens nästa vecka och det hade varit fint att kunna lämna mobilen på hotellrummet.

Är det en teknisk begränsning eller är det något ni skulle kunna ändra på genom att förändra i era abonnemang? Är detta något ni jobbar på?

Med vänlig hälsning,
Daniel Franzén
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej!
Nu har jag haft min Apple Watch cellular I några veckor och är mycket nöjd. Men begränsningen att cellular/mobilnät inte funkar i andra länder är trist.

Är man till exempel på semester utomlands är det synd att man inte kan vara anträffbar utan att ta med mobilen till stranden. Det samma gäller i jobbet. Jag ska på konferens nästa vecka och det hade varit fint att kunna lämna mobilen på hotellrummet.

Är det en teknisk begränsning eller är det något ni skulle kunna ändra på genom att förändra i era abonnemang? Är detta något ni jobbar på?

Med vänlig hälsning,
Daniel Franzén

Välkommen hit Daniel!
Jag förstår vad du menar, funktionaliteten skulle underlätta mycket i dessa situationer.
Så långt jag vet så handlar det om en teknisk begränsning då det behöver finnas stöd för e-sim i nätet du använder. Jag ska tala med mina kollegor som har tagit fram tjänsten under nästa vecka och återkommer med ett konkret svar. 🙂

Jag förstår precis vad du menar, har exakt samma utmaning! Vi uppdaterar informationen här så fort vi vet mer, ska även skicka iväg ett meddelande till så att du inte missar det. :)

Kan tycka att det är rätt kasst att man inte fixar till sådana här bekymmer innan man lanserar. Eller går ut med information om att det inte fungerar för alla.
Men är man "pengakåt" så skiter man väl i den mindre skalan. Men det hade vart gött med info rätt fort.
Finns det nån beta för er eller?
Användarnivå 7
Emblem +10

Jag förstår precis vad du menar, har exakt samma utmaning! Vi uppdaterar informationen här så fort vi vet mer, ska även skicka iväg ett meddelande till så att du inte missar det. :)

Tänkte att jag skulle uppdatera dig kring hur det går och berätta om att vi är väldigt nära nu. ☺️
Tack för tålamodet @Norén
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej!

Med vänlig hälsning,
Daniel Franzén

Välkommen hit Daniel!
Jag förstår vad du menar, funktionaliteten skulle underlätta mycket i dessa situationer.
Så långt jag vet så handlar det om en teknisk begränsning då det behöver finnas stöd för e-sim i nätet du använder. Jag ska tala med mina kollegor som har tagit fram tjänsten under nästa vecka och återkommer med ett konkret svar. :)

@Daniel Franzén
Nu har jag kollat upp orsaken och kan nu ge dig ett säkert svar.
Det är helt enkelt så att klockan i sig inte har stöd för roaming, om det är en begränsning i hårdvaran eller mjukvaran vill jag inte spekulera i. Enda möjligheten att koppla upp klockan mot ett utländskt nät är om man skaffar ett mobil + wareable abonnemang hos den utländska operatören.
Men klockan fungerar som sagt så länge mobilen är i närheten.
Användarnivå 7
Emblem +10

Glada nyheter @Norén!
Från och med idag ska Apple Watch fungera med 3FrontOffice. Testa gärna att aktivera anslutningen och återkom om du skulle stöta på några problem.☺️
[quote=Erik]

Glada nyheter @Norén!
Från och med idag ska Apple Watch fungera med 3FrontOffice. Testa gärna att aktivera anslutningen och återkom om du skulle stöta på några problem.☺️

---
Lite feedback:

Det fungerar utmärkt förutom när man skall ta emot ingående samtal när telefonen är "utom räckhåll" - för då går inte samtalet fram till klockan. Har testat ett tiotal gånger på olika platser och det är inte ett enda samtal som har gått fram. Däremot så fungerar det fint att ringa utgående samtal och man får "Missat samtal" på de ingående samtalen direkt.

Att de ingående samtalen inte når fram är ju en ganska väsentlig del så det vore tacksamt om det prioriterades.
Någon annan som har problem med att skicka/ta emot sms? Ingen data funkar endast samtal.. Siri funkar inte etc. Har testat alla Apples tips och många andra tips från nätet med inget funkar. Har tre office växeln.
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej @Solenjarmen !
SMS fungerar enbart om din telefon är påslagen, även om den ligger hemma när du är på språng. Har du din iPhone på?
Hör av dig så ska vi se till att hitta en lösning tillsammans.

@Pettersson Har du varit med om ovan?
Hej, tack för svar!
Jepp den är påslagen som den ska. Tror verkligen det är nåt med att det inte finns tillgång till data. Siri eller vilken app som helst som kräver data funkar inte. Testat att stänga av wifi på telefonen, bluetooth, tagit bort parkoppling, kopplat igen, loggat ut/in i iMessage, nollställt nätinställngar, kollat uppdateringarna. Knivigt problem..

Svara