Besvarat

eSim-stöd till den nya Samsung galaxy watch?

Hej!
Nu kommer den nya samsung galaxy Watch att börja säljas i Sverige inom kort. Jag är mycket sugen på att köpa en sådan med e-sim funktion. Jag undrar därför m 3 kommer att stödja den funktionen för samsung (jag vet att stöd för apple Watch finns redan).

MVH Veronika

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till smartklockor och tillbehör
icon

Bästa svar av Erik 14 december 2018, 15:58

Redbluespot skrev:

Hej,

Jag tycker det är fantastiskt kul att Tre stödjer eSIM. Jag är övertygad om att det är ett steg i rätt riktning, och uppenbarligen är det många som håller med. Jag ser också fram emot att Tre stödjer eSIM till Samsung Galaxy Watch och även andra enheter som stödjer detta. Jag har full förståelse för att det inte finns någon exakt tidpunkt för när det lanseras men jag, och uppenbarligen flera av era andra kunder, ser fram emot det så snart det går.

Jag hoppas på att Tre mycket snart erbjuder ett brett stöd för eSIM istället för att endast erbjuda det till apple. Det känns tråkigt men jag antar att det finns tekniska förklaringar till det snarare än att Tre medvetet väljer att exkludera en grupp av sina kunder? Eller hur är det med det?

Hej @Redbluespot och varmt välkommen hit!
Det tycker vi också och tror verkligen på att eSIM är framtiden. Oerhört smidigt och man slipper dessutom all plast. Som vanligt men ny teknik så tar det tid innan det blir ny standard, att det finns så många olika leverantörer som behöver synka gör det inte lättare.

Man kan naturligtvis tänka att om stödet för eSIM redan finns i andra produkter (iPhone, Apple Watch) bör det vara relativt enkelt att slå på samma funktionalitet även för ex. Samsung. Tyvärr ser provisioneringen / registrering olika ut för alla enheter vilket gör att man behöver utveckla stöd för varje enskild produkt / tillverkare.

Vi vet att många där ute vill få igång eSIM-kortet i sina Galaxy klockor och andra produkter och arbetar för att ha så brett utbud som möjligt.

Dessvärre kan vi inte ge ett datum på när det blir klart då många bitar behöver falla på plats och vi tummar inte på kvaliteten. Så fort stödet lanseras kommer vi naturligtvis berätta om det bl.a här. 😃

Visa original

12 svar

Användarnivå 3
Emblem +10
Hej Ashizma och varmt välkommen till 3Community! 🙂

Som det ser ut finns det inga beslut tagna gällande just detta. Jag rekommenderar dock att du håller utkik här och på hemsidan.
Hej!
En fråga till om eSim / Samsung Galaxy Watch. Jag har försökt prata med flertalet hos er telefon support, men ingen verkar har fått information vad eSim enns är förnågot och att det just betyder embedded/inbyggt. Ni har ju denna informationen på eran hemsida. Jag har inskaffat mig en Samsung Galaxy Watch och skulle vilka programera dess eSim så att den fungerar med mitt nuvarande telefon abonemang hos er.

Jag ser att ni kan hantera eSim då ni säljer Apple watch som även den har eSim, plus att ni har anonserat på eran hemsida just att ni säljer just Samsung Galaxy Watch med eSim:
https://www.tre.se/privat/handla/erbjudanden/samsung-galaxy-watch/

Så kan ni hantera min Samsung Galaxy Watch eller har ni något special deal med Apple och bara hanterar deras eSim?

Kolla på Samsungs hemsida:
https://www.samsung.com/se/wearables/galaxy-watch/esim/

Där ser ni att inga leverantörer verkar kunna hantera eSim just nu, så nog rätt smart att vara först på den bollen. eSim är ingen fluga, då mobiltillverkare vill komma ifrån att behöva ha luckor som behövs vattentätas på deras mobiler, dvs extra risk att ha ett traditionellt SIM kort som dom även behöver se till att bli vattentät.

PS: Hoppas ni är snabbast på bollen!

//Mvh Sanna
Användarnivå 6
Emblem +10
Sanna83 skrev:

Hej!
En fråga till om eSim / Samsung Galaxy Watch. Jag har försökt prata med flertalet hos er telefon support, men ingen verkar har fått information vad eSim enns är förnågot och att det just betyder embedded/inbyggt. Ni har ju denna informationen på eran hemsida. Jag har inskaffat mig en Samsung Galaxy Watch och skulle vilka programera dess eSim så att den fungerar med mitt nuvarande telefon abonemang hos er.

Hej!

Enligt svar från @Erik som finns här, så finns inget exakt datum ännu - men 3 jobbar på att få igång det så snart som möjligt! Esim är ju riktigt smidigt och spännande, tror att vi kommer få se mycket mer av det inom en snar framtid 🙂
Hej,

Jag tycker det är fantastiskt kul att Tre stödjer eSIM. Jag är övertygad om att det är ett steg i rätt riktning, och uppenbarligen är det många som håller med. Jag ser också fram emot att Tre stödjer eSIM till Samsung Galaxy Watch och även andra enheter som stödjer detta. Jag har full förståelse för att det inte finns någon exakt tidpunkt för när det lanseras men jag, och uppenbarligen flera av era andra kunder, ser fram emot det så snart det går.

Jag hoppas på att Tre mycket snart erbjuder ett brett stöd för eSIM istället för att endast erbjuda det till apple. Det känns tråkigt men jag antar att det finns tekniska förklaringar till det snarare än att Tre medvetet väljer att exkludera en grupp av sina kunder? Eller hur är det med det?
Användarnivå 6
Emblem +6
Redbluespot skrev:

Hej,

Hej @Redbluespot och varmt välkommen hit!
Det tycker vi också och tror verkligen på att eSIM är framtiden. Oerhört smidigt och man slipper dessutom all plast. Som vanligt men ny teknik så tar det tid innan det blir ny standard, att det finns så många olika leverantörer som behöver synka gör det inte lättare.

Man kan naturligtvis tänka att om stödet för eSIM redan finns i andra produkter (iPhone, Apple Watch) bör det vara relativt enkelt att slå på samma funktionalitet även för ex. Samsung. Tyvärr ser provisioneringen / registrering olika ut för alla enheter vilket gör att man behöver utveckla stöd för varje enskild produkt / tillverkare.

Vi vet att många där ute vill få igång eSIM-kortet i sina Galaxy klockor och andra produkter och arbetar för att ha så brett utbud som möjligt.

Dessvärre kan vi inte ge ett datum på när det blir klart då många bitar behöver falla på plats och vi tummar inte på kvaliteten. Så fort stödet lanseras kommer vi naturligtvis berätta om det bl.a här. 😃
Nej, förfan… Jobbar nån där på Tre?
Användarnivå 3
Emblem +6
danra skrev:

Nej, förfan… Jobbar nån där på Tre?

Klart vi gör. Hade vi inte jobbat hade vi t.ex. inte varit först i Sverige med lansering av Wifi-samtal, e-SIM (visserligen endast för Apple i dagsläget) och VoLTE för att dra några exempel 😉

Såhär i juletider är det såklart lite bortfall på grund av ledighet men företaget rullar på och det finns alltid folk på kontoret och i fält som jobbar för att ni kunder ska få den bästa, möjliga upplevelsen av våra tjänster.
VoLTE fungerar inte vad jag ser... annars skulle man se uppe på mobil skärmen ikonen i stället för 4G+...
Användarnivå 6
Emblem +6
VoLTE (Voice Over LTE) är en funktion i 4G nätet som gör det möjligt att ringa/ta emot samtal utan att telefonen behöver hoppa ner till 3G under samtalet.

”VoLTE” är inte något som syns i mobilen, utan det ska stå 4G.
Jo det ska synas... Det syns hos andra operatorer och jag har haft den också på betatest tiden men inte nu länge... så fatar jag att inte funkar...VoLTE

danra skrev:

Jo det ska synas... Det syns hos andra operatorer och jag har haft den också på betatest tiden men inte nu länge... så fatar jag att inte funkar...VoLTE

Tre visar inte när VoLTE är aktivt i min Samsung-lur. Men, du kan vara säker på att du ringer via LTE-nätet när LTE/4G visas intill din täckningsstapel även när du har ett aktivt samtal. (Med undantag för när du är ansluten till ett wifi-nätverk likt bilden du bifogat). Samsung visar även "HD" intill samtalsminuterna när man ringer över 4G-nätet.
För att väcka tråden till liv igen, undrar jag likt föregående talare om det numera finns ett datum för esim till samsung watch att meddela? Jag chattade med en Brianna från er kundtjänst idag och hon sa att det inte finns ett datum och att OM tre ens släpper esim till samsung får kunderna reda på det via tv och sociala medier. stämmer det att det numera inte ens är säkert om tre överhuvudtaget kommer släppa esim till samsung watch? tacksam för svar!

Svara

Vi använder cookies

Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

Acceptera Cookie settings