Besvarat

eSIM till Galaxy Watch

  • 13 september 2018
  • 162 svar
  • 44137 visningar

Hej
Jag undrar när 3 kommer att lansera esim? Jag tänker på Samsung galaxy watch som kommer snart.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till våra tjänster och appar - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bästa svar av Tristan 13 september 2018, 08:10

Hej Cissi!

Tre har redan lanserat stöd för eSIM i samband med att man började försäljningen av Apple Watch Series 3.

När det gäller Samsung Galaxy Watch så fanns det för drygt en halv månad sedan ingen information om beslut i den frågan och jag har inte sett någon uppdatering än.
Galaxy Watch
Visa original

162 svar

Användarnivå 1
För att väcka tråden till liv igen, undrar jag likt föregående talare om det numera finns ett datum för esim till samsung watch att meddela? Jag chattade med en Brianna från er kundtjänst idag och hon sa att det inte finns ett datum och att OM tre ens släpper esim till samsung får kunderna reda på det via tv och sociala medier. stämmer det att det numera inte ens är säkert om tre överhuvudtaget kommer släppa esim till samsung watch? tacksam för svar!
Hej! Har samma fråga som Gotthardsson... När jag köpte min Galaxy Watch i oktober var det för att få tillgång till eSim funktionen, då jag i mitt jobb har dygnetruntjour och klockan skulle vara till stor hjälp. Er säljare berättade då jag köpte klockan, att funktionen inte stöddes i dagsläget men att den skulle komma inom kort. Läser nu att ni inte ens vet OM den ska komma. Kan jag häva köpet? Vad erbjuder ni annars kunderna för kompensation? Eller är det bara att inse att Tre valde att lura sina kunder för att få sälja?
Min klocka funkar också...förutom esim:et då ^^

Men om ni inte löser detta snart så lär ni ju få ett gäng sura kunder och det är ju oss ni lever på...! Klockan är inte gratis och just nu är det som att ni säljer en mobil som varken går att ringa eller sms:a på...!

Men om det inte löser sig snart kommer folk då kunna lämna tillbaka klockan eller kompenserar ni väntetiden då ni inte löst detta "snart". Jag bara undrar för jag är väldigt nöjd me klockan såhär långt:)

Tack på förhand
Jag undra vad som händer med detta och när kommer Tre ha så att det fungerar med esim på klockan?
Fick mejl från samsung att dom nu har fått igång detta hos telenor.
Hej @Emil, jag har exakt samma fråga som Gotthardsson och Helene. När jag beställde klockan så frågade jag om den funktionen skulle funka när klockan levererades och säljaren sa att det skulle redan funka när klockan levererades. Nu har det gått flera månader och inget händer och inget hopp om det heller. Jag hade redan en Samsung klocka och köpte galaxy watch bara för E-sim funktionen. Känner mig super lurad nu och undrar också vad ni skall göra för att jag skall bli nöjd med er igen. Jag har faktiskt varit kund hos er från början av 3 och varit mycket nöjd, men det ni har gjort nu är inte okay.
Till alla er 3kunder som precis som jag köpt Galaxy Gear3 smart watch itron att esim skulle komma under början av 2019 men som fortfarande väntar, så kan jag berätta att Telenor lyckats med det som 3 verkar ha så svårt för.
Hos Telenor finns det som tillvalstjänst. Priset ät 49kr i månaden. Så man kanske ska lämna 3 och gå över till Telenor? Är vi många som gör dem uppmärksamma så kanske 3 äntligen får tummarna loss och börjar leverera vad det lovat så länge!
Nej, förfan… Jobbar nån där på Tre?
Det är ju bra att ni jobbar på det. Men som för många andra så känner man sig grundlurad när säljaren i butik samt en person på kundservice påstår att det ska vara igång när klockan lanseras och man får pressa ur er en ursäkt för att man blivit lurad.
Sen så prioriterar man då att lansera till Apple innan man löst det till Galaxy Watch där större delen av era kunder som köpt klockan via TRE blivit lurade.


Ja precis så känner jag också.
Nu har telenor lanserat esim till galaxy watch. När ska tre haka på samma spår? Ovanligt tyst från tre som annars brukar vara tidiga med nya lanseringar. Om ni inte avser att lansera detta så borde ni vara transparenta med det också.
Jag undra vad som händer med detta och när kommer Tre ha så att det fungerar med esim på klockan?
Fick mejl från samsung att dom nu har fått igång detta hos telenor.


Ja, vad gör nu Tre avseende eSIM och Galaxy Watch? Tre håller på grund av eSIM-hanteringen på att förlora mitt och familjens abonnemang...?
Hej!
Nu kommer den nya samsung galaxy Watch att börja säljas i Sverige inom kort. Jag är mycket sugen på att köpa en sådan med e-sim funktion. Jag undrar därför m 3 kommer att stödja den funktionen för samsung (jag vet att stöd för apple Watch finns redan).

MVH Veronika

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till smartklockor och tillbehör
Tre har länge skyltad och stoltserat med att man säljer både e-sim och galaxy watch men det går ändå inte att använda dem tillsammans? När lanseras detta?
Användarnivå 1
Nu har även Telia lanserat esim till Galaxy watch i Norge

https://www.telia.no/sim-pin-puk/tvilling/kom-i-gang-med-samsung-galaxy-watch

Att ingen lyckas i Sverige stärker bara min teori om att Apple signat upp ensamrätt hos operatörerna i Sverige.

Varför dementerar ingen från Tre om så inte är fallet?

Funderar på att låta konkurrensverket ta er titt på detta.
Norge är ju inte kända för att komma före Sverige med ny teknik och särskilt inte i andra nät än Telenors
Jag läste på Tres forum att problemet bestod i att det var svårt att få till provisioning men uppenbart inte ett problem om det går i Norge. Rätta mig Tre men dessa databaser är väl internationella?
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej igen.
Menar du att även fast Tre har lanserat eSIM så kommer det inte att fungera på Galaxy watch?


Det är precis just vad jag menar.

Den lösning och det stöd 3 har tagit fram var specifikt för Apple Watch.

Givetvis kan de nyttja kunskap från denna process för att bygga upp liknande stöd för eSIM i exempelvis Galaxy Watch men det finns ingen information om ett sådant stöd än.
Användarnivå 1
Köpte en klocka idag eftersom Tele2 annonserar stöd för esim mot Samsung i sitt nät från 1 januari.
Har Tre inte lyckats att lösa detta så byter jag operatör när min bindningstid går ut sista februari. Trist om det blir så då jag varit kund sen Tre startade 2003, mycket beroende på att de alltid lett tekniken. Hanteringen av esim har dock varit en besvikelse och tystnaden gör att jag inte kommer att tveka om att byta leverantör för att få igång klockan
På riktigt, hur går det? Har ni semester? Kanske dags att se över kompetensen om era utvecklare jobbat med det här i flera månader men bara står och stampar.
Det känns lite udda att det dels inte finns någon deadline, dels att det dröjt nio månader från lanseringen och att det ännu inte finns något svar från Tre. Tyvärr litade jag på försäljaren när han sa att det kommer när som helst.
Användarnivå 5
Emblem +9
Hej, e-sim bygger väldigt mycket mjukvarusystem och region-känsligt.
samsungs mjukvara måste stödja vissa bandbredden osv .
Som jag förstått det är det inte bara att ”Flip a switch”
utan det är en hel del jobb bakom och om inte stödet från OS finns så blir det svårare. Men det är på gång. Så inte en alltför avlägsen framtid borde det finnas. Men jag har ingen aning om något egentligen.

Förutom just att det är regions-könsligt inom operativsystem. Och att då utvecklarna (dvs android/Google/samsung) måste lösa sitt först.
j men frågan nu var juh vad ni skulle göra för oss som ni fått känna sig lurade av er?
Esim till klockan är inget att vänta på.
Har apple watch idag och var standalone när jag
glömde mobilen hemma.
Batteriet dog bara efter 5 timmar och jag hade bara kollat vad klockan är😈😈

Helt onödigt svar, då det inte gäller Apple watch. Du har ju ingen aning om hur någon annan använder sin klocka, vilket inte heller spelar någon roll.
Klockan salufördes med försäkran att den skulle gå att använda "stand alone" och då är det ju upp till tre att uppfylla sin del.
För övrigt laddar jag min Samsung klocka var fjärde dag, var tredje om jag använder den mycket.
Jag tror det stämmer inte att Google/Samsung behöver fixa nåt.
Android Pie är ute till Samsung lurarna(S8 och nyare) och också klockan har fått en uppdatering häromdagen(4.0.0.1 som var ingen säkerhetsuppdatering)
Esim finns redan till Galaxy Watch i Norge, Finland och Tyskland mm Jag tror inte att det finns något Google eller Samsung fixar speciellt för Sverige. Marknaden är alldeles för lite.
Det är närmare nånchalans eller något annat hos de svenska operatörerna.
Troligen är det enda som behöva fixas i någon mjukvara operatörernas hemsidor och billingsystem att man äntligen kan beställa esim.
Och så klart kundservice folk behöver också träning.
Största anlednigen är nog att slipsarna och marketing folk inte fattar vad det handlar om och inte vet hur de ska sätta priset och marknadsföra allt.

Man känner sig lite som i en tredje världs land när man ser att det går mer framåt i flera länder runtomkring.
Användarnivå 5
Emblem +9
Hej, i dagsläget så stödjer inte 3 e-sim galaxy Watch.
förstår känslan av frihet från mobil man vill uppnå. Skulle nog gissa på att det kommer komma
information kring enheter som får
stöd för e-sim
fortlöpande under året. Det är fortfarande en teknik som kräver sitt jobb. Och olika enheter samt länder kräver ibland olika mjukvaru-stöd osv.
Precis som några här blev jag lovad försäljaren och att allt skulle funka direkt med mobilen. Kommer hem och testar, börjar ringa till support och fick svar "vad är esim" var tvungen att förklara att gå in på tres hemsida och läsa. Då var hans svar ändå JA...men det verkar som personalen behöver snabbare information om vad ni gör då det verkar bli något brist på kommunikation. Kollade på hemsidan och i annonsen lät det verkligen som att det skulle funka men glömde påpeka det tydligt till samsung lovers.
Så långt som ni verkar ha kommit är det endast @Eriks repetionorer om alla iphone och hur duktiga vi är med att lansera det till dem nyare iphone.
Det ända folket vill ha svar på "när lanseras skiten" då ni endast svarar samma BS!
Samsung galaxy watch 2 hinner lanseras innan ni ens hunnit fundera om våra problem.
Varit kund hos 3 ett tag och anser mig trogen till er. Men jag säljer er samma dag som abonnemanget tar slut EFTERSOM, i alla dessa forum jag läst har varit samma svar och att teknikGudarna @Erik jagar kan inte ens ge simpelt svar.

P.S!! Jag har varit väldigt nöjd som kund i alla dessa år men när support inte vet vad esim är och hemsidan lockade på ett väldigt fult set så känns det som att er service har fallit radikalt.

Det intressanta är att Tele2 har fått ett datum 1/1.
@Erik du kan hälsa era teknikgudar att i alla dessa månader ni jagat efter ett datum så har tele2 gjort oss glada med svaret!!

Tack för all er tid och support genom åren ❤️❤️peace love and understanding ❤️❤️ god jul På er❤️❤️




Jag förstår delvis den frustrerade andan i trådarna (som är ett gäng nu) angående E-Sim till Galaxy Watch. Men, faktum kvarstår att inte heller Tele2 lanserat e-sim den 1/1 som en rad personer pratat om. Vid min kontakt med Tele2 så kan man inte lämna mer information än att e-sim kommer att släppas någon gång under Januari. Man specificerar alltså inte något specifikt datum och inte heller till vilka enheter man har för avsikt att stödja initialt.

Vi får helt enkelt samla oss en smula och vänta.
Användarnivå 1
Kolla den här länken...

https://www.telenor.no/privat/kundeservice/mobilhjelp/samsung-galaxy-watch-esim/

Nu har en konkurrent släppt det i Norge och Sverige kommer snart
Förlåt, men kommentarer av typen "... och att ni under tiden använder alla fantastiska funktioner som klockan erbjuder tillsammans med en telefon via Bluetooth" känns inte så konstruktiva och gör nog mer skada än nytta. Själva poängen är att klockan inte tarvar en mobiltelefon inom en radie på fem meter, det råkar vara ett av dess största mervärden och åtminstone för mig det bärande argumentet till att skaffa den. Det vill säga, så länge operatören lyckas erbjuda den relevanta tjänsten. Uttalandet riskerar att tolkas som "var nöjda med det ni har". Jag använder för egen del blåtandsfunktionen PÅ GRUND AV att Tre inte får det att fungera, i annat fall hade blåtand varit avstängt på mobilen.

Svara

    Vi använder cookies

    Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

    Acceptera Cookie settings