Klistrad tråd

Recension - Apple Watch Series 4 GPS + Cellular

• 7 mars 2019
  • 3 svar
  • 287 visningar

Användarnivå 5
Emblem +9
Jag minns när jag kollade på presskonferensen som hölls 2015 och Apple visade upp sitt första försök på ”wearables”. Det var något helt nytt, något outforskat som var oerhört spännande för en nörd som mig. Jag var tvungen att köpa den. Det fanns liksom inte något annat alternativ, hur onödigt det än verkade för den ointresserade.
Jag minns dagen jag fick klockan och packade upp den, inget hade varit såhär spännande sedan jag packade upp min första iPhone 3G. Som sagt, detta var något helt nytt. Som en liten mobil på armen.
Men det var inte så revolutionerande som jag, eller säkert apple också för den delen, hade hoppats. Operativsystemet kändes långsamt, batteritiden var rejält kort och den kändes som en prototyp. Olikt Apple. Jag älskade ändå på något sätt den där klockan och hade den i princip jämt på mig.
Men efter några månader blev det mindre och mindre tid på armen med klockan. Den förpassades till en låda och tillslut såldes den.

Trots klockans brister så var jag ändå hooked på idén och jag har saknat att ha en smart klocka på armen. Ett komplement som man kan se sms på samt få små uppdatering som känns mindre viktiga att ta fram telefonen för.

In kommer Apple Watch series 4 som i princip är vad apple borde lanserat direkt. Den är perfekt på så många vis. Snabbare än någonsin, större skärm, bättre upplösning samt ett batteri som inte är av denna värld.

Vi börjar från början.

När jag får paketet och ska börja öppna lådan känns hela processen sådär oerhört genomtänkt och lyxig. Men ändå mer lekfull än säg en iPhone.

klockan är tunnare och större än den klockan jag minns. Men känns inte otympligare utan den känns lätt, smidigt och framförallt oerhört snygg.

Den modell jag har på armen är en LTE variant med en liten ring av rött kring den digitala kronan. Det känns som sagt att det nu är en oerhört välarbetad produkt. Armbandet känns bättre än tidigare och allt känns bara, smidigare. Mer som Apple brukar.

När man första gången startar klockan så ställer man in den med hjälp av sin iPhone på det smidigaste av sätt. Man skannar ett mönster på klockans skärm med sin telefon och det är i princip klart efter det. Några minuter senare fungerar klockan som den ska och allt finns tillgänglig för dig att utforska fritt.

Urtavlor
Eftersom skärmen är större än tidigare så har Apple utvecklat lite nya urtavlor. Vilket uppskattas då det ibland kändes lite snålt med både alternativ med sedan också plats på skärmen.. Men jag har inte funnit någon tavla som ger mig en ”WOW" känsla ännu. Det känns som att detta är klockans svagaste kort, och som att Apple själva inte riktigt vet vad som ska vara en bra urtavla. Vissa tillägg (Compilations) förutom datum har 3-5 olika färger och skär sig lite mer än andra, som är ex. Uv ljus.
Samtidigt förstår jag att man inte bara kan servera en tavla som enbart har timvisare och minutvisare, även om möjligheten finns. Men jag byter ofta mellan flera olika då det ibland känns rimligt med mer information så som nästkommande event i kalendern eller hur många steg jag har tagit på en dag.

Men detta är oerhört detaljgnäll så helheten och valmöjligheterna för hur en klocka ska se ut känns brett. Och jag kanske är speciell i att jag inte riktigt vet själv exakt hur jag vill ha det eller vad jag vill ha för information.

63% mindre skärmtid
Min första vecka med klockan minskade skärmtiden på min telefon med 63% från veckan innan jag hade klockan. Och det känns verkligen som att jag är mindre benägen att hålla på med min telefon. Allt kan nästan göras via klockan och om du skulle råka ha ett par AirPods så är det nästan överflödigt att ta med mobilen ut överhuvud taget. En av de stora irritationsmomenten för min egen del med Series 0 var att det inte gick att lyssna på Podcast via klockan. Detta finns nu som möjlighet vilket gör mig oerhört lycklig då jag kan gå ut och springa med hunden med bara klockan och hörlurar.

Längre batteritid
Klockan är mer vattentät än tidigare och har en fantastisk batteritid. Jag har som mest utan att ladda klockan gått 42 timmar. Då har jag hunnit med 2 träningspass otaliga promenader med hunden och även lyssnat på podcast samt tagit några samtal via klockan utan att telefonen varit med.

Lämna mobilen hemma och ring direkt från klockan
Att ha en uppkopplad klocka känns väldigt bra. Jag kan få alla notifikationer och samtal utan att behöva ha telefonen i närheten. Men som tidigare sagt så har jag ett par AirPods som jag kopplar till klockan och pratar i, det gör hela upplevelsen fulländad och fungerar naturligtvis lika bra med andra Bluetooth-hörlurar. Högtalaren i klockan är på sin höjd "Ok" men i mer urbana miljöer så hörs det inte jätteväl, samtidigt älskar varje sekund jag kan.

Längre laddningskabel?
Det finns i min mening inget riktigt dåligt med klockan. Det kan vara att laddkabeln som följer med är lite väl kort (1m) och själva laddaren känns byggd för att man ska vilja köpa någon form av ”dock” till klockan. Längre sladd (2m) går att köpa separat. Annars är detta för mig en magisk produkt som jag kommer använda varje dag i väldigt många år. Fram tills det släpps en ännu bättre variant.

Borde du skaffa en?
Detta är en produkt som förut har känts onödig och lite märklig. Men i och med Series 4 så finns det inget av det där onödiga kvar. Apple har lyckats skapa en riktigt bra produkt, det känns som att klockan äntligen har hittat sitt rätta element och verkligen briljerar med sina funktioner. Har man en iPhone och är minsta sugen på att använda en smartklocka så tycker jag att man verkligen ska slå till.

Kunde inte ha varit nöjdare!

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +9
UPDATE:

EKG funktioner för Apple Watch series 4 finns nu tillgänglig för Sverige även oregelbundna hjärtslag finns tillgängligt via WatchOS 5.2. Jag har dock inte hunnit testa. Men Blev klockan genast lite vassare för folk som kanske har problem med hjärtat eller vill ha superkoll. 🙂
Användarnivå 6
Emblem +8
UPDATE:

EKG funktioner för Apple Watch series 4 finns nu tillgänglig för Sverige även oregelbundna hjärtslag finns tillgängligt via WatchOS 5.2. Jag har dock inte hunnit testa. Men Blev klockan genast lite vassare för folk som kanske har problem med hjärtat eller vill ha superkoll. :)

Jäklar vad trevligt! En efterlängtad uppdatering som många väntat på tror jag. Nu blir skillnaden mellan dem smarta klockorna på marknaden ännu större.
Tack för headsup @Chipsgeneralen

Ska genast uppdatera! 😃
Användarnivå 5
Emblem +9
Ja, hann testa en gång innan jag började jobba!
Det är så märkligt att se sitt hjärta slå på skärmen, med sjuk detaljer.

Riktigt efterlängtat!

Svara