Besvarat

frekvenser 3/4/5g

  • 7 September 2022
  • 9 svar
  • 445 visningar

hej, tänkte köpa en telefon från Frankrike..

kommer 2G/3G/4G/5G på denna telefonen, vara kompatibel med det nät, som TRE har ? 

telefonen ska enligt spec ha följande uppgifter:

 

5G: n1,n3,n7,n8,n20,n28,n38,n40,n41,n66,n77,n78

4G: LTE FDD B1/2/3/4/5/7/8/12/17/20/28/32/66

4G: LTE TDD B38/40/41

3G: WCDMA B1/2/4/5/8

2G: GSM 850 900 1800 1900 MHz

 

/Robban

icon

Bäst svar av tillroberth 25 March 2023, 18:59

Visa original

9 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena ! 😉 @tillroberth 

Dom mobiler som Operatören säljer är dom som blir garanterade att dom fungerar i 3 nätet, då det blir testat. Märken & Mobiler finns på marknaden ,men inte säljs av operatören är ju en risk , men som du gör nu är det bra att forska i det i förvåg så att säga. 

 

Så som du ser i denna länk , så har “3” specifika banden som du har med i din beskrivning , som är antagligen ifrån det märket & modellen av telefon du tänker köpa .

 

5G på C-bandet n78

4G i Band 1,7,8 & 20

3G - Band 1 , 8

2G - Genomgår en utfasning till 2025.

 

U2100  =  2100 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 1
L2100 =  2100 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 1
L2600  =  2600 Mhz  -  LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 8
U900  =  900 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 8
L800 =  800 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 20
C3500 = 3500 Mhz  -  NR / 5G - Band 78

 

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@tillroberth Hej,

 

utifrån att ha kollat på de frekvenser som telefonen har stöd för ska den fungera i Tres nät. Den har stöd för de frekvenser som Tre använder.

Värt att tänka på, lite beroende på tillverkaren och mjukvaran för modemet (det som styr anslutningen) kan det finnas begränsningar i vilka frekvenser som kan kombineras. Det är alltså inte säkert att du kan få de högsta hastigheterna med telefonen i Sverige - även om den kommer att fungera. 

då borde det funka enligt frekvenserna de anger..

fick hem telefonen igår.. jag befann mig i GBG city där det finns 5G via TRE och mycket riktigt så ser jag i displayen högst upp att den är ansluten till 5G.. men nerladdningen blev ca 10mbs nerströms.. idag var jag i en stad som TRE inte har 5G, men den visar att den har kontakt ändå med 5G högst upp i displayen.. värsta bluff-telefonen..  

telefonen ska ha den senaste processorn dimensity 9000 (4nm), ram 16GB

den är laggig, den borde vara supersnabb..

jag försöker slänga en app, men den åker bara runt på skärmen eller öppnar sig, värsta flipperspelet..

när jag satte i laddkabeln igår, skulle gissa att det kanske var 15-20% kvar.. då visade displayen att det skulle ta 1 dygn och 3h tills den var fulladdad, vilket måste bli 27h.

när jag kopplar upp mig mot routern hemma så får jag runt 10-15mbs nerströms.. när jag gör likadant med min iphone 11 så får jag 318mbs.. wifi verkar inte fungera som det ska på den..

När jag kör speedtest så ser jag att telefonen är uppkopplad mot min router, trots att jag tryckt på mobildata-symbolen och att jag har avbockat wifi, då wifi-symbolen är släckt.. för att den ska ansluta till mobildata så får jag starta om den..   Det är inte en färdig produkt den här mobiltelefonen, fattar inte varför dom går ut med så stora ord, då verkligheten är något helt annat..

tack för svar..

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Jadu , det låter inte så bra du ! Känns som många varningsklockor som bör bli en penga tillbaka affär 😉 Vad är det du har köpt egentligen ? Wiko ? Android eller vad har den för Operativsystem.

android version 12

jag har gått vidare med ärendet, det blir nog bra..

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Kika och se om du har uppdatering av operativsystemet att göra , samt appar . I väntan på deras respons 😉 Antagligen lär det vara det dom frågar om tidigt.

jag slutförde aldrig tråden.. ursäkta !

jag fick pengarna tillbaka men behövde inte skicka tillbaka den.. dom tog ansvar.. bra.. jag laddade ner en app där man kunde se vad det var för processor i den och när jag googlade på processorer wiki, så såg jag att processorn som satt i mobilen kom ut på marknaden 2012.. 

 

en säljare på aliexpress.com

Användarnivå 5
Emblem +36

Hej @tillroberth ! Tack för att du återkom! Vad bra att det blev löst tillslut och att du fick tillbaka pengarna. Tråkigt när sånt händer men bra att dom tog ansvar.

Svara