Besvarat

Motorola Moto G Plus 5G 64GB

  • 19 January 2021
  • 7 svar
  • 344 visningar

Motorola Moto G 5G Plus

Jag läste på Amazon UK att 5G-tjänsterna den här modellen inte fungerar med Tre i Storbritannien. Motorola släppte en patch, men detta har inte löst problemet. Uppstår samma problem i 5G-systernätverket i Tre Sweden

icon

Bäst svar av Pettersson 20 January 2021, 10:45

Visa original

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@EtoileBrilliant Enligt informationen på Motorolas hemsida har modemet i telefonen stöd för att användas i de svenska 5G-näten. Om stödet finns i mjukvaran vet jag dock inte. 

Jag har köpt en moto g 5g plus på Elgigianten.

5g funkar ej i 3:s nät. Jag har verifierat med 3 att mitt sim/abonnemang ska funka med 5g. Jag tror felet ligger i telefonen då 5g inte ens finns som val i inställningen “preferred network type”.

Jag blir förbannad på att telefonen, som i sitt namn har “5g”, säljs i butik i Sverige utan att någon har verifierat att 5g funkar i alla Svenska nät. 

5g ska eventuellt funka i Tele2 och Telenor. Jag funderar på att byta abonnemang.

Har någon mer info?

 

 

 

Har exakt samma problem. Sim2 från Telenor fungerar med 5G. Valet finns inte på 3.

Användarnivå 2
Emblem +2

Har exakt samma problem. Sim2 från Telenor fungerar med 5G. Valet finns inte på 3.

Så länge enheten har stöd för 5G band som används av Tre så ska det fungera.

Har du testat en annan 5G mobil med ditt 3Simkort? Om det inte fungerar då heller så bör du ta kontakt med kundservice - det kan vara så att de behöver ändra inställningar på ditt abonnemang.

Inte sant @Karl ?

Får göra ett försök med det. Har läst mig till att de kan köra på olika frekvensband i 5G och de lägre kanske inte har stöd. Så det kan ju vara en anledning också, men borde rimligen få valet att välja 5G som förstahandsval. Nu finns bra 2G, 3G och 4G. Medan Telenor simkortet har 5G som val (och funkar).

Användarnivå 5
Emblem +21

Har exakt samma problem. Sim2 från Telenor fungerar med 5G. Valet finns inte på 3.

Så länge enheten har stöd för 5G band som används av Tre så ska det fungera.

Har du testat en annan 5G mobil med ditt 3Simkort? Om det inte fungerar då heller så bör du ta kontakt med kundservice - det kan vara så att de behöver ändra inställningar på ditt abonnemang.

Inte sant @Karl ?



Det stämmer!

 

Ser dock att Telefonen verkar vara Dual-SIM. Har ni testat att ta ut det SIM som inte kommer ifrån Tre och kollat om valet dyker upp då? Alternativt byta plats på dom?

Har tidigare varit med om förr i tiden att vissa telefoner som hade Dual-SIM stödje bara 4G på en utav platserna. Om inte ens valet dyker upp så känns det spontant som att det skulle kunna vara något åt det håller? Alternativt att 5G bara kan vara aktivt på ett utav SIM-korten åt gången (Skulle gissa på att det är det som är satt som preferred på mobildata)

Jag kollat med 3, Jobbar där för tillfället. Problemet finns i telefonen. Motorola har inte whitelistad Tre SE.

Svara