Besvarat

Oönskade sms - hur blockerar man meddelanden

  • 17 August 2019
  • 8 svar
  • 3218 visningar

Hej! Jag får inbjudningar och påminnelser etc via sms från VARUNA. Finns inget att göra för att avregistrera sig och försöker jag göra en blockering av numret i min telefon så får jag bara meddelande om ogiltigt nummer... Jag har inte godkänt något från dessa, utan gissar att den person som hade telefonnumret före mig kanske var "kund". Jag har försökt hitta nåt sätt att kontakta vilka nu som kan ligga bakom utskicken och skrivit flera gånger att de ska ta bort mitt nummer från deras sändlista utan resultat. Har ni nåt förslag hur jag kan få stopp på dessa oönskade utskick? Tacksam för svar.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av JeppePeppe 4 September 2019, 15:56

Visa original

8 svar

Användarnivå 5
Emblem +36
Hejsan @GLa74 och varmt välkommen till forumet! 🙂

Det var väldigt märkligt att det inte gick att blockera direkt i telefonen! Vilket nummer är det som SMS:en skickas ifrån?
Användarnivå 7
Emblem +36
Halloj @GLa74! 😁

Har du haft någon framgång med detta? Återkom gärna med hur det har gått så hjälper vi dig vidare annars 👍
Hej nej ingen framgång... sms:en fortsätter att komma... det finns inget nummer att blockera. Avsändaren är bara ett "namn". Har sett trådar på Internet på äldre telefoner där man kan blockera termer eller ord. Den funktionen finns ingenstans i min samsung s9. Tacksam om någon vet om det är möjligt att stoppa dessa oönskade sms eller är det enda alternativet att byta mobilnummer - eller irriterat radera meddelandena allt eftersom de kommer.
Användarnivå 7
Emblem +36
Ahh, jag förstår! Har luskat lite i detta och detta går faktiskt att ordna!

Om du kontaktar kundservice med den tidpunkt och datum som du fick SMS:et samt namnet på avsändaren (om du får fram det), så kan våra tekniker få fram numret och spärra det på så sätt 👍

I detta fall kan jag be mina kollegor kontakta dig per mail, så får du ge dem datum och tidpunkterna 😁

Hej 3 community!

 

jag skulle vilja att ni blockerar alla reklam sms till mig där de bara har namn och inget telefonnummer. Ni måste jag ringa er kundtjänst manuellt varje gång. Uppge tidpunkt för reklam sms utan nummer. Sedan tar ni bort.

 

låter som mycket extra arbete både för mig, er och alla era kunder.

 

 

 

 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @StockholmJ, Välkommen hit till 3Community :rainbow:

Gäller det reklam från andra företag, så har vi tyvärr ingen möjlighet att blockera dessa åt dig (det går inte att filtrera bort reklam från vårt håll), utan rekommenderar i sådana fall att blockera dessa själv direkt via telefonen ifall möjligt. I många fall går det även att besvara SMS:en med “STOPP” eller liknande så att de inte ska skickas. 

Har du inte något av dessa alternativen så rekommenderar jag att se över en tredjepartstjänst som exempelvis Truecaller som går att ladda ned som en app direkt i telefonen. Där går det ofta bra att filtrera bort reklam/spam! 

Detta med att få reklam-sms från hemligt nummer är sjukt störande. Är det över huvud tillåtet att göra så? Tycker ni på Tre att det är ok att så sker?

Användarnivå 6
Emblem +40

@BangRapp

Jag tror inte Operatörer har något vidare verktyg mot denna form av marknadsföring / försäljning. Möjligtvis om dom kan spärra något telefon nummer , och kanske även tar hand om sms biten också .

Annars är det att blockera på telefonen.

Om man blir medlem på sidor / butiker , så kan det ofta bli att man blir godkänd för att få sms / e-mail utskick från dom . När det är reor tex .

Oftast finns det i Sms hur man stoppar / avregistrerar sig . Samma vid E-Mail , Så kan det finnas långt ner och lite blygt “ Avregistera /  Unsubscribe

https://telekomradgivarna.se/betalteletjanster/vanliga-fragor/direktreklam-till-mobilen/

 

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/sa-slipper-du-fa-oonskad-reklam/

 

Så kan du undvika spam

  • Var försiktig med att lämna ut din e-postadress och ditt telefonnummer. Lämna aldrig ut uppgifterna på öppna webbplatser som diskussionsforum eller bloggar. Måste du lämna ut din e-post kan du skaffa en tillfällig adress.

  • Om du köper något, eller registrerar dig på internet, kontrollera noga vad det finns för policy om hur dina kontaktuppgifter får användas.

  • Det kan vara bra att ha två e-postadresser; en för personlig och seriös kommunikation och en för diskussionsforum, nyhetsbrev och när du deltar i tävlingar och liknande. Skulle det visa sig att du får för mycket skräppost till den sistnämnda adressen är det bara att skaffa en ny.

  • Skaffa ett filter för skräppost. Många internetoperatörer och andra företag som säljer e-posttjänster erbjuder sina användare gratis skräppostfilter.

  • Svara inte på skräppost. Genom att svara bekräftar du att din e-post eller ditt telefonnummer finns och används.

 

Här finns om man vill få ner antalet försäljare som ringer :

 

https://nixtelefon.org/

 

Mvh F

Svara