Fråga

Router

  • 12 October 2022
  • 9 svar
  • 142 visningar

Hej. Jag vill ansluta en extern wi-fi antenn utomhus till min router. För att få den att fungera måste jag öppna upp funktionen för detta i inställningar. Jag hittar ej funktionen i inställningar när jag loggar in på IP adressen. Vilken funktion är det som gäller?


9 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Louize B 

Vad är det för märke & modell på routern , samt vad är det för externa wifi antenner du införskaffat ? 
 

Med vänlig hälsning, F 

Huawei B818-263 Router

antenn Wavlink-N 2.4ghz

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Louize B 

Så som jag får det till , så ska du in på funktionen “ Wisp “ , det läget gör så den ska kopiera den signal och info från huvudrouter. 

https://sv.manuals.plus/wavlink/wireless-router-manual-5#axzz7hYN7SQbh

Blev dock lite fundersam över om den är vattentät , men va inte säker på om jag fick rätt reapeater , då det va oklart vilken av dom som kallades för Wavlink-N 2.4ghz.  Har du någon hemsida länk , du kan länka till angående den ? 

Om du väljer WISP-läge kommer routern att fungera som en Wi-Fi-räckviddsförlängare.

Read more: https://sv.manuals.plus/wavlink/tr%C3%A5dl%C3%B6s-router-manuell-5#ixzz7hYO6QLRv

Hojta till om något av dessa ideer funkar iaf . 

 

Med vänlig hälsning, F 

Hej. Jag hittar inte någon wisp funktion på IP 192.168.8.1 hemsida. Vart på hemsidan skall funktionen finnas? 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej 👋🏻 , jag har exakt samma router så kan kika lite senare hur det ser ut i menyn . 
 

För den antennen du köpt ska du ansluta trådlöst till routern om jag förstår dig rätt . Och inte nätverkskabel emellan . 
 

Det kan möjligtvis gå om det finns wps knappar på båda enheterna . På huawei b818 är den knappen på framsidan och trycka 5 Sekunder . Då börjar det blinka på wifi indikator lampan på framsidan . Och den gör det i 2 minuter . 
 

Möjligrvis om det finns någon sådan knapp på antennen ?

Så fall trycker man igång på båda och får hoppas dom hittar varandra ! 
 

Men det är en chansning , annars är det i inloggat läge man får ställa in så dom pratar med varandra . 
 

Med vänlig hälsning, F 

 

Denna antenn sammankopplas med kabel. Finns ingen knapp på antennen. Antennen heter AC600 alt N300 som modellbeteckning.

Användarnivå 6
Emblem +40

Kan du ta en bild på hur du kopplat ?
tänker på antennen sammankopplas med kabel utomhus , att det bara är till omvandlare” liten box ”  och ström . Och att där finns det en ledig Lan / nåtverks plats om man vill avsluta inomhus med utomhus . Men då måste du som sagt borrat igenom väggen . Och det antar jag inte är gjort ? Utan att du vill att dom ska kombinera trådlöst enbart . 

Skulle nog tro att om man följer denna videon så får du inställningen rätt  . 

För nu antar jag att du får 4 st wifi . 1 st 2,4 Ghz samt 1 st 5 Ghz från huawei routern med internet . 
Likväl 2 band från wavelink med samma 2,4 Ghz & 5 Ghz utan internet . 

Du ska logga in på wavelink wifi och där logga in och så användar-gränssnittet för göra ändringar . Tex para ihop så den repeterar samma wifi ifrån huawei 4G routern . 
 

Användarnivå 6
Emblem +40

När du har Repeatern kopplad med kabel till poe omvandlaren ( lilla visa dosan ) och sen strömsladden den svarta . Och den börjar lysa igång . Bör du snart kunna ansluta .

Så som jag tolkar det som ,så ska du ansluta till 

Wavlink AERIAL HD2 – AC600   / WN570HA1 ( Många namn på routern )

 

Deras trådlösa nätverk “Wifi” bör heta  :

 

Wifi 2.4 Ghz -   wavlink-n

Wifi 5 ghz -  wavlink-ac

Och ska vara utan lösenord verkar det som .

Sen logga in i webbläsaren på sidan ( http://wifi.wavlink.com alternativ 192.168.10.1 ) Lösenordet verkar vara admin , även som användare om det visas.

 

https://manuals.plus/m/7a0187c511f20a5a2d2ac58208acdc135134bae075a02208c82ba5140c5798f7_optim.pdf

 

Beroende på om du har kopplat så här , eller om du även har nätverksladd där det röda är på bilden och kopplat till din huawei b818 router på insidan .

Användarnivå 7
Emblem +36

Halloj @Louize B!

Hur har det gått med detta? Har du hunnit kika på det som @frodrik91 skrev? 😁

Svara