Besvarat

Spotify käkar data och "vanlig surf". I mängder.

  • 22 May 2019
  • 10 svar
  • 2672 visningar

  • Registrerad användare
  • 0 kommentarer
Spotify verkar plötsligt inte räknas till streaming. Fick datavarning på mobilen för någon dag sedan... Något som aldrig hänt förrut (inställd på att varna vid 75%). Oerhört märkligt. Checkade "Mitt 3", och ser även där att nästan allt gått på den vanliga datamängder. Trots att intern mätning (S8) visar 50-50 i användning.
Testade i morse att stänga av ALLT utom Spotify för att göra ett "benchmark". Vanlig surf belastades med 170 Mb, och Streaming med 2,1 Mb. Således är inte streamingen för musik fri längre? Eller är det något som spökar...? Och ja jag har tackat ja o.s.v, och inte ändrat något förutom sedvanliga uppdateringar av apparna.

Tycker att det är oerhört märkligt, någon som haft samma upplevelse?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till våra tjänster och appar
icon

Bäst svar av Pettersson 23 May 2019, 08:07

Visa original

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

det låter konstigt. Fri musikstreaming ska fortfarande gälla vad jag vet.

Har du testat att ominstallera Spotify-appen? När det gäller den media du streamar, är det vanlig musik eller podcasts? Testa gärna även att stänga av de videos som kan visas i bakgrunden av musiken - kommer inte riktigt ihåg vad dessa kallas men valet ska finnas i Spotify-appens inställningar.

Om du använder mobilens inbyggda mätare för dataanvändning så gör den ingen skillnad på vilken typ av datatrafik respektive appar använder. För Spotify så gäller att ljudmedia inte ska belasta din vanliga surf - men videor och reklam gör det. Mobilens mätare räknar allt som surf och kan inte separera vad som ska dras från din musiksurf respektive vanliga surf.
Jag har märkt precis samma sak då jag blev förvånad i helgen över att jag fick sms om att jag dragit 80% av min data vilket absolut inte brukar hända så tidigt i månaden
Användarnivå 7
Emblem +40
@Alex123 Det låter också konstigt. Om det är så att du kollat igenom din mobil för att se så att ingen app legat och dragit mycket data (någon uppdatering eller liknande) kan du kontakta 3Kundservice så de kan se om det finns något fel rapporterat. Alternativt så kan de lägga en felanmälan om det är så att något har blivit fel. Här finns kontaktuppgifter. 🙂
Användarnivå 5
Emblem +10
Har du varit i kontakt med kundservice för att se över det närmare @Alex123? I så fall, vad kom ni fram till?
@Jocke inte mer än i chatten som inte kunde hjälpa mig i ärendet, har ej haft tid att sitta i telefonservice.

Antagligen så ligger väl det i definitionen av vad som räknas som musikstreaming, har på senaste tiden haft mycket problem med att spotify cachar stora mängder minne (~7GB) så det är möjligt att just den cachningen inte räknas som musikstreaming.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Jocke inte mer än i chatten som inte kunde hjälpa mig i ärendet, har ej haft tid att sitta i telefonservice.

Antagligen så ligger väl det i definitionen av vad som räknas som musikstreaming, har på senaste tiden haft mycket problem med att spotify cachar stora mängder minne (~7GB) så det är möjligt att just den cachningen inte räknas som musikstreaming.


Jag misstänker att du är inne på rätt spår. Det är endast musik som streamas som räknas som fri musikstreaming. Videoklipp inom apparna, vidarelänkar, reklam osv går inte under fri musikstreaming.
@Jocke Men problemet är ju att detta är utom min kontroll som användare och jag då inte tillförlitligt kan använda mig av musiksurfen. För kan nästan garantera att den datan som dras som icke musiksurf inte är "videoklipp inom apparna, vidarelänkar, reklam osv" utan tillexempel som föreslaget ovan cachad musikdata.
Användarnivå 5
Emblem +10
Min rekommendation till dig, det är att ringa till den tekniska supporten när möjligheten finns. Då kan det felsökas närmare.

Hur som helst, den data som räknas som fri musikstreaming. Det är just streamingen av musik via tjänsterna Spotify, Deezer, Tidal, Google Music, SoundCloud eller Apple Music. Rörlig bild, reklamfilmer osv gäller inte.
Jag har upplevt precis samma sak de två senaste månaderna. Någon som vet om poddar på Spotify skall få streamas gratis?

Har precis samma problem fast med Apple music.

på mina sidor ser man att endast vanlig surf dras inget från musiksurf alls trots att jag streamade rätt mycket idag ( cirka 350 mb enligt inställningarna i iphonen efter nollställning) 

Kundtjänst trodde inte på mig när jag ringde och blev hänvisad till en tre butik så att de skulle kontrollera inställningen på min telefon, allt var ok. Ringde tillbaka till kundtjänst men de kunde inte hjälpa mig heller , de sa att de skulle lägga upp ett ärende till nån special avdelning. Och ja jag har bockat för alla rutor och jag tittar inte på videor, reklam eller liknande utan endast streamar vanlig musik  

har det löst sig för dig?

jag är inte nöjd alls. Tänker säga upp abb pga detta.  

Svara