300 Mbit/s på LTE-A i Göteborg

  • 19 August 2020
  • 6 svar
  • 268 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Snabba nedladdningshastigheter i Slottskogen!

Finns det någon som har kommit upp i högre hastighet än 300 Mbit/s på LTE-A ??

 


6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Hos 3 är det högsta jag fått 270Mbit/s. Har fått en bra bit över 300Mbit/s hos en annan operatör, som har tillgång till mycket mer frekvensutrymme. 

 

Vet du om det var 38+38 eller 1+7+20 du använde? Det finns ju goda möjlighet att nå höga hastigheter i 3s 4G-nät om man befinner sig på rätt ställe i förhållande till siten och har bra hårdvara! 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson Jag kommer inte ihåg om det var på TDD eller dom andra frekvensbanden. Det jag vet är att jag förmodligen lyckade pricka rätt in i huvudloben då jag ställde mig 50 meter ifrån antennen som jag vet är 3:s 😀 

Användarnivå 7
Emblem +10

Jäklar! Där gick det undan kan man lugnt säga. Likt @Pettersson  har jag inte lyckats komma upp i dessa hastigheter på LTE förutom på vår test-mast i 3Huset. Annars ca 240 som högst på mobilen.

Nu snart kommer en router som kan använda upp till 8 band samtidigt, då kommer vi nog att få se mer av ovan resultat, om man har goda förutsättningar naturligtvis.

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Erik 3 Huset får inte räknas med i tester på hastighet. Det hade varit pinsamt om det var dålig hastighet i det huset 😉😉😉😉

Vänta bara tills jag testar runt 3 Huset.. med 5g 🙂

Användarnivå 6
Emblem +40

@Pettersson Jag kommer inte ihåg om det var på TDD eller dom andra frekvensbanden. Det jag vet är att jag förmodligen lyckade pricka rätt in i huvudloben då jag ställde mig 50 meter ifrån antennen som jag vet är 3:s 😀 

 

Hur ser ni vilka band , tdd 38+38 eller 1+7+20 ni är kopplade till osv ? :) 

Jag får blygsamma 158,30 mbit/s  , 9,45 mbit´s , 26.41 ms vid fönstret . Hyfsat centralt i Göteborg. 

Och vart är 3 huset i Göteborg ni snackar om ? är de runt frölunda / mölndal där Gbg har sin 5g täckning som man ser på täckningskartan :) 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Det går att se i en servicemeny på iPhones och för Android finns det olika appar som visar det. Det är dock inte helt lätt att se och det är något som egentligen spelar mindre roll. 

En hastighet på 158Mbit/s får klassas som riktigt bra. Det är högre hastighet än vad jag kan tänka mig att många får. Att du får hastigheten centralt visar också att nätet är väl tilltaget på din plats, eftersom näten i centrala delar ofta är hårdare belastade till följd av fler användare. 

Använd gärna appen “Speedtest” när du testar, istället för Bredbandskollen. Bredbandskollen-appen har blivit segare med åren. 

3Huset är 3s huvudkontor, det ligger i södra Stockholm. 

Svara