Besvarat

3G fungerar inte

  • 7 March 2022
  • 42 svar
  • 1684 visningar

Jag har nu under minst ett par års tid haft problem med att allt fungerar fantastiskt bra med min telefon när den har 4G-täckning, eller för den delen WiFi, så klart. Men när telefonen råkar ut för 3G-täckning stannar allt upp. Har man tur så kommer telefonen igång med surfen på 3G efter flera minuter, men problemet blir inte bättre. Nu står jag inte ut längre.

Jag hade samma problem som nu med min iPhone 12 mini som med min nuvarande iPhone 13 mini.

Nätverksåterställning fungerar inte och startar jag om telefonen så kommer problemet tillbaka när jag åter får 3G-täckning. En kompist till mig har exakt samma problem, även om han har Hallon. Men det är exakt samma 3G-problem.

Är det fler av er som upplever detta? Även om 3G är långsamt jämfört med 4G så står det inte still.

Något är fel med Tres 3G-nät.

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 6 September 2022, 10:45

Visa original

42 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Duke Hej, 

 

det låter superkonstigt att det står helt stilla på 3G. 

För att kika, har du ”begränsa IP-adresspårning” aktivt under Inställningar - Mobilnät? Tänker om det kan krångla till det något.

Hej Pettersson

Tack för en bra idé, men tyvärr gör det ingen skillnad.
3G är för mig stendött och 4G bara flyger fram och då har jag som nu tre pinnar av fyra så täckningen är god. Privat reläservice är dessutom “avstängt för ditt mobilabonnemang” står det och stänger jag av den helt så gör det inte heller någon skillnad.

Är det ingen annan som har problem med 3G? Värt att notera är att det är i Örebro, men är jag ute och reser så upplever jag ofta samma problem.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Duke Hmm, konstigt att det krånglar för dig. Jag har varit en del uppe i Luleå senaste tiden och där är 3G det som finns - det har fungerat fint. 

Har du testat med ett annat simkort, för att se om det magiskt nog skulle kunna hjälpa? Eller har du flyttat med ditt nuvarande sim från tidigare telefoner? 

@Pettersson Det är verkligen konstigt. Tidigare har det varit så att när telefonen växlat över till 3G så har det ibland tagit upp till fem minuter innan data börjar trilla in. Nu har det varit totalstopp.

Så, jag gjorde en återställning av nätverket igen och nu blev det som jag hade innan, att det tar två, tre minuter, sen fungerar datat igen. Men det är ingen raketfart på 3G, trots 3 av 4 pinnnar. Efter en lång stund på speed.cloudflare.com fick jag i början 300kbit/s och mot slutet 3 Mbit/s. Men 3G är 3G och jag är glad att det kommer fasas ut.

När jag startade Bredbandskollen innan Cloudflares test så kunde inte ens gränssnittet laddas för att det gick så långsamt. Nu efter Cloudflare-testet så hoppade det glatt igång. Så vart denna enorma seghet i 3G kommer ifrån förstår jag inte. 4G är rappt på en gång.

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Duke Verkligen superkonstigt! Skulle nog rekommendera att du ringer till Tre och ser om du kan felanmäla det. 🤔

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej 👋🏻 

@Duke 

Har du eller din kompis testat byta mot nya simkort eller använt E-sim om ni upplever problem då också ? 
( e-som kan man lösa direkt på nätet . Kort man byta i butik eller kanske få det hem skickat . ) 

Att se så man har senaste iOS uppdateringen är aldrig fel ✌🏻
 

Värt en chans, för antar era problem kvarstår enligt det som sagts i tråden .

 

GL HF 

 

Med vänlig hälsning, F 

Jag har exakt samma problemen. 
två eller tre ploppar på 3G men ingen täckning över huvudtaget. 
Befinner mig i Blekinge utanför Bräkne-Hoby

Användarnivå 7
Emblem +40

@Thor Menar du att surfen inte fungerar? För täckning låter det som att du har om du har “pluppar”. Vet du om det fungerar på andra platser i Blekinge, tänker kanske någon kilometer åt annat håll åtminstone? 

Det går inte att ringa, det går inte att nå internet (data) och bredbandskollen kan inte ladda sitt gränssnitt.

en kilometer bort har jag täckning 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Thor Hmm, konstigt! Har det fungerat bättre tidigare? Vilken telefonmodell är det du har? Vet du om andra personer med Tre i samma område också upplever samma sak? Tänker om det är något tillfälligt fel, om det kanske är något med telefonen eller om det nätet inte når fram 👨🏾‍💻

Det är en iPhone 13 Pro

Telenor har täckning. 
Alla med Tre här upplever samma sak.

Om det var så att jag hade haft noll ploppar hade jag förstått det. Men den visar att det är 3G täckning

Användarnivå 7
Emblem +40

@Thor Ajdå.. Då verkar det absolut vara något galet. Som ett sista steg, testa gärna att nollställa nätverksinställningarna. Detta görs under Inställningar → Allmänt → Nollställ → Nollställ nätverk. Detta kan hjälpa, om det fungerar gör gärna samma på de andra telefoner som upplever problem också.

 

Hjälper det inte, och eftersom ni är flera som upplever samma problem på samma plats, skulle jag rekommendera att du/ni kontaktar kundservice som kan felanmälan nätet på platsen. För att felanmäla behöver du ringa, så det kanske finns någon annan telefon du kan låna eller om du befinner dig i ett annat område. Kontaktuppgifter till kundservice hittar du här

Ska ringa kundservice.

testade att nollställa och stänga av privat reläservice utan framgång 

Ursäkta, men äntligen något med samma problem!!

Vi är 4 personer som bor inom 5km ifrån varandra, enbart 3G inomhus och på tomten, men gör jag utanför tomten så får jag 4G och då flyger allt fram igen…

3G så går det att ringa, ibland, skicka MMS (via sms) fungerar inte.. Försöka ladda Bredbandskollen är inte att tänka på utan det bara kraschar. 

Detta är testat på, IPhone 12 PRO, IPhone 11, IPhone SE2 och en Huawei p30 PRO.

 

Huawei är den telefonen som fungerar bäst av alla och kan iafl ladda Swish/bank id. Den har vi testat på alla telefoner men ja enbart huawei som ibland fungerar… något med IPhone?

 

På min (12 PRO) så har jag testat att byta simkort, nollställa nätverksinställningar, kollat så alla uppdateringar och inställningar stämmer.. jag har verkligen slut på idéer…

Bor i Ånimskog, Åmåls Kommun..

Användarnivå 7
Emblem +40

@Chexxet Tråkigt att det krånglar för dig också! Gör gärna som ovan, kontakta kundservice och felanmälan detta. Det är viktigt att de får in felanmälningar när inget fungerar - för att kunna åtgärda det. 👨‍🔧

Du hittar kontaktuppgifter här

Användarnivå 1

Jag har exakt samma problem! 4g funkar utmärkt, (borde egentligen ha 5g för betalar för 50gb/ månad& när jag reser så får jag 5g ibland?? Bygg ut 5g nätet ffs???) MEN efter ca ~10 min med 3G så lägger det av totalt, INGENTING funkar, måste sätta på flygplansläge och slå av det för att få det att funka igen. Aldrig varit med om sämre täckning heller för den delen, är mycket i fjällen om vintrarna och Telia funkar utmärkt med 4g full plopp medans 3 operatören endast har 3G och Max 2 pluppar / ingen täckning alls på vissa ställen. Har testat många mobiloperatörer under mina dagar och kan med gott samvete säga att hallon är absolut sämre men 3 hamnar väldigt nära som Sveriges sämsta operatör. Skaffa Telia om ni kan helt ärligt. Ps har en iPhone 13 PRO Max 

Användarnivå 1

Måste gå att få någon sorts kompensation för detta? Och vi som skriver här på forumet kan ju omöjligen vara de enda som stött på dessa problem? Ni på 3 måste ju veta om det här? Jag har nu stått ut med problemet i ett halvårs tid men nu på senare tid har det blivit mycket värre och jag känner att det räcker nu, det ska inte vara såhär dåligt 2022! Min iPhone 3GS 2009 som endast hade 3G via Telia hade mycket bättre täckning? Snälla förklara? 

Användarnivå 6
Emblem +40

@Anton9408 

50 GB surf / månaden har du oavsett om du har 3G,4G eller 5G täckning .5G håller att bygga ut i snabb fart i vårat avlånga land . Så ibland kan du få 5G i städer , ofta centrum delarna .

Vart på täckningskartan har du dessa problem ? Område .

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

“måste sätta på flygplansläge och slå av det för att få det att funka igen. “ 

- Har du senaste mjukvaran på iOS programvaruuppdateringen ? Dvs nu är det nog 15.6 iOS som versionen heter.

Du har ju rätt att ringa kundservice och begära om att få göra en felanmälan om det inte funkar bra. Om det någonsin funkat bra eller bara varit ett kort tag .

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

 

Mvh F

Jag har försökt läsa på lite om det här.

Som jag förstår det har nedsläckningen av 3G nätet i Sverige redan påbörjats, även operatören Tre har börjat släcka ner delar av sitt 3G nät. Tres 3G-nät har funnits på frekvensbanden 2100 och 900 MHz. Det högre bandet är lämpligare att skicka data på men det är de bandet som börjats stängas ner medan 900 MHz bandet finns kvar och vi därför ser att vi har täckning. Tyvärr är 900 MHz inte lämpat för att skicka några större mängder data på. Varpå vi upplever att vi inte kan surfa fast det ser ut som att vi har täckning. 
Uttalandet lät 

"Dags att byta upp till 4G och 5G

Utfasningen planeras pågå till och med slutet av 2025 och för att garantera en säker och kontrollerad övergång från 3G görs utfasningen successivt och parallellt med att kunder flyttas över till 4G och 5G."

Det går att anta att Tre glömt några av sina kunder i "flytten” utifrån den här tråden.

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

 

3G ska och kommer att försvinna hos alla operatörer senast 2025 (med undantaget 3G på 900mhz som vi planerar på att ha kvar ett tag till).

Planen är att ersätta 3G på 2100mhz som stängs ned, innan det stängs ned med exempelvis 4G på 2100mhz eller 800mhz. Eller eventuellt utöka kapaciteten om det redan finns.

 

Vår ambition är att täckningen inte ska bli sämre.

 

Om det är så att ni upplever en tydlig försämring av täckningen så vill jag uppmana er att kontakta vår kundservice för att göra en felanmälan.

 

Jag förstår er frustration. Hur upplevelsen ska vara i teorin och vad vi ser i våra system stämmer inte alltid överens med verkligheten.

Om ni vill veta mer om nedstägningen utav 3G så kan ni läsa mer här

Tack för svaret. Då kommer det dröja ett tag då jag bor i Örebro och här händer det inte mycket med 3-nätet. 5G vet jag inte ens när det är planerat för Närke och jag följer dessutom tråden “Nätutbyggnad” här på forumet för att se om något händer. Där är det däremot tydligt att det är stiltje i Örebros 3-nät.

Jag har kontaktat kundtjänst och skapat ett ärende men inget hände med det och då jag har två abonnemang i min telefon så kommer jag byta ut ett av dem till Telness i december istället. Så när jag då råkar ut för 3G-nätet i 3 så kan telefonen switch över till Telias nät.

Det är tråkigt då jag gillar 3. Men i och med att 3G-nätet inom 3 är så opålitligt så har jag inget val.

Användarnivå 5
Emblem +21

Tack för svaret. Då kommer det dröja ett tag då jag bor i Örebro och här händer det inte mycket med 3-nätet. 5G vet jag inte ens när det är planerat för Närke och jag följer dessutom tråden “Nätutbyggnad” här på forumet för att se om något händer. Där är det däremot tydligt att det är stiltje i Örebros 3-nät.

Jag har kontaktat kundtjänst och skapat ett ärende men inget hände med det och då jag har två abonnemang i min telefon så kommer jag byta ut ett av dem till Telness i december istället. Så när jag då råkar ut för 3G-nätet i 3 så kan telefonen switch över till Telias nät.

Det är tråkigt då jag gillar 3. Men i och med att 3G-nätet inom 3 är så opålitligt så har jag inget val.

Hej,

Jag har kollat lite och såg att vi inte har stängt ned något 3G i Örebro.

Jag har tagit kontakt med vår radioplanerare för Örebro i hopp om att få fram något som skulle kunna vara orsaken till just det problem du upplever. 

 

Återkommer när jag har fått svar. 😊

Tack Karl för att du kollar upp detta.

Som du kanske har sett på flera kommentarer i denna tråd så är det inte bara Örebro som är drabbat.

Ni har ett generellt nätproblem med 3G som tyvärr verka vara samma i större delen av Sverige, för jag upplever samma problem när jag är ute och reser, vilket jag även skrev tidigare.

Det är samma för mig. Att får man 3G täckning så är det ungefär som att inte ha någon täckning alls. Sjukt irriterande. Jobbar på järnvägen. Och det är inte många stunder man har täckning längre. Uddevalla-Göteborg är totalt värdelöst. E6 norr om Uddevalla mot Strömstad. Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga-Borås. Finns knappt någon täckning. Tres nät har tyvärr blivit helt värdelöst. Det är som 2000 igen med tre, man har bara täckning inne i Göteborg eller Uddevalla. Sedan är det dött. 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

En snabb uppdatering så att ni inte tror att jag har glömt bort er, vi undersöker fortfarande vad det skulle kunna vara som orsakar detta. Det är eskalerat vidare internt till tekniker som utreder.

Om någon av er har någon specifik information om vad ni tror skulle kunna orsaka det, specifik plats eller liknande så får ni gärna fylla på antingen här, eller i ett PM. 😊

Svara