Besvarat

3G fungerar inte

  • 7 March 2022
  • 42 svar
  • 1686 visningar

Jag har nu under minst ett par års tid haft problem med att allt fungerar fantastiskt bra med min telefon när den har 4G-täckning, eller för den delen WiFi, så klart. Men när telefonen råkar ut för 3G-täckning stannar allt upp. Har man tur så kommer telefonen igång med surfen på 3G efter flera minuter, men problemet blir inte bättre. Nu står jag inte ut längre.

Jag hade samma problem som nu med min iPhone 12 mini som med min nuvarande iPhone 13 mini.

Nätverksåterställning fungerar inte och startar jag om telefonen så kommer problemet tillbaka när jag åter får 3G-täckning. En kompist till mig har exakt samma problem, även om han har Hallon. Men det är exakt samma 3G-problem.

Är det fler av er som upplever detta? Även om 3G är långsamt jämfört med 4G så står det inte still.

Något är fel med Tres 3G-nät.

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 6 September 2022, 10:45

Visa original

42 svar

Strax norr om Ljungskile, Söder om Öxnered,  Vargön, Vedum, Ljung, Rabbalshede, Tanum Station, Strax Söder om Strömstad. 
 

Är några av ställena där jag har full 3G täckning men går inte att använda telefonen. Har en iPhone 14 Pro. 
 

Har även upplevt en försämring i täckningen i Dingle. Förr va det full täckning, nu får jag nöja mig med 2-3 ”pluppar” 

 

Med vänlig hälsning, 

kenny 

Jag har samma problem. Har haft problemet minst ett år, jag tror faktiskt ända sedan jag skaffade min mobil, en iPhone 12. Internet går jättetrögt om det ens går att surfa alls, GPS:en fungerar inte. Detta gäller alla områden där det inte finns 4G utan bara 3G och den växlar över automatiskt. Det är fruktansvärt störande då t ex när man åker tåg så finns det bara 3G långa sträckor under upp mot 20 min då jag inte kan surfa, på motorvägar vissa fläckar, på landsbygden osv. Det rör sig t ex om områden söder om Trollhättan och mellan Trollhättan, Lödöse och Älvängen. Det är såpass dåligt att jag skulle vilja byta operatör. 

Jag ringde Tre:s kundservice och han gav lite förslag på åtgärder och att jag kunde felanmäla med en specifik adress. Men det handlar ju inte om en enstaka adress utan hela 3G-nätet? Hur många fler har detta problemet? Jag känner typ inga människor som har Tre så jag vet inte vilken omfattning det kan vara i.  

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej @JennyO

 

Toppen att du flaggar om detta! Vi undersöker fortfarande vad det skulle kunna vara för något som orsakar det ni upplever.

 

Jag uppdaterar här när vi har ett svar. 😊

Har testat dom åtgärder Tre:s kundservice föreslog men det fungerar inte. Såklart, vad jag misstänkte. 
Det kan ju inte bara vara vi i denna tråden som varit med om detta? Jag ser inte varför jag skulle gå in och felanmäla ett specifikt område när det uppenbarligen är ett större fel som Tre borde känna till. Detta borde prioriteras och vi borde få någon kompensation för detta? Såhär dålig täckning ska man inte behöva ha 2022. 

 

Förväntar mig en uppdatering kring hur ni jobbar med problemet. 

Användarnivå 1

Det funkar fortfarande inte alls? Jag betalar 300:- i månaden för 50GB pissigt 3g nät som inte ens fungerar? Hur kan ni sova om nätterna? Min tjej har telia och hon har full täckning 4g och stöter aldrig på liknande problem? Skamlöst 

Användarnivå 1

Och problemet är inte “på enstaka adresser” det är överallt där man endast har 3G täckning, sjukt dålig bortförklaring/”lösning i era öron”

Användarnivå 1

Du undrade om IOS var problemet? Jag har senaste IOS 16 och en iphone 13 pro max, vad har det med saken att göra? Tror du att jag har IOS 1?

Användarnivå 1

Som Jenny tidigare skrev så “är det så dåligt att man vill byta operatör” och jag tilläger att man aldrig någonsin kommer se tillbaka på 3, ni skriver i reklamer att ni har sveriges “snabbaste mobilnät” öööö????? Jag vill också byta men tyvärr är jag bunden i ett år till, jag vill ha pengarna tillbaka eller någon form av kompensation, det här duger inte! Jag har ringt eran kundtjänst 3 ggr och beskrivit mina problem, vad får man för svar? -”Har du mobildata påslaget? Är roaming på? Har du betalat fakturan?” Man ba vafan? Jag jobbar inom IT och har testat allt? Det är inte ett lokalt problem. Jag kommer aldrig mer att ringa eran kundtjänst heller för den delen.

Användarnivå 1

Och jag använder ett nytt sim-kort och e-sim samtidigt, så det är inte simkortet som är problemet för den delen heller. 

Användarnivå 1

Jag har nu bytt operatör nu :) hejdå tre, kommer aldrig mer någonsin att använda era tjänster igen.

Ps. Tydligen så hade jag “3 full fart” som skulle snabba upp mobilnätet ytterligare, och ändå fungerar det inte? Vet inte vad jag ska säga men fyfan vad dåliga ni är.

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej! 👋

Jag vet att det inte löser något, men jag förstår verkligen er frustration. Finns ju inget värre än när saker och ting inte fungerar som det ska.

Vi håller på att jobba med detta i skrivande stund utifrån den information som ni alla delat med er av i det här kommentarsfältet. Då vi själva inte fått in samma fel från vårt håll när vi gjort tester, så gör detta att det inte går lika fort som vi alla kanske hade önskat, men jag hoppas verkligen att vi kommer underfund med detta snart.

Likt vi gjort tidigare i den här tråden, så återkommer vi självklart med uppdateringar så fort vi har något nytt att dela eller testa, så att ni inte känner att detta problem är bortglömt eller liknande.

Tusen tack för allas tålamod med detta!

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

 

Vi har testat att göra en ändring ifrån vårt håll igår kväll.

Skulle ni kunna testa och se om det fungerar bättre? @Duke @Thor @Chexxet @Kenny Rungberg @JennyO ?

 

Ni kan behöva starta om era mobiler, så gör gärna det om ni inte märker någon direkt förändring.

Jag har testat och tyvärr ingen skillnad. 

Användarnivå 5
Emblem +21

Jag har testat och tyvärr ingen skillnad. 

 

Tack för återkopplingen. Då undersöker vi vidare! 😊

Jag har tyvärr inte kunnat testa på så många olika platser, men jag märker en förbättring i att den här döda perioden som jag har upplevt under en eller flera minuter innan något händer verkar betydligt bättre.

Jag har idag testat på det för mig värsta stället av dem alla som är inuti en byggnad med mycket plåt och stål, och här är telefonen numera användbar. 4G når inte in annat än med mobilen tryckt mot fönstret, som bäst, men 3G levererar i alla fall data nu, även om det inte går snabbt.

Det går i att titta på video i sämre kvalitet exempelvis.

Som värst har jag fått vänta 15 sekunder innan datan börjar komma in, men det är stor skillnad mot en minut eller minuter som det var förut.

Vi få hoppas att fler återkommer med rapporter, men jag tycker det verkar lovande.

Användarnivå 5
Emblem +21

Ändringen som gjordes tidigare avsåg den andelen 3G som vi delar tillsammans med Telenor.

Det bör vara därför ni kan uppleva att det är bättre på vissa ställen men inte alla.

 

För den andelen 3G vi har självständigt så undersöker vi fortfarande vad det skulle kunna vara som orsakar detta för er.

Har nu testat runt på lite olika ställen här hemma som jag vet det har varit dåligt på innan och det är tyvärr värre och inte sämre nu senaste veckan… Här jag bor så är det iafl 3 platser som jsg befinner mig mycket på och där jag enbart får 3G och allt blir precis Sten dött och kommer inte ut på nätet alls trots 3-4 staplar i täckning.. att ringa/tarmar samtal fungerar ibland.

är jag hemma och stänger av Wi-Fi samtal så är det ungefär var 5e samtal som kommer fram och då sitter jag på samma ställe i soffan 🤷🏼‍♂️

Tyvärr så tycker jag det är jätte jobbigt när det hoppar så att dom inte ens kan ringa mig, blir lite problem med jobbet imellanåt… 

Att tillägga är när jag väl har full 3G täckning här hemma så kan jsg inte ens starta bredbandskollen och samtal kommer som sagt fram ibland.

jag va i kontakt med någon på eran tekniska support som ringde mig förra helgen, jätte trevlig! Tänkte jag skulle kontakt honom igen för att ge informationen om det igen då han påpekade att det va en pågående utredning ang antennen runt om mitt närområde. 
 

Bor i Ånimskog, Åmåls kommun.

Svara