Besvarat

4g-hastighet i Norrtälje

  • 27 December 2020
  • 9 svar
  • 200 visningar

Hej! Precis tecknat upp mig på 3 och har fruktansvärt låg 4g hastighet centralt i Norrtälje. När planerar ni att uppgradera masterna i Norrtälje? Ligger nu på på 3-5 mbit upp och nedströms :/ har full mottagning för det mesta, minst 20 mbit vill man ju ha på 4g för att det ska inte ska kännas ”dåligt”

icon

Bäst svar av Pettersson 28 December 2020, 16:04

Visa original

9 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@JanneL Hej,

 

det låter ju inte jättebra. Fungerar det bättre på andra platser eller på andra tider av dygnet? Vilken telefon är det du har? 

Andra platser vet jag inte än, då jag är låst vid lägenheten pga en sjukdom tyvärr. Men gjorde ett par test nu vid 0030 på natten och fick 10 nedströms och 5 upp. Bor 100 meter från masten och telefonen är en IPhone 12 Pro Max. Funderar på om det kan vara mjukvarubetingat i senaste iOS 14.3. Med tanke på tiden för sista testet så är det ju likväl dålig hastighet :/

Användarnivå 7
Emblem +40

@JanneL Hmm, jag förstår. Det låter ju bättre - men inte jättebra. När du testar hastigheten, vilken app använder du då? Testa gärna med Speedtest-appen välj där Hi3G Access-servern och sedan SUNET-servern för att se vad resultat blir. Du kan även testa på hemsidan fast.com för att se resultatet där. 

Den mast du bor nära, vet du att det är en av 3s master? Annars kan det ju bero på att det är en bit till din närmsta mast också.

Jag har svårt att se att det skulle ha med mjukvaran att göra. Jag har fått hastigheter över 200Mbit/s med min 12 Pro Max och 3. Men du kan alltid testa att nollställa nätverksinställningarna - det gör du under Inställningar → Allmänt → Nollställ → Nollställ nätverk. Detta tar även bort sparade WiFi-nätverk.

Testade nollställa nätverk med samma resultat som innan, gjorde testerna med bredbandskollen och testade nu även Speedtest och de olika servrarna med samma resultat förutom en gång då den letade sig upp till 14 mbit nedströms men 4 mbit upp som bäst på samtliga test. Kommer ihåg att senast jag hade tre köpte jag en Galaxy S7 med abonnemang och då hade jag lätt 25-40 mbit när jag testade, minns det väl för att tre satte upp de första 4g masterna i Norrtälje så det var ju spännande, därför är man ju lite förvånad över att det känns segt nu. Bodde i samma lägenhet då som nu

Användarnivå 7
Emblem +40

Tråkigt att det inte fungerar bättre. Min gissning är att det handlar om var de närmaste antennerna är placerade i förhållande till dig, samt hur de är riktade. Att det inte fungerar bättre nattetid tyder på det.

 

Mitt bästa tips är att du kontaktar 3Kundservice och den tekniska supporten via telefon så kan de kolla vidare på detta. En hastighet på 3-5Mbit/s är inte speciellt bra. Här finns kontaktuppgifter. 

Det är ju konstigt att det funkade sist jag hade 3 med en väldigt mycket sämre lur för den delen. Kanske en sändare har tagits ur bruk sen dess, men det borde funka optimalt tycker jag , när man bor 400 m från stadskärnan i en stad som Norrtälje. Man kan väl hoppas att 3 väljer att uppgradera nätet i Norrtälje nu när man tecknat sig för två år och planerat att lägga till hela familjen på samma abb, men tror inte att problemet kan lösas av kundservice heller. Vi bor 100 m ifrån en telestation med en ansamling mastar och antenner så det vore ju lämpligt om dom satte en mast där, för hela Norra Norrtälje men tack för svaret iaf

Användarnivå 7
Emblem +40

Mycket saker händer. Eftersom det är radiovågor är det många saker som kan påverka; antenner kan riktas om, det kan bli fler användare som börjar använda nätet, ett hus som tidigare funnits finns inte längre, ett hus som inte fanns tidigare finns nu, ett träd har vuxit upp osv. Exakt vad som skett är jättesvårt att veta - men det är tråkigt att det fungerar sämre än tidigare. 

Fördelen med att du kontaktar 3Kundservice är att de får veta att du upplever problem, så de kan notera det. De övervakar nätet själva och ser var nätet behöver byggas ut - men kundfeedback väger otroligt tungt också. :)

Idag är jag ner på 1-2 mbit nedströms så min egen tanke är att 3’s nät i Norrtälje är överbelastat eller möjligtvis nån driftstörning, ska försöka ge mig ut i veckan och testa på lite olika platser. Ska jämföra med Tele2 och Telias nät på samma platser så man får lite pejl vad man kan få för hastigheter i stan. Också läst på nätet att 3 kanske stryper hastigheten på obegränsade abonnemang på olika håll så börjar ångra att jag bytte till 3 om det stämmer. Jag tror jag aldrig varit så missnöjd som nu ärligt talat med 3 så ska ringa kundservice imorgon och klaga. Med Tele2 och Telia så ligger det mellan 30-50 mbit i lägenheten så Youtube och Spotify fungerar utan problem, och nej det har inte växt upp några träd utan vidare, snarare så det avverkas

Hör och häpna i morse hade jag 25-30 mbit nedströms och nu har jag ca 10 mbit så jag drar slutsatsen att nätet är ganska så rejält överbelastat på dagtid, alltså måste 3 utöka kapaciteten i Norrtälje för att det ska vara dugligt dygnet om för kunderna här. Och drar också slutsatsen att jag inte har några avståndsproblem, felriktade sändare eller träd, och det borde ju 3 vara varse om man nu övervakar nätet. Inte heller otänkbart att såna planer redan finns nu i och med 5g ska byggas ut, men jag ska nog ringa och höra om när det är tänkt att sätta igång här

Svara