Fråga

5G eller?

  • 30 June 2022
  • 11 svar
  • 144 visningar

28 juni 2022, 10:26 – Stockholm STHIX

Tre
68.71 Mbit/s 30.18 Mbit/s 25.66 ms


28 juni 2022, 23:34 – Stockholm STHIX

Tre
14.56 Mbit/s 19.67 Mbit/s 37.11 ms

-----------

30 juni 2022, 10:35 – Stockholm STHIX

Tre
27.99 Mbit/s 19.28 Mbit/s 23.59 ms

 

Har jag 5 G eller har jag INTE? Har uppdaterat enligt uppmaning den 28 Juni.

Superglad. Men nu? samma som förut. Bor Pepparv. i Farsta

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till teknisk support


11 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@swedgamer Hej,

 

i dagsläget finns inte 5G i Farsta. Så de tester du har gjort använder 4G-nätet fortfarande. 

Utbyggnaden av 5G-nätet går fort, så det är inte omöjligt att du har 5G innan året är slut. Exakt när det kommer till ditt område beror på flera olika saker - men Tre verkar bygga ut nätet i snabb takt. 

Du kan se vilket nät du använder i statusfältet på din mobiltelefon bredvid täckningsstaplarna. Där benämns det som 3G, 4G eller 5G beroende på vilket nät du är ansluten till. Om du använder en router behöver du ha en router som har stöd för 5G, sedan bör du kunna se vilket nät som används i routerns inställningsmeny. Den 5G-router som Tre säljer kommer från Zyxel. 

 

Här kan du se en täckningskarta. Välj “5G, 5G+” under Teknologi för att se var Tre har 5G i dagsläget. 

@swedgamer Hej,

Här kan du se en täckningskarta. Välj “5G, 5G+” under Teknologi för att se var Tre har 5G i dagsläget. 

Hej,

I dagsläget kan man tyvärr inte lita på täckningskartan du länkar till. Jag bor i Helsingborg. Kartan visar god täckning i så gott som hela staden. Men trots det fick jag ingen uppkoppling mot 5G. Ringde då kundtjänsten som i sin tur kollade med någon teknik-support. Efter en stund kom han tillbaka med beskedet att nätet inte var driftsatt i Helsingborg och att de inte kunde säga när det skulle driftas. Besviken.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Bebbe Det låter superkonstigt.. Vad är det för hårdvara du använder - mobilmodell, routermodell? 

Användarnivå 6
Emblem +40

Oftast finns det bättre mer korrekta täckningskartor än hos operatörerna . Tex hos PTS 

 

https://www.pts.se/tackning

 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 PTS visar dock ingen täckning utan enbart tips om täckning. 
 

Externa aktörer som visar täckning stämmer sällan bra. Deras information bygger på att någon har varit på en specifik plats för att täckning ska visas där och att de kunnat registrera detta. Det är alldeles för få personer som dels har sådana appar på sina telefoner som registrerar täckning överallt, och ännu färre tillåter dessa vara igång hela tiden eftersom de drar mycket batteri. 
 

I Sverige är de mest korrekta kartorna de som operatörerna erbjuder. Dock är de ju beräkningar - så nya hus, väder, antalet användare osv påverkar den faktiska täckningen. 
 

Det som är lite konstigt i detta fall är om nätet som visas på kartan inte är aktivt, vilket jag tycker låter otroligt.

Användarnivå 6
Emblem +40

https://www.pts.se/sv/nyheter/telefoni/2022/matningar-identifierar-brister-i-tackningskartor/

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Om du läser själva rapporten ser du att Tre har en balanserad täckning. Där de på ungefär lika många av mätpunkterna både saknar täckning där täckning ska finnas enligt kartan - men också på ett ungefär motsvarande antal mätpunkter också har täckning, trots att det inte visas på kartan. Tre 

@Bebbe Det låter superkonstigt.. Vad är det för hårdvara du använder - mobilmodell, routermodell? 

Hej @Petter 

Varken jag eller sambon får koppling mot 5G. Vi har abonnemangsformen 3Flexibel Obegränsat och använder telefonerna Samsung S21FE (SM-G990B) och Samsung S20 (SM-981B/DS).

Användarnivå 6
Emblem +40

@Bebbe Det låter superkonstigt.. Vad är det för hårdvara du använder - mobilmodell, routermodell? 

Hej @Petter 

Varken jag eller sambon får koppling mot 5G. Vi har abonnemangsformen 3Flexibel Obegränsat och använder telefonerna Samsung S21FE (SM-G990B) och Samsung S20 (SM-981B/DS).

@Bebbe 
Antar att det är bara och vänta tills det blivit driftsatt i ditt Helsingborg 🙃 Det lär man märka ganska så lätt med när 5G blir kopplat , och helt andra hastigheter / svarstider än tidigare . Känns som det bör vara ganska så nära i tid . 
 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Bebbe Förstår - då borde det fungera! Bara för att dubbelkolla, det är inte så att mobilen är satt på energisparläge? 5G är aktiverat i inställningarna för telefonen? Samt att ni har testat på flera platser i Helsingborg? :) 

 

@Bebbe Förstår - då borde det fungera! Bara för att dubbelkolla, det är inte så att mobilen är satt på energisparläge? 5G är aktiverat i inställningarna för telefonen? Samt att ni har testat på flera platser i Helsingborg? :) 

 

Tack för hjälpen @Pettersson ! =)
5G var inte aktiverat i menyn varken på tjejens eller min lur. Blev ställd när supporten sa att nätet inte var i drift ännu i Helsingborg utan tipsade om att åka till Lund för att testa. Nu fick jag nästan 500Mbps på balkongen. :) Nästan så man funderar på att säga upp sitt bredband och köra mobilt bredband istället. Tack igen och ha en bra kväll!

Svara