Besvarat

5G fungerar inte

  • 23 March 2021
  • 14 svar
  • 1598 visningar

Hej, jag har köpt en 5G telefon S21, men får inte 5G uppkoppling. Bara 4G+, jobbar i centrala Stockholm. Täckningskartan stämmer inte!  Vad beror det på?

 

 

 

 

icon

Bäst svar av JeppePeppe 24 March 2021, 15:20

Visa original

14 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @OlaR!

Telefonen kopplar sig till det som den har starkast mottagning till. Är 5G bristande där du speicifikt befinner dig, blir det att telefonen istället kopplar sig till 4G.

Just nu är vi fortfarande i stadiet där vi bygger ut 5G-nätet, så överallt är den inte till sin fulla kapacitet. Hoppas att det fungerar bättre inom snar framtid! 

Hej Jeppe, 

men problemet är att det inte fungerar någonstans i city, Kungsholmen mm. Platser där det enligt er täckningskarta ska vara  “stark” mottagning.

Jag tycker att det är vilseledande marknadsföring att gå ut med att ni erbjuder 5G uppkoppling innan den är i drift.

Användarnivå 7
Emblem +36

@OlaR Jag förstår, ledsen att du känner så, och tråkigt att du inte får en koppling med 5G såklart. Jag dubbelkollade med ansvarig avdelning för nätet och kan bekräfta att det inte är något fel med 5G-nätet i Stockholm, utan det är i så fall antingen något strul i din telefon - eller bara sämre mottagning i området. 

Jag hör vad du säger och förstår dig verkligen! 

Hej igen,

nu har Samsung service kollat på min S21. Det är inte något fel på den. När de bytte till Telenor sim så funkade 5G direkt.  De sa att ni antingen inte kopplat S21 på nätet eller att simkortet inte är uppdaterat.

Jag har lagt in senaste e-sim från 3 och på er hemsida står det att S21 ska fungera med 5G. 

Det är något som inte stämmer med era besked/marknadsföring.

Användarnivå 7
Emblem +36

Hmm, märkligt! Vad använder du för abonnemang? 3Flexibel med 5GB surf(från vår nyaste abonnemangsportfölj) har inte tillgång till 5G nämligen - och har du en rätt gammal abonnemangsform så är det stor chans att de inte heller har 5G.

Hej,

jag har 3Företag obegränsad

Användarnivå 7
Emblem +36

Fasen så konstigt, vitt jag vet ska den ha tillgång till 5G :upside_down:

Finner du möjligheten, så skulle jag rekommendera dig att kontakta vår kundservice, för att se över så att inget ligger tokigt till i abonnemanget. 3Företag når du på 077 - 173 53 11 (eller 311 från en 3Mobil) Mån - fre: 8-18.

Emblem

Hittade du nån lösning @OlaR? Jag har liknade problem nu när jag är i Göteborg. Jag har en Galaxy S21 med Surfa Obegränst och kommer max upp i 4G+, min fru är extraanvändare med iPhone 13 mini och har 5G. Enda skillnaden är mobilmodell och att jag har e-SIM istället för vanligt.

Användarnivå 7
Emblem +40

@ChrisAhlund Hej,

 

har du säkerställt att 5G är aktivt i inställningarna? Har du energisparläge aktivt på din iPhone? 

Emblem

Hej @Pettersson ! Det är min fru som har fungerande 5G på sin iPhone. På min Samsung Galaxy S21 funkar det inte. Jag tror det ska vara aktivt. Den enda inställningen jag kan hitta är den på bilden

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🤗, @ChrisAhlund 

Har du haft 5G Täckning och surfat med det någon gång tidigare på annan ort ? Tänkte när du nämnde att ni just nu är på besök i Göteborg. 

På bilden , som du länkat . Kan du välja “nätläge “ Och där välja “5G” och se om den tar det då . Om det nu är så att ni är i ett 5G område , men bör ni nog vara då Göteborg är såpass utbyggt nu . 

En klassisk instruktion kan vara att starta om mobilen . 

Men du får väll ganska så bra resultat med 4G+ i Göteborg också ? Upp /ner hastighet och svarstid . 

http://www.bredbandskollen.se

Ett annat tips , som jag råder till många . Det är att se så man har senaste “Programuppdateringen “ , i detta fallet på android : “ Inställningar → System → Systemuppdatering “ tror det är ungefär så i följden . ( har själv iPhone ) . 

Även se så appar är uppdaterade då det kan påverka på just Android telefoner.

Är via “Playbutiken → Uppdatera appar “ eller något snarlikt . 

Också , som alltid . Värt att komma ihåg sin pin-kod och lösenkod när man väl ska starta upp mobilen igen ! :) 

Så får vi hoppas det kickar igång med 5G såklart :D 

 

Med vänlig hälsning, F 

Emblem

Hej @frodrik91! Jag har aldrig haft 5G täckning fast jag är väldigt sällan i städer som har det. Nej hastigheten med 4G räcker gott och väl, det är mest att om telefonen kan klara en viss sak enligt specen så vill jag att den ska det 🙂 Allt är uppdaterat och jag har provat att starta om telefonen utan nån skillnad. Jag kan inte välja att använda endast 5G utan telefonen väljer själv det bästa(?) nätet (se bild). Antingen är nån inställning jag missat med mobilen eller så är det nåt med mitt e-SIM.

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Jag skulle nog tänka att det är något likt ovanstående i tråden . Att du har en äldre abonnemangsform och 5G kanske inte är given under det , eller att man behöver ringa support för aktivera om det nu går. Alt det kan det vara så att man är bunden tills det abonnemanget går ut , dvs att man inte har 5G inkluderat . Förrän om man kanske nytecknar . 

Jag såg att Samsung S21 inte säljs längre hos 3 , Den släpptes January 27, 2021. Så ditt abonnemang kanske är ca 1 år gammalt ? Och abonnemanget kanske går på äldre avtal . Tänker i banorna att ca 1 år tillbaka så va de inte så stor utbyggnation jämfört med nu . 

Utan det är en uppdatering av den modellserien Samsung Galaxy S21 FE 5G som släpptes January 11, 2022. 

 

Kopierade från högre upp i tråden . Skulle nog råda dig ringa kundservice , så ska dom kunna se över ärendet om det är någon begränsning eller vad det nu kan vara. Men den stödjer ju som sagt 5G

3Flexibel med 5GB surf(från vår nyaste abonnemangsportfölj) har inte tillgång till 5G nämligen - och har du en rätt gammal abonnemangsform så är det stor chans att de inte heller har 5G.

 

Finner du möjligheten, så skulle jag rekommendera dig att kontakta vår kundservice, för att se över så att inget ligger tokigt till i abonnemanget. 3Företag når du på 077 - 173 53 11 (eller 311 från en 3Mobil) Mån - fre: 8-18.” 

Emblem

Ja det blir nog att ringa till Tre imorrn. Jag tror inte att det är pga abonnemanget då min fru som är extraanvändare på mitt abonnemang har 5G på sin telefon.

Svara