Fråga

5G - Tåg - PTS Auktion

  • 12 January 2021
  • 3 svar
  • 134 visningar

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena där ute i kylan

Tyckte detta lät coolt och en sak som skulle fungerat för längesen . Från att gå från 1.3 mbit/s per tågpendlare eller dött nät ( typ ) till 1.3 Gbp/s.  Synd tyvärr med annan operatör , men 3 klår dom på fingrarna tillslut hoppas jag på! 

Vi går en spännade framtid när det gäller denna tekniken kan tyckas ,tycke iaf jag ! Så länge covid ger sig & pendligen kan återkomma tryggt & starkt framöver ! 

https://telekomidag.se/kth-slar-nytt-rekord-i-5g-pa-tag/

_________________________________________________________

Snart är det pts 5g auktion 19 jan. ( Förhoppningsvis )  , man vet ju aldrig hehe ! 

Vart tror man 3 lägger sig på för band ? 

Fördelar / nackdelar ? 

Allierar man med någon annan operatör ? 

Frekvenstilldelningen i 3,5 GHz- och 2,3 GHz-banden. 

Och hur snabbt kommer man igång därefter , typ som i storstäder där jag förstår det antagligen märks först.  


Hoppas på få se goa fina uppdateringar med nya / uppdaterade master framöver 🙂 Over & out 

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till teknisk support


3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Kul att de börjat testa med 5G på tåg! Kan tänka mig att det kommer bli en rejäl utmaning att kunna leverera höga hastigheter på tåg i framtiden också, just eftersom en högre frekvens (som tillåter högre hastigheter) har en väldigt begränsad räckvidd… Men lägre svarstider är alltid välkommet och det är väl nog vad de flesta kommer att uppleva som en förbättring. 50 eller 500Mbit/s i mobilen spelar mindre roll vid användandet - men en svarstid på under 10ms i jämförelse med 20-30ms ger en mer märkbar skillnad.

Jag tror att 3 (och de andra operatörerna) kommer vara intresserade av både 2,3 och 3,5GHz-banden. Mer frekvensutrymme kommer ju att behövas i framtiden och god tillgång på frekvenser möjliggör för ett starkare nät. Det ökar även konkurrenskraften.

Tre (Hi3G Access AB) är en egen part i budgivningen, huruvida de skulle samarbeta med någon annan i framtiden låter jag vara osagt - men det känns inte speciellt troligt eftersom de kör sitt 4G-nät själva och det har inte funnits något tecken på att de ska bygga nät tillsammans med någon av de andra operatörerna. Två av operatörerna har redan annonserat att de ska fortsätta samarbetet och även bygga 5G gemensamt. Kvar finns då bara en - och utifrån hur de jobbar verkar det inte troligt. Men allt kan hända!

Som jag har förstått det har Tre redan börjat med förberedelserna på flera håll. Bland annat har de börjat uppgradera kapaciteten till de befintliga siterna (där de med stor sannolikhet då även kommer köra igång 5G på nya frekvenser). Min gissning är att utbyggnaden med de nya frekvenserna till en början kommer att ske i de områden där de erbjuder 5G idag - alltså större städer. Utbyggnaden kan nog gå ganska snabbt så fort de får tillgång till frekvenserna.

Det är dock ett tag bort tills vi får riktig 5G. Ett nytt core-nät ska igång innan vi kan se de riktigt låga svarstiderna. Gällande det arbetet skulle jag bli förvånad om det var så att förberedelserna och planeringen inte redan hade börjat. Som det är idag används LTE-nätets core.

5G är verkligen framtiden! Redan idag är svarstiden lägre och det märks. Längtar tills det är igång på fler ställen.

Användarnivå 7
Emblem +36

@frodrik91 Spännande grejer det här. Kanske möter vi äntligen tiden där den klassiska “Vänta, det laggar... jag är på tåget..” försvinner :open_mouth:
Som ​​​​@Pettersson skriver så finns det absolut utmaningar där tror jag också. Ska bli väldigt intressant att se framtiden när 5G “tågats” ut överallt - pun intended

Användarnivå 7
Emblem +10

Hade inte kunnat svara bättre själv @Pettersson:relaxed:

Som det redan nämnts ovan är vi i full gång med förberedelser både i core-nätet och transmissionen där vi på många platser t ex. byter ut radiolänkar mot fiber. 

När mer spektrum tillgängliggörs (2,3 & 3,5 Ghz) är vår ambition att använda den tekniska kunskap och användarinsikter som framkommit redan under våren 2020 i Enskede för att ge en ännu bättre 5G-upplevelse.

Att bygga ett nytt nät tar sin tid men vi tror att det stora genomslaget för 5G kommer under 2021-2023, vi börjar med storstäder och rör oss därefter utåt.

Naturligtvis kommer vi fortsatt uppdatera er om nya master och uppgraderingar!

Svara