Besvarat

Ang Tanums Kommun

  • 12 August 2019
  • 3 svar
  • 172 visningar

Bor i Tanums kommun ca 1 mil öster om E6 och har 2-3 staplar 3G (pluppar) på min iphone x, har även ett mobilt modem från 3 som aldrig går upp i 4G oavsett var jag testar.
Åker man 5 km till österut så har så blir det NOLL mottagning och då är man 15 km från en vältrafikerad motorväg. Visst, håller man sig nära E6:an så är det ju mycket bra kräm och frågan är ju nu att skall jag behöva byta leverantör eller finns det planer på utbyggnad mot väg 163/164 för isf så skulle man täcka upp ett väldigt stort område bara med en mast till. Ps. jag bor vid utmarkerat kryss

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 13 August 2019, 14:51

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +21
Hej,

Hur länge har du upplevt problemet?
Jag sökte upp din adress snabbt i våra interna system och kan se att en kringligande 4G mast har problem just nu.

Utöver "plupparna" i telefonen, visar sig problemet på något annat sätt? Exempelvis med samtal som inte kommer fram, samtal som bryts, SMS/MMS lyckas inte skickas, dåliga hastigheter etc?

Vad är det för modem du har? Det man kan testa är att låsa modemet mot enbart 4G för att se om det blir någon förbättring.
Hej Karl och tack för snabbt svar.
Det har alltid varit dålig täckning här sedan vi tecknade avtalet och känner inte av problemet i er mast som du nämner. Plupparna på ex mobiler pendlar mellan 1-3 beroende vart man är i huset, som är gammalt och dåligt isolerat. Ibland klagar vänner när man pratar med dom i telefonen att det hackar i mottagningen och då får man gå ut på altanen vilket funkar bättre. Modemet är en Huawei E5186 som även är uppdaterad till nyaste firmware och har även testat att låsa modemet på 4G och då lyser internetlampan rött på modemet. Vet att ni har uppgraderat lite i området men jag har inte uppfattat att det har blivit bättre alls. Kanske bor jag för långt bort till närmsta mast (6 km) vilket är den närmast till väster på kartan som är bifogad.
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej,

Eftersom problemet verkar vara något som håller i sig och har varit under ett längre tag samt att du upplever problem på båda dina abonnemang du har hos oss rekommenderar jag att du kontaktar vår kundservice så att vi kan upprätta en täckningsfelanmälan.

Eftersom problemet uppstår på både din router och din telefon så vet vi ju på rak arm att det inte är något fel på dom och att det bör vara något problem med täckningen.

För att underlätta för dig rekommenderar jag att du försöker skriva ned några exempel på när dina vänner har klagat på att det hackar i mottagningen och nämner det för den du pratar med. Samt att du har testat att låsa ditt modem på endast 4G utan någon förbättring där heller.

Gällande avståndet till masten så kan jag se att du har 3 master i ditt närområde, varav 2 är riktade emot dig. En befinner sig ungefär 2km ifrån dig den andra ungefär 3km.

Avståndet spelar visserligen stor roll i hur det kommer fungera, men även sådant som terräng (skog, sjöar etc) har också en avgörande roll i hur det når dig. Sen kan även antal använder på en mast påverka hur långt masten når genom något som kallas "cell breating". Du kan läsa mer om det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_breathing_(telephony)

Svara