Besvarat

B2368-66 - Bytt Firmware - Nu utlåst från Web Admin

  • 22 July 2021
  • 8 svar
  • 954 visningar

Hej, jag har en Huawei B2368-66 som jag av misstag har fått på en annan firmware än den från TRE på. 

 

Denna har jag inte lösenordet till Web Admin för. Det är inget av det vanliga som brukar användas och jag är nu utelåst från enhetens Web Admin Gränssnitt.

 

Den firmware jag fick på hittade jag i ett forum och det är en Vodafone Firmware från CZ/Tjeckien, den skulle vara den nyaste, jag ville gå från TRE.se firmware då den inte tillät att ställas i bryggläge/bridge mode/ip passthrough. Den firmware jag fått på heter: V100R001C00SPC139 (B2368_V100R001C00SPC139.bin), 31.03.2020 from CZ Vodafone. Min fråga är om det går att komma in på routern på annat sätt än via Web Admin gränssnittet? Kan man använda Telnet t.ex. ?

 

Jag har gjort vanlig Reset med knapp, hålla inne 10sek, det nollställer så jag får upp original nätverk men jag får inte "admin - admin" som står på baksidan av min router, den tar inte det inlogget. Nätverksnyckeln som står på routern fungerar dock så det blir en Reset som det verkar bara att med denna Firmware så är lösenordet inte det som står på min router. Vodafone i CZ har något eget tydligen.

 

Jag har även gjort 30-30-30 Reset, jag vet inte om denna router stödjer det för att nollställa nvram men det blir ingen skillnad.

 

Har ni någon med djupare kunskap som kan hjälpa mig så skulle jag vara väldigt tacksam så jag kan komma in i routern igen och byta firmware till den jag hade innan, jag får väl ev. strunta i att sätta den i "ip passthrough", detta hade TRE.se konfigurerat bort i sin firmware tyvärr.

 

Jag funderar också på om ni har i er verkstad möjlighet att göra en rejälare Factory Reset på routern, jag har för mig att ni har ett pris på felsökning men om detta ingår i det vet jag inte...

icon

Bäst svar av frodrik91 19 September 2021, 22:03

Visa original

8 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@McHummer Hej,

 

till att börja med vill jag säga att det inte är rekommenderat att lägga in mjukvara från andra operatörer eftersom det kan påverka funktionaliteten av routern liksom vilka frekvensband som routern tillåts använda. Den mjukvara som finns på routern när den levereras har Tre godkänt fungerar i sitt nät. 

Har du möjlighet att komma till sidan för inlogg på admingränssnittet, testa gärna följande uppgifter och se om det hjälper

Användarnamn: admin
Lösenord: CPE@huawei

Fungerar dessa inloggningsuppgifter?

Fungerar inte tyvärr, den är nog den vanligaste, jag har hittat 10-20st ”standardlösen” men det är inget som fungerat.

Här har Vodafone CZ hittat på något eget uppenbarligen och jag behöver komma in i routern på annat vis, via Telnet, SSH el.dyl.

Då mjukvaran från TRE var nedlåst mot Huawei original så ville jag ha något med mer valfrihet för mig som användare men den här gången visade det sig inte vara så bra i slutänden. :-)

Användarnivå 7
Emblem +40

@McHummer Jag tänker, det lär väl fortfarande krävas korrekta inloggningsuppgifter även om du försöker komma in via Telnet? Dessa lär ju inte skilja sig från originalet för webbgränssnittet. 
 

Har du testat HiLink-appen för att se om det skulle göra någon skillnad? 
 

För övrigt, ska kundservice kunna hjälpa till med att sitta routern i bryggat läge. Se svaret här.

Jo så är det men med lite tur så är inte andra inlogg än Webadmin låst till annat än standard. Vid Reset så fick jag mitt ursprungs wifi på både 2,4 och 5 ghz samt det Wi-Fi lösen som står på routern så kanske om alternativ finns att det är standardlösen där. Har inte testat Hi Link appen. Det skall jag göra.

Hur har det gått?

Jag har samma problem, har dock aldrig bytt firmware.

Utan det är den som den levererades med. Men jag har glömt bort mina inlogg så jag gjorde också en reset. Samma resultat som du wifi återfick sina ursprungliga namn och lösenord som står på baksidan av routern, men inte inlogget till Web admin. Också provat massa olika utan framgång. Hittade även en resetknapp i utomhusdelen vi simkortet, men det hjälpte inte heller.

 

Jag har inte kommit längre. Jag fick erbjudande av TRE att skicka in den , de har ett grundpris på några hundralappar som jag förstod det för felsökning. Om det går att göra Reset på den så att de får på sin Firmware så kanske det skulle lösa saken.

 

Jag gick dock inte vidare med det då jag kunde förlänga och få den nya Routern med på köpet. Nu står den här utrustningen som vi pratar om här på hyllan så länge…

Användarnivå 6
Emblem +40

Slänger in en del du kan testa men jag kan inte garantera något då jag själv ej har denna hårdvara :) 

 

Antar du inte får något internet nu med cz mjukvara ? eller är 3 kvar som isp och det lirar internet tro ?!

 

Läste “lite” i manualen/erna angående B2368-66 . Tänkte om du upplever det som står i andra fliken att den ström lampan blinkar innan du trycker 10 sekunder som minst ? Läst på sv,cz,pl så nu e man expert :P 

 

Läste på tjeckisk sida att reset va 5 sek … för samma hårdvara 😛 Hittade även uppgifter på 15 sek ! skrivet nedan längre ner → 

 

Sen vad jag har fått erfara under mina tekniska stunder är att det kan skilja på webbläsare när man loggar in på web interfacet för routern . Värt och testa , samt kanske även rensa cookies/historik . 

 

________________Ursäkta för engelskan - men orkar inte göra översättning 😛 ________

 

https://www.velmo.cz/firmware-upgrade-b2368/

enligt ovan länk står det om den mjukvara du har fått intryckt. 

 

Please, do not upgrade yours modem by firmware V100R001C00SPC139 (B2368_V100R001C00SPC139.bin), 31.03.2020 from CZ Vodafone. This firmware is blocked only for CZ Vodafone SIM cards and we do not know admin password for this modem. This firmware is not for modems, whitch we sell. You will lost your warranty.

 

 

 

1.5.3 RESET button

 

To restart the device, simply press and hold RESET 3 - 10 seconds.

_____________________________ 

To restore the default factory equipment, make sure that the LED indicator

POWER lights (flashing), then press and hold RESET more than 10 seconds.

Hittade även denna information om hela 15 sek intryckning ! 

1. Make the router factory default by clicking the RESET button for 15 seconds on the indoor IDU unit and wait for the indoor and outdoor units to restart and resume communication (it takes about 6 minutes).

ODU

2. You can also try to update the encryption key in Device Management> System> Encryption Key. Than you will see Encryption key screen and do update!

If the modem still does not communicate with the external unit after the update, try to load an alternative firmware from the Polish

____________________

If you forget the password to the Web-based interface, you can use the RESET

on the back of the modem reset the default configuration file. This means that all settings will be lost and

password for the web interface are reset to default

 

I webbläsaren 192.168.1.1 

If you want to enter the configuration interface to access user to enter a user name " user ". The

password can be found on a label on the back of the modem. 

En gissning är att user är användarnamnet istället för tex “admin” ? och lösenordet på baksidan modemet/routern . Värt och testa :) 

Läste även detta , som också kanske är värt och testa ! Annars skulle dom inte nämna det kan jag tänka mig ;) 

How to upgrade!

Please login to the modem by adress  http://192.168.1.1 (if you have trubble with acces, temporary desable firewall of your antivirus program).

Device username: admin
Device Password: CPE@huawei

 

testa även användarnamn,lösenord nedan :

                    admin , admin

                    user , user 

                    admin, Password 

                    user , LTE@Endusr ( obs stora och små bokstäver är nog viktiga ! ) 

                    vodafone - vodafone

 

 

 

En CZ / Tjeckien b2368 - Där användarnamnet är “user” som ovan skrivet . Kanske det ihop med din ettiket på baksidan med lösenord . För det hänvisar dom till i CZ land !

. För att komma åt det behöver du användarnamnet och lösenordet, som finns på etiketten på modemet enligt cz.

 

 

Vet inte om mjukvaran sen om du kommer in men antar man skriver in i webui som vanligt 3data osv som APN /ISP . Eller om man kan få / hitta mjukvaran hos tre. 

data.tre.se och bredband.tre.se 

Hoppas något funkar för er båda ! Nu blev jag trött så önskar er god lycka ! 

 

 

McHummer

@Wg790 

Mvh F nyligen ny expert på polski och tjeckoski ;) 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Kastar även in här att det ska finnas ett “superuser” konto till routern (som visar samtliga inställningar som går att ändra på) om man använder:

Username: Hi3G

Lösenord: CPE@huawei

(Tänk på att det är case-sensitive, så stor och liten bokstav är viktigt).

Finns en liten chans att det kanske fortfarande fungerar, så tänker att jag kastar in det här.

 

Annars för att “återställa” eller “ändra” lösenordet till webgränssnittet så krävs det nog att en tekniker från Huawei kollar på den. Den typen av verktyg som det skulle krävas är inget som vi har.

 

@Wg790 Funkar detta för dig som ändå ska ha vår mjukvara? Om inte så låter det som något märkligt som jag skulle vilja höra med Huawei om.

 

Ber om ursäkt för att min svar kanske kommer lite sent, men hoppas att det ändå kan vara till hjälp!

Svara