Besvarat

Dålig kvalité på mms

  • 28 February 2019
  • 4 svar
  • 13443 visningar

Hej.

De mms jag skickar och tar emot har extremt dålig kvalité. Är det något ni på tre begränsar? Det verkar inte vara några problem med andra appar än meddelande som kom med Sony xperia xz2 compact som jag har.
icon

Bäst svar av Chipsgeneralen 3 March 2019, 13:02

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej,
jag har tyvärr inte några andra tips än att i inställningar under meddelanden se om det finns någon inställning för kvalite på bild-meddelanden.

Jag har upplevt mellan android och iPhone att det ibland blir riktigt risig kvalite, utan förklaring. Det är lite ”50/50” på det. Men som sagt borde det inte vara.

Men mms har sina begränsningar då filen komprimeras relativt hårt. Och kan därför bli sämre i kvalite.
testa att skicka samma bild via en annan meddelande app än vad du kanske använder (tänk messenger eller liknande) för att på så sätt skicka en lite större fil.
Eftersom det går över data och inte via en relativt gammal standard!
Hej,

Via alla andra appar blir bilden bra. Till saken hör att några av de jag vill skicka till inte har messenger, och några har inte whatsap. Att då använda funktionen som alla har skulle ju klart underlätta. Jag hittar inte några inställningar i meddelande som gör att jag kan skicka större filer.

Det är därför jag undrar om tre har satt någon maxstorlek på mms i deras nät och om den isf är satt till relativt låg. Om Sony skulle vara skyldig till att komprimera filen till grynkorn har jag inte hittat det när jag sökt på nätet.

Tack för svar.
Användarnivå 7
Emblem +38
Hej,
dessa andra appar. Är det dedikerade sms-appar eller som du säger whatsapp eller dylikt!?
För mms komprimeras hårt för att just spara på storleken i mms-meddelandet.

Nu vet jag inte vad 3 har för gräns men jag kan gissa att det är exakt samma som överallt annars. Grejen är den att just mms som sagt inte riktigt har hängt med teknik-mässigt utan är föråldrats när
man kommer till dagens storlek på bilder. Jag har inget svar på hur man går tillväga på android. Jag kan självklart återkomma när jag sökt mer. Men just nu så är det att försöka hitta någon ”share” app. Kanske Google-photos eller så. Google-photos är en väldigt bra och stabil tjänst för att dela bilder.


*UPDATE*
tydligen så ör standard appen för sms/mms på android katastrof när det kommer till komprimering av bilder.

Så jag skulle rekommendera att försöka hitta en annan sms-app. Alternativt skicka sms via Facebook-messenger.

Hår är typ ”rena” android appen

testa den. Annars finns det någon som kalllas ”textra” som tydligen ska göra jobbet.
Helt enkelt bara att acceptera Androids svaghet då. Jag ska testa textra.

Tack för hjälpen!

Svara