Besvarat

Maximera surfhastighet 4G

  • 20 January 2021
  • 2 svar
  • 589 visningar

Jag sa nyligen upp mitt ADSL för att köra 4G för all trafik i hemmet. För att få så hög utväxling som möjligt köpte jag en Huawei router (B535-232) och en antenn (Poynting Riktantenn XPOL-2-5G LTE Mimo 11Dbi 698-3800 MHz).

 

Jag märkte snart att min upload var väldigt låg, runt 0,2-0,8mbit vilket gjorde nätet oanvändbart.

Efter en hel del felsökande har jag kommit fram till följande:

Om jag använder alla tillgängliga band UTOM B7 (2600mhz) får jag bra upload, runt 20mbit men med nackdelen att download är runt 20mbit mitt i natten men runt 20.00 på kvällen sjunker den till 2mbit.

Om jag istället använder alla tillgängliga band UTOM B20 (800mhz) så får jag okej upload på 5-10 mbit och en download på 20-30mbit oavsett när på dygnet.

 

Problemet är att om jag använder B7 och B20 samtidigt så blir min download 40-70mbit vilket jag givetvis vill ha, men då störtdyker som sagt uploaden.

 

Är det någon som har några idéer på hur jag skulle kunna få den högre hastigheten utan att offra min upload?

icon

Bäst svar av Pettersson 20 January 2021, 12:22

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Guts Hur fungerar det om du inte använder din riktantenn utan kopplar bort den och ställer in att använda intern antenn i routern (om det är ett val du behöver göra)? Vad får du för resultat då? Har du sett till att den är riktad åt det mest fördelaktiga hållet?

@Pettersson Japp, jag har testat att köra utan också. Då kan jag köra både B7 och B20 samtidigt med resultatet att jag mitt i natten får högre hastigheter, däremot så blir hastigheterna på kvällen sämre. 800mhz-bandet där vi bor är tyvärr för snålt tilltaget vilket gör att hastigheten skiljer mycket över dygnet.

Kort och gott, bara B7 via antenn ger inte samma peak-hastighet men bra mycket bättre lägsta hastighet. B20 ger bra upload men är annars sämre än B7. Utan antenn kan jag köra B7+B20 men resultatet är ändå lite sämre än bara B7 via antenn.

Vad gäller riktning så är masten ca 1km bort och jag kan se den från nocken på huset och har utifrån det försökt ställa den så exakt det bara går. Även testat att rikta runt den en del men det verkar vara så bra det kan bli. Detta under förutsättningen att jag lyckats lista ut att det faktiskt är tre som har den masten jag ser men det känns rätt när jag kikar på täckningskartan att det borde vara den. Oavsett så verkade mottagningen bli sämre på alla andra håll.

Svara