Besvarat

Får ingen 5G

  • 23 November 2021
  • 12 svar
  • 433 visningar

Jag får ingen 5G på min telefon, trots att jag befinner mig inom ett sådant område enligt täckningskartan, Solna/Stockholm (Polishuset Solna). Kollade en app som heter Netmonster och får följande information. Är den korrekt? 

 

Jag har en svensksåld Motorola Edge 20

 

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 14 December 2021, 08:50

Visa original

12 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@ambassaden Hej,

 

tråkigt att det inte fungerar för dig! 

  • Har du kikat i telefonens inställningar så att 5G är aktivt? 
  • Har du ett abonnemang som ger dig tillgång till 5G? Just nu är det de abonnemang med 15GB surf eller mer.
  • Har du testat på en annan plats där 5G även ska finnas, jag tänker kanske i stan eller någon kilometer från polishuset?

@Karl skrev även ett superbra inlägg som svarar lite på detta också, du hittar det genom länken:

 

Jo, 5G är aktivt. Abonnemang 15 GB. Täckning borde finnas där jag varit. Det är nånting i kombination med Motorola edge 20 och 3:s nät som inte lirar är min slutsats. 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Jag tycker att meddelandet “Connection failed, restricted by carrier” låter som att det skulle kunna vara något fel ifrån vårt håll.

 ̶S̶e̶n̶ ̶s̶e̶r̶ ̶j̶a̶g̶ ̶ä̶v̶e̶n̶ ̶a̶t̶t̶ ̶t̶e̶l̶e̶f̶o̶n̶e̶n̶ ̶l̶i̶g̶g̶e̶r̶ ̶m̶o̶t̶ ̶L̶T̶E̶ ̶2̶6̶0̶0̶,̶ ̶f̶r̶å̶g̶a̶n̶ ̶ä̶r̶ ̶o̶m̶ ̶d̶e̶t̶ ̶ä̶r̶ ̶“̶T̶D̶D̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶F̶D̶D̶”̶ ̶s̶o̶m̶ ̶d̶e̶n̶ ̶n̶y̶t̶t̶j̶a̶r̶.̶ ̶G̶å̶r̶ ̶d̶e̶t̶ ̶a̶t̶t̶ ̶s̶e̶ ̶i̶ ̶a̶p̶p̶e̶n̶?̶ ̶E̶l̶l̶e̶r̶ ̶v̶i̶l̶k̶e̶t̶ ̶L̶T̶E̶ ̶b̶a̶n̶d̶ ̶d̶e̶n̶ ̶n̶y̶t̶t̶j̶a̶r̶?̶ ̶(̶A̶n̶t̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶b̶a̶n̶d̶ ̶2̶0̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶b̶a̶n̶d̶ ̶7̶)̶
̶
̶A̶n̶l̶e̶d̶n̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶t̶i̶l̶l̶ ̶f̶r̶å̶g̶a̶n̶ ̶ä̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶t̶e̶l̶e̶f̶o̶n̶e̶n̶ ̶m̶å̶s̶t̶e̶ ̶g̶å̶ ̶m̶o̶t̶ ̶a̶n̶t̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶L̶T̶E̶ ̶F̶D̶D̶ ̶2̶6̶0̶0̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶L̶T̶E̶ ̶F̶D̶D̶ ̶8̶0̶0̶ ̶f̶ö̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶k̶u̶n̶n̶a̶ ̶k̶o̶p̶p̶l̶a̶ ̶e̶m̶o̶t̶ ̶5̶G̶.̶ ̶L̶T̶E̶ ̶T̶D̶D̶ ̶2̶6̶0̶0̶ ̶k̶o̶m̶m̶e̶r̶ ̶i̶n̶t̶e̶ ̶a̶t̶t̶ ̶f̶u̶n̶k̶a̶.̶

 

Vet du vad din abonnemangsform på 15GB heter? Det borde vara något i stil med 3Fastpris, 3Surfa, 3Flexibel etc.

 

Edit: Ignorera det som är överstrucket, du skulle inte få meddelandet att du är kopplad mot en LTE cell som är 5G NSA enabled om det var emot TDD 2600.

Abonnemanget heter 3Surfa 15GB (nytecknat) 

 

Siten som jag är väldigt nära (fri sikt) är som sagt Polishuset Solna.  

Är ganska säker på att telefonen använde 1+7+20 när jag skärmdumpade förra bilden. 

 

 

Enligt Lenovo stödjer telefonen följande band: 

Band

  • 5G: NR-band n1/n3/n5/n7/n8/n28/n38/n41/n66/n77/n78
  • 4G: LTE-band 1/2/3/4/5/7/8/12/18/19/20/26/28/32/34/38/39/40/41/42/43/66

Har även skickat frågan till Lenovo om vad de tror det beror på, men inget svar än. 

Hej!

 

Jag tycker att meddelandet “Connection failed, restricted by carrier” låter som att det skulle kunna vara något fel ifrån vårt håll.

 ̶S̶e̶n̶ ̶s̶e̶r̶ ̶j̶a̶g̶ ̶ä̶v̶e̶n̶ ̶a̶t̶t̶ ̶t̶e̶l̶e̶f̶o̶n̶e̶n̶ ̶l̶i̶g̶g̶e̶r̶ ̶m̶o̶t̶ ̶L̶T̶E̶ ̶2̶6̶0̶0̶,̶ ̶f̶r̶å̶g̶a̶n̶ ̶ä̶r̶ ̶o̶m̶ ̶d̶e̶t̶ ̶ä̶r̶ ̶“̶T̶D̶D̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶F̶D̶D̶”̶ ̶s̶o̶m̶ ̶d̶e̶n̶ ̶n̶y̶t̶t̶j̶a̶r̶.̶ ̶G̶å̶r̶ ̶d̶e̶t̶ ̶a̶t̶t̶ ̶s̶e̶ ̶i̶ ̶a̶p̶p̶e̶n̶?̶ ̶E̶l̶l̶e̶r̶ ̶v̶i̶l̶k̶e̶t̶ ̶L̶T̶E̶ ̶b̶a̶n̶d̶ ̶d̶e̶n̶ ̶n̶y̶t̶t̶j̶a̶r̶?̶ ̶(̶A̶n̶t̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶b̶a̶n̶d̶ ̶2̶0̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶b̶a̶n̶d̶ ̶7̶)̶
̶
̶A̶n̶l̶e̶d̶n̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶t̶i̶l̶l̶ ̶f̶r̶å̶g̶a̶n̶ ̶ä̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶t̶e̶l̶e̶f̶o̶n̶e̶n̶ ̶m̶å̶s̶t̶e̶ ̶g̶å̶ ̶m̶o̶t̶ ̶a̶n̶t̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶L̶T̶E̶ ̶F̶D̶D̶ ̶2̶6̶0̶0̶ ̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶L̶T̶E̶ ̶F̶D̶D̶ ̶8̶0̶0̶ ̶f̶ö̶r̶ ̶a̶t̶t̶ ̶k̶u̶n̶n̶a̶ ̶k̶o̶p̶p̶l̶a̶ ̶e̶m̶o̶t̶ ̶5̶G̶.̶ ̶L̶T̶E̶ ̶T̶D̶D̶ ̶2̶6̶0̶0̶ ̶k̶o̶m̶m̶e̶r̶ ̶i̶n̶t̶e̶ ̶a̶t̶t̶ ̶f̶u̶n̶k̶a̶.̶

 

Vet du vad din abonnemangsform på 15GB heter? Det borde vara något i stil med 3Fastpris, 3Surfa, 3Flexibel etc.

 

Edit: Ignorera det som är överstrucket, du skulle inte få meddelandet att du är kopplad mot en LTE cell som är 5G NSA enabled om det var emot TDD 2600.

För kännedom får jag 5G med Telia (5G NSA)

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Jag skulle vilja djupdyka lite mer för att vara helt säker på att det inte är något fel hos oss.

Skulle du kunna skicka mig ett PM med ditt nummer så kan vi ta det därifrån?

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , jag har en teori . Som stöttes på för ett tag sedan . Vad jag tänker är att du har inte köpt mobilen via 3 kontant eller abonnemang. . Och då va la 3 inställningar som skulle komma till. Minns inte mer än så här just ;) men finns en tråd här någonstans.  📱  Såg nu den länken jag tänkte på högre upp här . 
 

Är nog aktivering av 3 av något slag :) 

 

såg att du skrev :” För kännedom får jag 5G med Telia (5G NSA)” 

 

kör du e-sim & simkort Dvs 2 operatörer ?!

@Karl  @Pettersson  @ambassaden 

@frodrik91 Telefonen har plats för 2 fysiska simkort 😊 Eventuellt stöds 5G bara av sim 1. Har inte kollat upp det

Användarnivå 6
Emblem +40

@frodrik91 Telefonen har plats för 2 fysiska simkort 😊 Eventuellt stöds 5G bara av sim 1. Har inte kollat upp det

 

Har det blivit funktionellt eller är det fortfarande problems kvar?  
 

Mvh F 

Användarnivå 5
Emblem +21

@frodrik91 Telefonen har plats för 2 fysiska simkort 😊 Eventuellt stöds 5G bara av sim 1. Har inte kollat upp det

 

Har det blivit funktionellt eller är det fortfarande problems kvar?  
 

Mvh F 

Halloj!

 

Det visade sig vara ett fel hos oss. Fick information ifrån @ambassaden att det numera funkar :blush:

vad var felet?

Användarnivå 7
Emblem +36

vad var felet?

Märkligt att det inte fungerar för dig! Jag rekommenderar som @Qwirks svarade dig i detta inlägg, att kontakta vår kundservice för att se över ifall det är något i abonnemanget som ligger och skaver :thinking:

Svara