Besvarat

Felmeddelande ”4g-samtal avslagna”

  • 13 May 2018
  • 8 svar
  • 4226 visningar

Hej!
Efter jag uppdaterade min IPhone 8 plus kom detta meddelande upp. Varför?!



[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av Johnny 22 May 2018, 10:41

Visa original

8 svar

Samma sak hände mig
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej!
Det låter väldigt underligt måste jag säga, hur ser det ut för er under Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Aktivera 4G? Kan ni välja alternativet "Röst och data" ?

Ibland nollställs vissa inställningar efter en uppdatering.
Testa gärna och återkom så vi vet! ☺️
@asabjorn @Phace B
@Erik
alla mina inställningar stämmer
Å då fick jag felmeddelandet och mitt meddelande kom ca 24h efter uppdateringen
Användarnivå 7
Emblem +10
Tack för att du kontrollerade detta och återkom @Phace B. Vad jag kan se så ser allt ut att stämma från vår sida. Har du möjlighet att testa ringa ett samtal i 4G och kontrollera att telefonen inte hoppar ner till 3G när samtalet kopplas upp?

Om telefonen hoppar ner till 3G, skicka gärna ett PM till mig med ditt telefonnummer, nummer som du ringer samt tidpunkt så ska jag tala med våra tekniker imorgon.

Det jag kan nämna är att vi just nu genomför uppgradering av VoLTE på olika platser i Sverige och för över våra kunder till den nya tekniken allt eftersom. Detta är inget som ska märkas utåt men det är möjligt att det kan vara orsaken till meddelandet. Bara ren gissning, ska dubbelkolla det med IT imorgon.
Användarnivå 5
Emblem +5
Hej @asabjorn och @Phace B, ursäkta för det sena svaret.

Vi har kontrollerat med IT och det verkar som att det rör sig om ett felaktigt felmeddelande som kan dyka upp sporadiskt, men det ska inte ha någon påverkan på möjligheten att använda 4G-samtal.

Det enda som man behöver göra i dessa fall är att trycka på OK och använda telefonen som vanligt. 🙂
Detta hände mig idag och jag kan inte aktiver röst //data och när jag ringer kopplar det ner på 3G
Användarnivå 7
Emblem +10
Detta hände mig idag och jag kan inte aktiver röst //data och när jag ringer kopplar det ner på 3G

Felet som beskrivs i denna tråd har enbart med meddelandet att göra, själva funktionen ska dock inte påverkas om man redan har 4G-samtal (VoLTE) aktiverat.

Dock så har vi sedan igår haft ett problem med servrar som ger åtkomst åt VoLTE / WiFi-samtal. Våra tekniker jobbar för fullt och vi hoppas att allt ska vara löst så snart det bara går. Under tiden går det naturligtvis fortsätta att ringa över 3G eller 4G om tjänsten är aktiv sedan tidigare.


----


UPDATE
Problemet ska nu vara löst.
Jag fick det här felmeddelandet idag precis samtidigt som det bröt samtalet.

iPhone XS, fullt uppdaterad OS.

Svara