Besvarat

Flytta över innehåll från Iphone till Samsung

  • 22 March 2018
  • 9 svar
  • 31886 visningar

  • Registrerad användare
  • 2 kommentarer
Hej, Min fru har idag en Iphone, men har skaffat en ny Samsung S8. Jag är helt okunnig när det gäller

iOS, men som jag förstått det hela så ska det gå med Smart Switch att flytta en hel del från den gamla

telefonen till den nya. Jag har försökt att koppla ihop dem med kabeln som följde med den nya

telefonen, men Smart Switch hittar inte Iphonen? Hur gör jag den synlig för Smart Switch?
icon

Bäst svar av P.Hagenfeldt 22 March 2018, 14:09

Visa original

9 svar

Användarnivå 3
Hej!

Smart Switch går enklast igenom iCloud. Samsung har en guide på engelska här.

Kort förklarat går man in på sin iPhone, backar upp innehållet på iCloud för att sedan föra över den via Smart Switch appen på Samsung-telefonen. Enklast är att göra det över Wifi.

Hjälpte guiden dig?
Är det via ICloud appen man gör detta, eller är det i någon meny i telefonen?
Användarnivå 3
Jag är inte expert på iPhone men ska försöka förklara så bra jag kan!

Om du går in på inställningarna på din frus iPhone, sen till "iCloud", sen under "iCloud-säkerhetskopia". Om säkerhetskopiering är avstängd där så måste man sätta på den genom att trycka reglaget, sen tryck på "Säkerhetskopiera nu".

När säkerhetskopieringen är färdig så går du in på Smart Switch appen på Samsungen, trycker in på "Trådlös", "Ta emot" och sen får din fru skriva in sitt inlogg till iCloud. Sen behöver man bara markera vad man vill föra över ifrån iCloud så ska det hela vara klart.
Tack John! Ska hem och prova ikväll! 🙂
Användarnivå 1
Hej!

För att flytta över innehåll från en iPhone till en Samsung så har du tre alternativ.

Alternativ 1 - Via "molnet"
Alternativ 2 - Sladd mellan telefonerna
Alternativ 3 - Via en dator


Personligen så anser jag att alternativ 1 eller 3 är smidigast, men jag går igenom samtliga nedan.

Via "molnet"
Säkerställ först och främst att din iPhone har iOS 4.2.1 eller senare samt att tvåfaktorsautentisering är avstängt, följ denna guide.

Anslut din iPhone till ett WIFI-nätverk. Gå till Inställningar, "ditt namn" och tryck på iCloud. Om du har iOS 10.2 eller tidigare går du till Inställningar, bläddrar ner och klickar på iCloud.

Tryck på iCloud-säkerhetskopia. Om du har iOS 10.2 eller tidigare trycker du på "Säkerhetskopia". Se till att iCloud-säkerhetskopia är aktiverat.

Tryck på Säkerhetskopiera nu. Fortsätt vara ansluten till wifi-nätverket tills säkerhetskopieringen har slutförts.

Ladda ner Smart Switch-appen på din Samsung Galaxy S8 och starta appen, välj "iOS enhet" alternativet som källenhet och tryck på "starta" knappen. Fyll i ditt Apple-ID och lösenord, följ därefter stegen i appen.

Sladd mellan telefonerna
Säkerställ först och främst att din iPhone har iOS 5.0 eller senare.

Installera Smart Switch-appen på din Samsung Galaxy S8, koppla samman de två telefonerna med sladd, du kommer behöva använda medföljande adapter, tryck ”Lita på” på din iPhone och gå igenom stegen i appen på din Samsung Galaxy S8. Detta alternativ tenderar till att strula så denna brukar jag undvika.

Via en dator
Koppla in din iPhone i datorn och starta iTunes, gör en säkerhetskopia på din iPhone och säkerställ att säkerhetskopian inte är krypterad genom att bocka ur ”kryptera Iphone-säkerhetskopia”. Installera därefter Smart Switch-programmet, finns för både Mac OS och Windows. Anslut din Samsung Galaxy S8 till datorn och följ instruktionerna i programmet.

Hoppas denna guide hjälpte! ☺️
Användarnivå 5
Emblem +5
Hej @Fredde,

Har allting löst sig som det ska med överförandet av innehållet till den nya mobilen? Om något av ovanstående svar hjälpte dig i din fråga så vore det toppen om du kunde markera det som "Bästa svar" så att fler kunder kan få hjälp i samma fråga framöver. 🙂

Vi har även skapat en tråd som berör ämnet om att flytta över innehållet från sin tidigare mobil till sin nya. Du kan hitta den här.

Hej, nu är denna info tyvärr 4 år gammal och jag tror ej iTunes finns kvar på min nya MacBook Air 2021 A1.

Vad jag önskar: Flytta över info från min iPhone SE 2020 (4G) till min sprillans nya Samsung Galaxy S21 FE!


Hur gör jag 2022?

Mvh// Emiam

Användarnivå 7
Emblem +40

@Emiam Hej,

 

jag tror att det enklast sättet fortsatt är med Samsung Smart Switch. Här finns mer information om det. 

 

Som du skriver finns inte iTunes kvar på macOS - du hittar istället alla liknande inställningar för säkerhetskopiering av iOS-enheter direkt i Finder när en enhet är ansluten. :) 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @Emiam 

 

Tror nog det är som @Pettersson säger angående “Samsung Smart Switch “ 

(Samsung har en adapter - Man kan beställa hem “gratis”. ) 

https://www.samsung.com/se/apps/smart-switch/ 

 

Sen kan jag inte säga om saker funkar som det ska eller garantera att det funkar eller ej . Ifall någon information faller bort.  Då bara flyttar vidare mitt i Apple träsket . Men här är några länkar som jag har stött på lite iaf ,  om du har Gmail från google , så vet jag dom har en procedur tex . 

https://www.tre.se/blogg/byta-telefon

https://support.google.com/android/answer/6193424?hl=sv#zippy=%2Cbyta-fr%C3%A5n-en-iphone

https://www.elgiganten.se/magazine/telekom-artiklar/mobiltelefon-artiklar/guide-sa-byter-du-mobiltelefon-utan-att-forlora-innehall

https://www.samsung.com/se/support/mobile-devices/hur-flyttar-du-fran-en-ios-telefon-till-en-samsung/

Antar att många val ska ha kommit precis när du startat din nya Samsung Galaxy 21 FE för första gången. 

https://www.samsung.com/se/support/kies/ ( Kanske användbart för överföring eller för andra framtida funktioner beroende på hur man ska använda sin telefon . ) 

Har ej kunnat testa eller surfat vidare angående om det går att “ ha (Lighting) som iPhone har som kabel till → USB C som börjar komma i andra änden på vissa Apple produkter och ladd/synk - sladdar.  Om det kan föra information mellan märkena . Om dom varit så goa med varandra. 


Vet inte riktigt vad man förlorar för funktionalitet när man har mac + samsung . Men är nog inga problem . Är bara mer “ skräddarsytt “ om man har det i samma märke kan jag tänka mig . 

Angående din gamla mobil :

Så hittar du din iPhone SE 2020 4G → Finder på Mac”Picasso” ikonen” , → Platser → Markerar din iPhone ( Det du döpt den till )  , Ibland kan man behöva acceptera på mobilen “ lita på “ . Men när du klickat på din mobil där så ska du upp vyn som man förr fick upp i Itunes.

 

Det är värt att göra en säkerhetskopia så du har allt sparat till den tidpunkten . Kanske har du säkerhetskopia på iCloud också ? Ibland går inte allt in i under dom 5 GB man har gratis dock . Men på mac / pc är det ingen gräns ;) 

Sen vänta med att radera innehållet på din iPhone förrän du känner dig nöjd med överföringen . Att allt är med osv . 


 

Och beroende på om ska ha kvar den, låta någon annan använda den , sälja den eller annat så.

  • Så är de återställa som gäller
  • Ny användare in med nytt apple id och köra.

eller Återvinna → Som är bra på många sätt → För din plånbok “ räkning” hos “3” , och att den får fungera ett tag till hos någon . Läs här ! 

 

Hoppas du får ihop allt :) Bara hojta om det är nått. 

 

Med vänlig hälsning, F 

   

Svara