Besvarat

GPS-mottagare Hi3G siter

  • 12 August 2020
  • 14 svar
  • 296 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Är det någon här i forumet som kan svara på varför 3 använder GPS-mottagare på sina siter (basstation) och deras konkurrenter gör det inte?!

 

/Martin 

icon

Bäst svar av Fredrik W 17 August 2020, 19:20

Visa original

14 svar

Användarnivå 7
Emblem +10

Väldigt bra fråga måste jag säga. :relaxed: 
Jag hoppas att @Fredrik W som är expert inom ämnet kanske kan hjälpa mig med svaret?

Användarnivå 4
Emblem +6

Det är en väldigt bra fråga! :-)  Jo, vi använder GPS-signalen för synk. GPS-systemet bygger ju på en mycket noggrann tidsangivelse, och genom att ha GPS-mottagare kan vi säkerställa att två närliggande siter är helt i synk. Idag kan ju mobilerna vara uppkopplade på flera band samtidigt för att “aggregera” bandbredd och öka hastigheterna - det kallas Carrier Aggregation och förkortas ofta CA. Finns det stöd för att vara uppkopplad på två band samtidigt kallas det 2CA och om det går att koppla upp på tre band samtidigt 3CA. Mobilen kan t ex vara uppkopplad mot 800-bandet, 2100-bandet och 2600-bandet samtidigt och då kan man nyttja den sammanlagda bandbredden. Det står då 4G+ i mobilens display. 

Det går alltså att stå mellan två master i vårt nät och vara uppkopplad på 800-bandet mot den ena masten samtidigt som man är uppkopplad på 2100- och 2600-banden mot den andra masten. Och för att det ska funka måste de båda basstationerna vara i synk vilket uppnås med hjälp av GPS-signalen.

Hoppas jag lyckades förklara någorlunda begripligt.

Edit: Jag glömde: Varför använder inte våra konkurrenter GPS-mottagare? Jag tror faktiskt de gör det ibland, men det finns även andra lösningar för att uppnå synk, t ex genom att  längre bak i transportnätet  ha switchar med synkade klockor. Något som vi också använder oss av på en del platser (t ex i tunnlar, källare och andra platser där det inte går att få fri sikt mot himlen)

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W

Tack för en väldigt bra förklaring! 😀

Denna funderingen om GPS-mottagare på era siter har jag försökt att kläcka ett tag nu. Och jag misstänkte att det var för synk, men trodde mer att det hade att gör med erat TDD på band 38... 

 

En annan fråga om det går bra?

Jag har en app som visar vilken frekvens min telefon är uppkopplad mot på Hi3G. Den är väl inte hundra procent pålitlig men om jag färdas genom Göteborg så pendlar jag alltid mellan 796,0 MHz 2135,1 MHz eller 2645,0 MHz och ibland 2585,2 & 2605,1 MHz (TDD) och samtliga är RX frekvenser! 

Det jag blir lite fundersam över är att jag tex kan ligga på 2135.1 MHz flera kilometer trots att jag passerar ett flertal av era master, roofsiter mm utan att byta frekvens? Är det inte risk för interferens? Eller hur fungerar det med handover?

 

Med vänlig hälsning 

Martin 

 

Användarnivå 4
Emblem +6

Du har helt rätt i att det även har med TDD att göra! Samma funktion.

Angående din fråga om handover antar jag att appen visar att du byter Cell ID (“CID PCI”) när du rör dig förbi flera olika siter? Du ligger kvar på samma frekvensband med det sker handover mellan cellerna (och siterna) vilket du borde se genom att värdet på CID PCI ändras.

Användarnivå 6
Emblem +14

Tack @Fredrik W för din återkoppling!

Jag ska undersöka CID PCI under dagen.

I en annan app så kan jag se att jag byter Sector emellertid men ändå ligger kvar på samma frekvens. Jag kan även se RSRP och står jag mitt i huvudloben så får jag bra värden, -56 dBm och snabba hastigheter i Bredbandskontrollen.

Men att två närliggande siter sänder på samma frekvensband blir en gåta för mig. Borde det inte bli interferens? Jag förstår att spektrumen är begränsad för varje operatörer och man vill ju återanvända dom så mycket det går och det är väl en utmaning speciellt i storstäderna när det gäller L21 och L26?

 

/Martin 

 

Användarnivå 4
Emblem +6

LTE-cellerna sänder på samma frekvens och precis som du är inne på är interferens på cellranden (“cell edge”) en utmaning vid radioplanering av ett LTE-nät. Därför försöker man att noga avgränsa varje cells täckningsområde genom att rikta antennerna så att signalen inte “sticker iväg” för långt och skapar för mycket brus i granncellen. Signalkvaliteten är minst lika viktigt som signalstyrkan.

Användarnivå 7
Emblem +10

Tack @Fredrik W för ditt grymma svar och för att du tog dig tiden. Nu har även jag lärt mig något nytt! :smiley:

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W tack för svaren!

Jag kollade på min app idag och såg att CID PCI ändrades ganska ofta mellan cell 1 till 41 även om jag höll mig på samma frekvens. 

När det gäller cellranden, blir det inte ett "glapp" på täckningen då? Min tanke var att man överlappar cellerna med olika frekvenser? Exempelvis kan du köra L08 för yttäckning och jobba med L21 / L26 för kapacitettäckning. Fysik är ju fysik så två lika frekvenser borde störa varandra, men som du skriver så kan man ju tilta både antennen och panelantennen på insidan.…

Jag må vara fel ute men försöker verkligen förstå det här med radiotekniken, nörd som man är.…

Ni har inte vägarna förbi Göteborg? För lite radioskola? 🤔😉

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W @Erik 

Jag misstänker att detta är en 3-sektor roofsite från Hi3G?

GPS-mottagare på toppen med en 0,3 radiolänk?

Dualbandantenner, varav den vänstra är tiltad något uppåt för att "lyfta" radiovågen något och på så sätt korta ner avståndet eller för att inte skapa brus i grancellen som ni skrev tidigare?

Och lite RRU nertill.

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W @Erik 

Fredrik, häromdagen såg jag en av eran (stod Hi3G på dom gula ettikerna) sektor på Ullevi. Där sitter det två GPS-mottagare ovanför antennerna som jag gissar är en dualband och en trippelband? 

Två GPS-mottagare? 

 

Ps! Fick väldigt bra nedladdningshastigheter här. Kanske stod mitt I huvudloben?? 

 

Användarnivå 7
Emblem +10

@Fredrik W @Erik 

Ps! Fick väldigt bra nedladdningshastigheter här. Kanske stod mitt I huvudloben?? 

 

Första frågan lämnar jag till @Fredrik W :)

Vad fick du för resultat? (Nyfiken)

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W @Erik 

Ps! Fick väldigt bra nedladdningshastigheter här. Kanske stod mitt I huvudloben?? 

 

Första frågan lämnar jag till @Fredrik W :)

Vad fick du för resultat? (Nyfiken)

@Erik Jag fick över 200 mb/s ett flertal gånger 😀

Användarnivå 4
Emblem +6

På platser där det vistas många användare samtidigt, exempelvis på sportarenor, bygger vi ibland mer än en basstation. I det här fallet behövs rejält med kapacitet både utanför arenan och inne på arenan. De två GPS-antennerna tyder alltså på att det finns två stationer på platsen.

Användarnivå 6
Emblem +14

På platser där det vistas många användare samtidigt, exempelvis på sportarenor, bygger vi ibland mer än en basstation. I det här fallet behövs rejält med kapacitet både utanför arenan och inne på arenan. De två GPS-antennerna tyder alltså på att det finns två stationer på platsen.

@Fredrik W Tack för återkopplingen och ditt svar. Verkligen uppskattat att du tar dig tid att svara på mina frågor 😀

Svara