Fråga

Internetdelning

  • 21 March 2019
  • 6 svar
  • 1613 visningar

Hej!
Jag får inte till internetdelning på min dator (acer) med mitt 3 surfa fritt på min iPhone 8.
har ni förslag på åtgärd?
Med vänlig hälsning
Miriam Hellman Ben-Neji

6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Vad konstigt att det inte fungerar. Om du aktiverar internetdelning i din iPhone och sedan ansluter till det nätverket i din dator, får du något felmeddelande?

Det du kan testa är att byta lösenord för internetdelningen, det gör du under Inställningar -> Internetdelning.
Användarnivå 5
Emblem +36
Hej @Miriambenneji ! Vad kul att du har hittat till forumet! 😀

Hur har det gått med detta? Löste det sig för dig?

Återkom gärna och berätta lite mer så att andra som kanske upplever liknande kan ta del av eventuell lösning. 👷🏻🔧

Hej! 

Jag har samma bekymmer och får inte rätt på det 😑Symbolen blinkar till lite i vänstra hörnet för en sekund, sen försvinner det igen. Precis som att dator och telefon inte klarar av att hålla kontakten.

Använder datorn rätt mycket i jobbet och måste ha internet tillgängligt, blir minsann lite frustrerad när tekniken inte funkar 😣

Det är inte något i abonnemanget som måste ändras/läggas till?

 

Hälsningar Josefin

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😎, @Finen 

Vad har du för mobil du försöker internetdela ifrån & till vad för dator ? Även om det är via kabel eller trådlöst , då det funkar både och. Så kabel kan ju vara en bra lösning om man upplever ofta problem .

Men en del saker som kan förbättra kan vara att se så allt på mobilen är uppdaterat . I form av programuppdatering & appar .Även datorn kan ha en viss del över hur stabilt det är .

 

Ibland kan även vara bra att stänga av blåtand & wifi och sen aktivera internetdelning och välja hur man vill göra det .

 

Mvh F

Tack för svar 😍

Jag har en iphone 12 och datorn är en Hp (ingen aning om vilken modell tyvärr 😬)Provade just med kabel och då höll sig delningen kvar liiiiiite längre men sen tappade de kontakten igen 😑

Allt är uppdaterat både på telefon och dator. 

Provade även ditt sista förslag och inte heller det funkade 😕

Alltså, känns som att jag gör något fel här? 

Hälsningar J

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej , det är något iaf om de är lite bättre 🤗📱  Vad är det för symbol som du menar hoppar till i vänstra hörnet ? 

  • Det du även kan testa är att du har också möjlighet att ansluta med blåtand / Bluetooth om datorn även har det . Instruktionerna står där man startar internetdelning , lite längre ner på den sidan . 
  • Även så kan man testa om man upplever stabilare genom att läsa mobilen på 3G eller 4G . 
  • Sen när du internetdelar . Så kan aktivera “ Maximera Kompatibilitet “ göra det stabilare . Så värt och kika så den är ibockad. ✅
  • Sen skadar de inte då och då göra en snäll omstart av telefonen 😚.

( Jag går oftast in på inställningar → wifi och bockar av /stänger av den . Sen går tillbaka och göra samma på “Blåtand “ . Och sen tillbaka till “ Internetdelning “ och sätter på efter valet man vill göra . För ibland strular det , och att bocka av i snabbmenyn gör inget mer än att man pausar funktionen i en längre tid . ) Värt och tänka på 😜

 

När du använder kabel anslutning till din bärbara dator , har du senaste Itunes installerat ?  

https://www.apple.com/se/itunes/

 

Det låter som du ändå får bra hastigheter och upplevelse när det funkar , mer att det bara bryter i jämna mellanrum för dig , om jag förstår det rätt. 

https://www.bredbandskollen.se/

Vad får du för hastigheter & svarstider för respektive kopplad med iPhone kabel till datorn för internetdelning . Samt för wifi delningen . Testa länken ovan på datorn i webbläsaren . 

Har du testat olika iPhone kablar ? Ibland kan det vara allt från oxid till att kabeln är sönder eller börjar bli .  

 

Jag tror att det väldigt snart kommer uppdatering 15.7 iOS. Där kan de kanske bli lite stabilare . Jag upplever bättre vid min internetdelning , Men jag är långt övre den versionen . Här kan man kika sin nyfikenhet iaf . Annars så lär man allt märka när det dyker upp under “inställningar → Allmänt → Programuppdatering. Eller så påminns det nog om att det finns ny uppdatering att hämta . 

https://developer.apple.com/news/releases/

 

Du får lite bonus tips här med 🤓💻📱

Sen kanske inte detta hjälper något med just wifi delning . Men möjligtvis för laddning eller internetdelning med kabel . Att göra rent dessa ytor . Oavsett som sagt , så kan det vara bra att göra som bonus på allt. 😉 För bästa kontakt så att säga. 

 

Sen skulle jag föreslå , oavsett om du har problem med att ladda eller inte . Men det bygger smuts successivt i laddkontakten på mobilen . Och kan vara bra att få bort det då och då . Men att man är försiktig också .  Likväl även göra rent på ytan av laddkablarna man brukar . Ibland påverkar det dålig kontakt . 

 

https://howtosanta.com/sweden/sa-har-rengor-du-din-lightning-port/

För att göra rent laddningsuttaget rekommenderar vi att använda ett litet och relativt mjukt föremål . 

Och det är ibland bra att göra rent båda sidorna av lightningdelen . Dvs där metallen är på varsin sida.  Kan använda tops med lite handsprit och gnugga lite lätt för få bort oxid som alltid kommer komma pånytt. 

 

Med vänlig hälsning, F 

Svara