Fråga

Kan inte skicka MMS över mobildata

  • 22 December 2021
  • 6 svar
  • 644 visningar

  • Nykomling
  • 0 kommentarer

Hej, kan inte skicka mms över mobildata, men det går när jag är hemma och wifi är på???

Kan ni hjälpa med att lösa problemet??

 

// Redigerat // - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre


6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@NEHA Hej,

 

vilken mobiltelefonmodell är det du har? 📱

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej, kan inte skicka mms över mobil data, men det går när jag är hemma och wifi är på???

Kan ni hjälpa med att lösa problemet??

 

// Redigerat // - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Hej , Är du säker på att du inte gått slut på din surf pott denna månad ? 

Är ju ändå emot slutet tänker jag . Eftersom du verkar ha ett vanlig bredband/fiber eller liknande . Dvs eftersom ditt wifi hemma ger internet , och därav dina mms blir funktionella tills du lämnar hemmet och wifi signalen blir för låg och lämnar över till 3G/4G på din mobil och där funkar det inte , kanske pga tex surfen e slut . Men det bör du ha fått sms ifrån 3  om att det börjar bli slut/tagit slut osv . . För mms  går nog bara över surf vad jag kan tro nu för tiden . 

 

Återkom gärna så vi vet om det blivit funktionellt eller om vi ska utreda mera  :) 

Over and out ! 

@NEHA  @Pettersson 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hur har det gått @NEHA ? Har du lyckats lösa problemet, så skriv gärna hur du gick till väga så att andra som har samma problem kan få svar på sin fundering! :mag::nerd:

Hej!

Jag har fått samma fel som användaren ovan.

Via wifi fungerar MMS som det skall, men annars får jag bara "mms kunde ej hämtas" vid mottagning. Sända går heller inte, utan det står bara & tuggar. Alla uppgifter är ifyllda enligt Tres instruktioner, & allt har funkat tidigare. Tacksam för all hjälp!

 mvh

Putte

Kanske även borde nämnt att jag testat med såväl Textra, som inbyggda Messages.

Telefonen är en Xiaomi Mi 9T, med orörd Android 11.

Ok, jag får svara mig själv här, in case någon mer får problem.

Det visade sig att jag i inställningarna hade TVÅ apn:er!

Efter att ha kombinerat dem till en enda, funkar allt igen.

Under APN-typ skrev jag in "default,mms,supl", & under

"bearer" lämnade jag fältet tomt (ej angivet).

 

Ingen aning om hur detta kunnat ske, men nu är det löst!

Tack i alla fall, communityn!

Svara