Besvarat

Koppla skrivare (HP Envy) till zyxel router via Wifi

  • 7 August 2022
  • 11 svar
  • 697 visningar

Har bytt router till vårt mobila bredband till en ZYXEL. Inga problem att ansluta våra mobila enheter till routern bortsett från skrivaren, en HP Envy 5530. Efter att ha nollställd fabriksinställningar på skrivaren har jag provat att ansluta både via WPS-proceduren och via manuell inmatning av nätvärk och lösenord. Ingen förbindelse uppstår.

I felrapporten från skrivaren står att MAC filtrering vore “underkänd”, men i routerns admin-menu är MAC filtering ej påslagen. Lösning? Kopplingen till vår gamla router fungerade problemfritt.

 

icon

Bäst svar av TobbeB 1 September 2022, 13:23

Visa original

11 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🤗 , @TobbeB 

Jag tror det är så att du får gå en annan väg för att installera skrivaren . 

Och det är via deras app /program som heter “ HP Smart “ . Som finns för samtliga plattformar . Kan tänka mig att i den installationen så väljer man wifi och anger lösenord för att den ska vara ansluten. 

 

https://support.hp.com/se-sv/product/hp-envy-5530-e-all-in-one-printer-series/5304881

 

( nu va denna för mac , men precis vid nr “2” finns ändra operativsystem för vilken enhet du vill sköta det ifrån ) . 

https://support.hp.com/se-sv/printer-setup/hp-envy-5530-e-all-in-one-printer-series/5304881

För nu är era mobiler kopplade och kan välja skriva ut om så vill , men utan hp programmet på enheterna ? 

 

Med vänlig hälsning, F 

Tack för snabbt svar. Har hp smart på datorn  men när programmet letar efter skrivaren hittar den inte,  trots att den är på slagen och wifi aktiverat.

Så kommer jag alltså inte vidare.  

Användarnivå 6
Emblem +40

Ibland är det ett jäkla mack med skrivare, har man lärt sig längs med vägen hehe ! 

 

Sitter du vid bärbar eller stationär pc windows ? Tänkte där om hur datorn är ansluten till nätverket & om den har wifi / blåtand. Eller mac dator ? 

 

Kan ibland vara lite klurigt att man behöver antingen ansluta rakt till skrivaren om den skapar ett eget wifi , som ska vara möjligt att se vid sökning av wifi . Eller kabel rakt in , tills det fungerar trådlöst. 

 

Man kan även ha hp smart appen på era mobiler , där kan man ju också se om det går att konfiguera . 

 

Dyker inte erat wifi upp som förslag i menyn på skrivaren ? 

  • De flesta skrivare med kontrollpanel med pekskärm: Öppna menyn Inställningar, Nätverk eller Trådlösa inställningar, välj Wi-Fi Protected Setup, välj tryckknapp och tryck sedan på Start.

 

__________________________________________

 

 

 

Lite oklar om nedan är samma programvara så som HP smart . Så man får in drivrutiner och så. 

 

HP ENVY 5530 e-allt-i-ett-skrivarserien, fullständig programvara och drivrutiner 

Valt operativsystem:  os logo   Windows 10 (64-bitars)   Välj ett annat operativsystem

Ladda ned 

Den fullständiga programvarulösningen innefattar allt du behöver för att installera och använda HP-skrivaren. Programvaran innefattar en fullständig uppsättning drivrutiner, installationsprogram och valfri programvara.

 

Jag skulle nog kika på att återställa wifi - konfigurationen . Även om du gjort en nollställning till fabriksinställningarna.  ( va en knapp funktion för det , vid displayen där “ 

Återställ Wi-Fi-konfigurationsläget

https://support.hp.com/se-sv/product/hp-envy-5530-e-all-in-one-printer-series/5304881/model/5304882/document/ish_4641159-4904135-16

 

 

Har nu provat: 

1 ansluta via WPS direkt printer - router , fungerar inte

2 ansluta via skrivarens display, den hittar husets wifi router och får rätt lösenord,  men funkar inte efter två minuters betänketid

3 via Hp smart appen på mobilen,  som är ansluter till Wifi. Då frågar appen efter skrivarens IP adress och den har ingen. (Är det det som är problemet?)

4 via laptop Pc Windows som är ansluten till Wifi och har hp smart appen: den hittar inbyte någon skrivare!

Inför varje nytt försök har jag återställd fabriksinställningen.

Router har inte någon spärr mot MAC

Användarnivå 6
Emblem +40

För du trycker på wps både på skrivaren & routern under samma tid? 

Du kan även testa att ansluta skrivarens usb kabel till din laptop . Just för att få kontakt med den , och se om den behöver uppdateringar . Och om man kan kan konfiguera när man är ansluten . 

Om skrivaren hittar routern wifi , i detta fall 2.4 Ghz . Och du ansluter med WPS , så ska den ansluta utan lösenord , då den sköter det i det dolda. 

Ja, det blir lite så att när den inte är ansluten till något ännu så är den för sig själv med sitt ip . 

Har du testat att gå ur ditt wifi på bärbara datorn och mobil . Och ansluta till skrivarens wifi , för det förstår jag som ni ser ? i samma veva använda wps anslutning. 

 

Dessa kan också vara värt att installera ,om inte programmet säger att det redan är installerat :) 

https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-envy-5530-e-all-in-one-printer-series/5304881

 

HP Print and Scan Doctor för Windows ( Finns under Diagnostikverktyg-Åtgärdar problem med installation och drivrutin (1) )

 

HP ePrint-programvara för nätverk och trådlöst anslutna skrivare

Programvara-ePrint (1)

 

Grundläggande drivrutiner (1)

 HP ENVY 5530 e-allt-i-ett-skrivarserien, basdrivrutin ( Bör vara samma som allt i ett valet högst upp med programvara & drivrutin ) Men kan göras en ominstallation om det inte börjar lira .


 

Den under “inbyggd programvara “ kan vara värt att kika på sen om ni får det att fungera . det är uppdatering för skrivaren i sig , kan vara så att den redan har uppdaterat eller att det kan gå / sköter sig självt vid koppling av pc med app eller telefon med app . 

Inbyggd programvara (1)

 

 

Kan också vara bra och se om det behövs uppdateras i windows under inställningar & Windows update . 

Problemet löst!

Provade att ansluta skrivaren direkt till routern via kabel, men även där gick det inte att ansluta.

Gick då in i routerns menu via dess internetsida, sänkte säkerhetsnivån från “mellan” till “låg”, anslöt skrivaren framgångsrikt, och höjde säkerhetsnivån tillbaka till mellannivå. Nu är dessa två kompisar på livstid!

Användarnivå 7
Emblem +36

Problemet löst!

Provade att ansluta skrivaren direkt till routern via kabel, men även där gick det inte att ansluta.

Gick då in i routerns menu via dess internetsida, sänkte säkerhetsnivån från “mellan” till “låg”, anslöt skrivaren framgångsrikt, och höjde säkerhetsnivån tillbaka till mellannivå. Nu är dessa två kompisar på livstid!

 

Grymt jobbat! Vad skönt att det löste sig 😁

Får inte kontakt med mina skrivare efter installerat

3!!!

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad har du för skrivare då ? Och hur försöker du ansluta och ifrån vad . 

@chb1947 

/ F 

Hej igen, nu har jag försökt koppla mina skrivare men inget hjälper ? Det är en HP DeskJet 2600  och en Brother DCP-L2530DW.

Önskar hjälp omgående, tack!

//Christina 
 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

@chb1947

Skulle tänka mig att du behöver “återställa”och återansluta båda skrivarna eftersom du går ifrån ett nätverk till ett annat.

PÅ “P DeskJet 2600 “ så gör du så här :

Först trycker du på knappen som finns på fronten av din router.I cirka 3 sekunder.Skulle tänka mig att du har denna routern om du nyligen skaffat bredband hos 3.

Då ska den börja “blinka grönt” , och även på toppen av routern så ska en symbol blinka grönt.

Därefter trycker du “3 sekunder” på den knappen som visar trådlös symbol som finns på din skrivare. Då ska den börja blinka.Och om skrivaren har anslutits så slutar den blå trådlösa ikonen att blinka men fortsätter att lysa.

 

 

Sen kan det alltid vara bra att ha programvaran för din skrivare installerad.

Beroende på om du har en Windows PC eller Mac så laddar du ner HP´s Programvara som heter “HP Smart Appen” . Kan laddas ner på olika sätt . Om du har Windows , så kan du ladda ner den eller finna appen i “Microsoft Store” .

https://support.hp.com/se-sv/document/ish_2426305-2188929-16

Appen finns även för iPhones i Appstore & Android i deras app bibliotek Google Play Store. Oftast är det smidigast med att koppla med telefoner och Mac av egen erfarenhet.

Skrivaren stödjer iaf bara 2.4 Ghz bandet på det trådlösa Wi-Fi. Vilket är ganska vanligt.

Här har du iaf instruktionsmanualen och sidan.62 visar precis det jag bifogat ovan.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05440071.pdf

Så följer du anvisningarna som länken ovan visar.

 

Sen när det gäller den andra skrivaren : “Brother DCP-L2530DW”.

Så skulle jag tänka mig att det är någon liknande process. Ska kika på det strax.

 

Här finner du deras programvara för Windows 10/11 och Mac.

https://www.brother.se/support/dcp-l2530dw/downloads

Brother Mobile Connect ska den heta för iPhones/iPads i Appstore. Likaså för Android i Google Play Store.

 

Va lite oklart om “WPS” Funktionen finns under menyn och efter ovan instruktioner. Men om denna symbol finns där . Så kan du göra på samma vis som med den andra skrivaren . Att trycka på både Routern & skrivaren så dom hittar varandra . Utan att man behöver skriva in lösenord och krångliga symboler.

Hojta till om det uppstår något problem på vägen :)

/F

Svara