Besvarat

Kommer inte in på telefonen

  • 25 August 2019
  • 5 svar
  • 361 visningar

Har en Huawei p20 pro från 3 . I dag så kommer jag inte in i den och det hörs en röst som säger allt möjligt. har även gröna fyrkanter runt siffrorna jag har som lösenord . gjorde en recovering/uppdatering av EMUI senaste version som var lyckad enl mobilen men problemet kvarstår . det kommer upp 2 små fällt längst ner på skärmen som också har gröna rektanglar . texten är väldigt liten o framme så kort tid att man hinner inte läsa . har sett att det står något om o hålla in strömknappen i minst 18 sek. har gjort det men då startar mobilen o blir likadan igen . Virus ? eller vad är det ?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av Jocke 26 August 2019, 09:42

Visa original

5 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej @biver.

Jag beklagar verkligen att du har sådana problem med din telefon. Utifrån din beskrivning låter det inte alls bra.

Har du gjort en återställning av hela telefonen utan att det löste problemet så skulle jag rekommendera dig att lämna in den på service. Huawei har två års garanti på sina telefoner som täcker ursprungsfel.

Det går bra att besöka en 3Butik för att lämna in den på service. Det går dock även väldigt bra att ringa till teknisk support för att skapa en reparationsservice.
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Det låter som att TalkBack är aktiverat på din telefon. TalkBack är en tillgänglighetsinställning som ska hjälpa synskadade att använda en Android-telefon genom att telefonen läser upp allt som är på skärmen och gör så att man inte ”råkar” välja något oavsiktligt.

Kan du testa att hålla båda volymknapparna intryckta i tre sekunder för att se om det hjälper?

Alternativt behöver du komma in i telefonen för att kunna stänga av detta. För att slå in din pin-kod med TalkBack aktiverat trycker du först på en siffra så den blir markerad med en fyrkant runt, sen ska du dubbelklicka på den för att den ska bli vald. Gör så för alla. Fungerar det?

Du kan sen stänga av TalkBack under inställningar - tillgänglighet - TalkBack.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Pettersson

Bör inte det avaktiveras om en återställning av telefonen har skett?
Det kanske inte har skett, utan endast en uppdatering av mjukvaran @biver?
Användarnivå 7
Emblem +40
@Jocke Var ett tag sedan jag startade upp en Android, men har för mig att det kan aktiveras automatiskt om telefonen ligger en stund(?) eller om man kommer åt något under inställningsprocessen.

Just det med fyrkanter runt siffrorna låter exakt som TalkBack för mig nämligen... 🙂
Användarnivå 5
Emblem +10
@Pettersson

Du har säkert helt rätt. Ska bli spännande att se vad @biver säger.

Svara