Fråga

Får inte igång internet på TP-Link Archer Mr200

  • 4 December 2021
  • 2 svar
  • 1029 visningar

har en Tp Link archer  mr200 som jag har ett simkort till. Får inte igång internet och i manual står att jag ska kontrollera att simkort är LTE, WCDMA eller GSMkort. Jag ska även kontrollera att simkort är i ISP’s serviceområde. Hur får jag reda på det? 

 

// Redigerat // - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej Fru Andersson ! 

Vad jag förstår det som så har du ett simkort från 3 med mobilt bredband kopplat till sig . Men du har inte haft  igång och brukat det någon gång tidigare ?  . Har själv haft mr200 men säkert en av dom första versionerna. Får hoppas dom blivit lite bättre efter versioneruppdateringar . Men tänker vi kan kika lite hur långt du har kommit så kan du beskriva mer vid vilket steg det tar stopp alt bara börjar funka : 

 

LTE, WCDMA eller GSMkort. som du skriver där , skulle jag not tro är helt enkelt 3 olika storlekar efter när tekniken kom  : GSM kom först , sen WCDMA = “3G”  och där kommer då  LTE / 4G  som är  10x snabbare än 3G. Korten blir mindre men apdatern säkrar för äldre som hade större simkort . Värt att veta är att låg signal på 4G /LTE kan ibland vara sämre stabilitet och hastighet . Kontra ett 3G nät med 4 staplar.. Min mr200 va väl dålig på ändra sånt när den stod under auto , men när jag bjöd den 

 

  • 1. Antar du fått skruvat på dom 2 antennerna och kopplat ström adaptern till modemet . 
  • 2 : Simkortet med guldkontakterna neråt i simkortshållaren tills du hör ett klick och bra om det är rätt storlek så att det är ett plant simkort/hållare . 
  • 3: Får du vid detta skede upp symbolerna som lyser : “Power on symbol “ , Wifi symbol & internet symbol . Så ska det även visa sig 1-4 staplar om inte jag minns fel i hur stark mottagning du har . För mig det visar 3G eller 4G  om inte jag är för trött just nu ! 
  • 4:  Kan du vid detta skede ansluta via “trådlöst / wifi “ från mobil ,dator till något av dom “2 trådlösa namnen på nätverket som står undertill på¨modemet . med lösenord . Bör vara en som benämns som 2.4 Ghz & en på 5 Ghz . Finns en knapp på baksidan som heter “WPS “ När man trycker på den en sek ungefär .Så  kan man ansluta till det wifi utan att behöva skriva in lösenordet . När man väl valt det i inställningar - > Wifi .
  •  5. Lite beroende på hur det har gått för dig vid detta stadie och blivit kopplad med wifi från den enhet du anslutit med . (Kan vara lättast på bärbar / PC med nätverkssladd alt platta 😉 Men har man tålamod så går allt oavsettt ;) 

Vid koppling till Antingen 2.4 Ghz / 5 Ghz wifi som den har . Så kan du gå in i webbläsaren på dessa sidor. Dit kommer man för att installera hur man villk ha det man kan säga, ändra lösenord , namn på wifi mm. Båda ska funka och ta dig till samma ställe .

http://192.168.1.1.        / http://tplinkmodem.net 

Så har vi tur så har du kommit hit & använder Inloggningen( : MR200 is admin. The default password is admin

bredband.tre.se ska stå under något som heter “ APN” bör du få fram när du kör själva “ Quick Installation guide . Oklart om det är lösenordet ifrån plastkortet “simkortet “ tryckes ut ifrån . Annars får vi återkomma till det :)  Får hoppas du får liv i grejorna . Hör gärna av dig för uppföljning & ursäkta mitt långa whisky notis .

Värt och tänka på vid använding att 2.4 är bättre vid längre anvstånd och hinder . Medans 5 Ghz är snabbare på kortare distans . Likväl olikt beroende vad man har för teknik som stödjer mm . 

Finns även en app från TP-link som heter : Tether app” finns på Ios dvs apple , Tror det bör finnas de till det där andra …… android med sin app market . Beroende på vad du har för telefon dvs . Och intresse av att få ut något av appen dvs.  

Återkom kom gärna vid strul eller det bara funkar så kan vi bocka av det tillslut . 

Sen ett tips , om man tex bor lite offside från centrala samhället. Och har lite problem med stabilitet/svarstider & hastigheter ner specifikt men upp också ..Så börjar TP-link mr200 va lite förlegen , iaf den versionen jag har , men såg att det va uppe i version 6-7 så kanske det är bättre . . Har några år på marknaden iaf . Men dom har en MR600 som har 4G+ & likväl 

TP-link X20-4G 4G-router med modem AX1800 

Om du upplever problem och vill få det stabilare och bättre .

Även 3 har en go “huawei B818”  som inte är dum alls . ( Inom kort kanske en 5G ;) 

@Fru Andersson  Go natt //Herre Fredrik mvh F

Användarnivå 7
Emblem +36

Fantastiskt bra och utförligt svar @frodrik91! Har du hunnit kika på hans svar ännu @Fru Andersson:innocent:

Det kan även vara så att simkortet du fått hem ännu inte är aktiverat. För att kontrollera detta så rekommenderar jag att kika på denna enkla och snabba guide vi skrivit.

Återkom gärna med hur det gått. Är det ännu inte löst, så kan vi luska vidare i vad felet kan vara - har det löst sig, så markera gärna det svaret som “Bästa svar” så att andra med liknande problem kan få svar på sin fundering! :rainbow:

Svara