Mobilt bredband gått ner från 25MBs i snitt btill under 5Mbs

  • 5 March 2019
  • 4 svar
  • 367 visningar

Hej,
Gjorde en felanmälan för 1 vecka till Tre men inte hört något.
Har mobilt bredband i stugan, Axtorpsvägen 15 i Järlåsa, ca 4 mil från Uppsala och 2.5 mil från Enköping.
Har senaste vita routernm kommer ej ihåg modellen.

Sen nyår har hastigheten tappat regält, detta gäller oavset via bredbandsroutern med extern riktantenn på mast eller via nått av mina övriga 3 abonnemeang hos er.
Innan hade jag i snitt 20-30 Mbs ned oavsett produkt och kunde vara flera uppkopplade samtidigt.

Detta har förändrats sedan Nyåret, medel hastighten är nu nere på under 5Mbs.V

Vilket gör att jag inte kan utnyttja mina tjänster fullt ut, streama TV avbryts upprepat.
Kollade med grannen som också har Tre med mast och antenn och senaste routern och för honom är det samma sak.
Inget övrigt har förändrats och router samt övrig utrustning har senaste FW.
Har upprepat startat om routern utan förbättring.
Att peka om Antenenen är ett heldags jobb jag inte har lust med och vad jag kan se så har jag pekat ut den närmaste och starkaste masten, vilket jag gjorde för ca 4 år sen.

Idag betalar jag för något som jag inte kan utnyttja till fullo

Har mer än 500G/ månad att förbruka men når inte inte närheten av detta

Nån som har några förslag?

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Svårt att säga vad det kan vara, men om du har gjort en felanmälan borde du bli återkopplad till inom kort. Du kan även ringa till kundservice som kan se över statusen på ditt ärende. Det är mitt bästa tips.

Det finns otroligt många saker som kan påverka hastigheten i ett mobilnät. 🙂
Ok, tack,
Jo men kundtjänst som tog felanmälan föreslog att jag skulle ställa routern fast på 3G för att jag kanske skulle få stabilare nät
Men att acceptera det känns inte rätt.
men skall testa det på Onsdag så får vi se...
Användarnivå 7
Emblem +40
Om det har fungerat bättre tidigare och hastigheten plötsligt har sjunkit låter det ju absolut som att något har hänt. Men vad som har hänt måste teknikerna se över, vilket de gör iom din felanmälan.

Under tiden som de ser över detta är det nog tyvärr bara att avvakta på en lösning och testa vad som fungerar bäst - 3G eller 4G.

Räkna inte med att nån bryr sig sålänge du betalar fakturan. Det här är väl det mest låsta communityt i hela sverige och kanske i världen så det är inte säkert att du ser mitt svar heller.

Svara