Fråga

När blir 5G tillgängligt för alla mobiler?

  • 12 November 2021
  • 13 svar
  • 439 visningar

Hej!

Kanske finns frågan redan ställd av någon annan men jag ställer den i så fall igen.

Min telefon, Google Pixel 5 har stöd för 5G. Ska införskaffa Pixel 6 Pro också.

Fungerar utmärkt med Telia t.ex. Den stöder även Tre’s frekvenser så där ligger inte problemet.

QXDM visar att jag får en reject när jag försöker göra en attach på 5G.

 

Enligt Tre’s websida står det:

Så, då undrar jag naturligtvis när Tre tänkt öppna upp för oss som inte handlat luren via Tre’s sida eller telefoner som Tre avser att de vill supporta just nu?

 

Jag är betalande kund och borde ha samma rättighet att befinna mig på 5G-nätet som en som låst sig på 12-24 månader med en av lurarna Ni säljer…


Tacksam för svar.

 

Mvh

Anders


13 svar

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Tack för att du gjorde oss uppmärksammad på vad som stod på hemsidan, det är inte uppdaterat och stämmer inte längre. Jag har kontaktat dom som har hand om vår hemsida och bett dom att ändra det. :slight_smile:

5G nätet som vi har just nu är inte begränsat längre på något sätt till hårdvaror som vi själva säljer, dock kan vi bara garantera och säkerställa funktionallitet med dom telefonerna vi säljer. Sedan krävs det även att du har ett 5G kompatibelt abonnemang för att kunna koppla emot 5G.

 

5G som det är i dagsläget i Sverige är såkallat 5G NSA (non-standalone) och är därför helt beroende av 4G för att kunna fungera. 5G SA (stand alone) är något som kommer senare in i framtiden. Vad jag vet så nyttjar just nu alla operatörer i Sverige 5G NSA med mindre variationer i implementationen. 

 

Dom 5G band som Tre nyttjar främst just nu är N1 och N78 (även känt som C-band). Vilket Google Pixel 5 har stöd för.

För att kunna koppla upp emot 5G NSA så måste telefonen först koppla mot någon av dom 4G banden som vi i dagsläget har som ankringsband. B7 och/eller B20. Vilket Google Pixel 5 också har stöd för.

 

Det som telefonen också måste ha stöd för (där jag inte kan hitta info någonstans om) är just den specifika kombinationen av 4G band och 5G band. Alltså B7_N1, B20_N1, B7_N78 eller B20_N78. Har telefonen stöd för samtliga av dessa kombinationer borde det vara enkelt för den att koppla mot 5G om den befinner sig i ett 5G område. Har den stöd för några men inte alla blir det något svårare.

Dom “reglerna” som finns är enkelt förklarat med detta:

  • Abonnemanget måste vara 5G kompatibelt
  • Telefonen måste ha 5G påslaget
  • Man måste få täckning från en mast med kombinerad 4G/5G och ligga på något av dom ankringsbanden vi har (B7 eller B20) samt även ha stöd för kombinationen.

 

Det som också är värt att tänka på är att olika tillverkare har olika implementationsstrategier när det kommer till hur “5G symbolen” ska visas i telefonen. Den vanligaste är att telefonen indikerar 5G trots att den inte aktivt nyttjar 5G.

Samsung har en annan implementationsstrategi där den indikerar “5G” i “normalstil” när den har möjligheten att koppla sig mot 5G. och “5G” fetstilad när den faktiskt nyttjar 5G.

 

Kontrollera gärna med dom du köpte telefonen hos/Google om den har stöd för någon/alla kombinationer ovan. Om den har det, kontakta då vår kundservice för vidare hjälp så att dom kan kolla vidare på vad det då skulle kunna vara som strular. :slight_smile:

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Karl Tack för ett bra inlägg! Det var intressant att läsa 😀

Hej!

Tack för informationen. Jo, jag är ganska bekant med både NSA och SA 5G men jag tror det var väldigt bra att du skrev ett såpass välskrivet inlägg med bra info för gemene man för frågorna kommer här och där kring detta.

Dock jag bara jobbar med prototyper och utveckling så har jag inte alltid koll på hur det fungerar i kommersiella nät och vilka implementationer som valts.

 

Jag ska undersöka och se vad jag kan finna kring min lur. Jag har hört att andra lurar med samma chipset (765) har haft problem att ansluta till t.ex 3.

 

Kanske vet du hur Oneplus Nord beter sig?

 

// A

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

Dessvärre inte… Dock vet jag om att en kollega har en Google Pixel och har fått in C-Band utan problem här på kontoret.

Jag får min Pixel 6 Pro om ett par dagar. Får hoppas att jag har mer lycka med den :)

Jag har nu en Pixel 6 Pro medelst exakt samma förfarande.

 

Inge 5G men massor av 4G. Trist att det funkar med andra operatörer men inte med 3.

Samma med att skaffa esim till min Galaxy watch 4.

 

//A

Användarnivå 5
Emblem +21

Jag har nu en Pixel 6 Pro medelst exakt samma förfarande.

 

Inge 5G men massor av 4G. Trist att det funkar med andra operatörer men inte med 3.

Samma med att skaffa esim till min Galaxy watch 4.

 

//A

Hej,

 

Märkligt… Skulle du kunna skicka ditt nummer till mig i PM så kan jag säkerställa att det inte är något fel hos oss?

// Karl

Skickat

Användarnivå 5
Emblem +21

Skickat

Hej igen!

Jag undersökte lite och testade att ändra en sak härifrån, kan du kolla om det fungerar nu?

 

// Karl

Nu funkar det. 

 

144/20, 13ms. Ungefär som med LTE.

Synd att mitt andra kort från konkurrent ger 980/40 ;)

 

Tack för hjälpen!

 

//A

(Sorry for posting in English.) Trying a Pixel 6 (not Pro) in Malmö but I cannot get 5G, only LTE. “Preferred network type” is set to “5G”, obviously. When I check the coverage map in the website it says that my address should have 5G support.

Användarnivå 7
Emblem +40

@lbschenkel Hello,

 

I’d recommend that you contact Customer Care so they can check that 5G is activated and available for your subscription. You can find the contact information (in Swedish) here

(Sorry for posting in English.) Trying a Pixel 6 (not Pro) in Malmö but I cannot get 5G, only LTE. “Preferred network type” is set to “5G”, obviously. When I check the coverage map in the website it says that my address should have 5G support.

 

I had to do nothing with my phone except for being within an area with 5G coverage.

 

But, my subscription was too old so the profile assigned to my subscription did not allow me to attach to the network. Once updated, all went fine.

 

If you subscribed recently to 3 I'm quite sure it will work once you get to an area with 5G. Make sure to only have one sim card active.

 

//A

Svara