Fråga

Omöjligt få support

  • 7 October 2022
  • 10 svar
  • 159 visningar

Hej! Min särbos mobil slutade fungera i förrgår. Abonnemanget står på mig så det enda svar han kunde få var “strul med en mast”.

Jag ringde idag för att få klarhet i vad som är fel men det är Tekniska problem och går inte komma fram till kundtjänst. Vid samtalet använde jag en telefon med Teliaabonnemang. 
På 3 står INGENTING om driftstörningar. 
Har haft 3 i några månader. Dags byta?????


10 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @BodilL! 👋

Ledsen ifall det varit problem att nå vår kundservice, jag har kikat men det ska inte vara något problem att kontakta oss i nuläget.

 

Precis som du skriver ska det inte vara några driftstörningar just nu, men jag kan ta en kik på ditt område. Vart är din särbo nu när det inte verkar fungera? 

Hej! Han har normalt sett simkortet i sin router i Löddeköpinge men även om han sätter det i mobilen säger telefonen att simkort saknas. 

Vad har hänt? 

Jag försöker ringa kundtjänst igen. 

Får fortfarande svaret när det ska kopplas till Kundtjänst, efter identifierad med bank-id  “Tekniskt fel, var god försök senare"

Användarnivå 7
Emblem +36

Får fortfarande svaret när det ska kopplas till Kundtjänst, efter identifierad med bank-id  “Tekniskt fel, var god försök senare"

Vad tokigt! Låter som att SIM-kortet är inaktivt av någon anledning. Ifall ni går in på Mitt3 > klicka på abonnemanget det gäller > och sedan klickar på Aktivera SIM-kort, och skriver in SIM-kortsnumret som sitter på SIM-kortet (börjar på 8946) - så kan ni se om det varit inaktiverat eller inte, och i så fall aktivera det! 😊

Kortet är aktivt. Han har inte haft några problem förrän nu. Fungerade i tisdags, därefter fungerar det inte. 

Han kan inte testa det förrän på måndag kväll. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Är detta ett sim-kort som han enbart haft i sin router . Och då har surfen fungerat bra . 

Och nu har ni testat detta sim-kort i telefon för första gången ? Eller är detta pga att inte bredbandet fungerade ? 
 

Om mobilen säger : Sim- kort saknas .Så kommer inget samtal kunna startas. Men möjlighet kan vara att ringa över wifi om man kan använda den funktionen på sin mobil från ett internet med wifi som någon delar ur . Om enheten känner av kortet ska informationen om att man ska ange pin-koden , för att sen fungera att ringa med .


Men det kan vara att sim-kortet är ett låst kort för bredband och inte samtal . Om man försöker byta mellan olika enheter .  Men kan även strula om man haft feta fingrar på chippet och behöver göra rent lite lätt . Alternativ att det behövs några försök för att mobilen ska känna av sin-kortet . Värt också så det är rättvänt. 
 

Att göra rent chippet på sim-kortet kan man göra lite lätt med en liten droppe isopropylalkohol / handsprit och bomull / bomullstops . Och torka av . 
 

Sen testa att ha mobilen eller routern avstängd vid åter-montering av sim-kortet .  Sen starta . 

Man kan även kika med ficklampa när sim-kortet är ute , i sim uttaget så inga pinnar är knäckta . Kanske kan vara lite svårt och se dock . Men värt att kika på både router & telefon.  

Om inget av detta hjälper, så kanske det kan vara värt och kika på ett inte av kortet . 

Men att ringa med annan operatör till 3 kundservice ska ju funka . Dock kanske man får dela internet om man behöver signera med BankID . 

Vad jag vet så funkar inte samtals funktionerna på mobilen när det är ett Sim-kort anpassat till bredband, i detta fallet routern . Eller har jag fel ? @JeppePeppe 

även att de inte funkar utomlands . 

Hoppas något får fart på grejorna igen ! 😉

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +36

Tack för att du flaggade om att det inte gått att ringa - vi håller på att undersöka detta.

 

Okej! Jättetråkigt att det slutat fungera från ingenstans. Jag rekommenderar att när han har möjlighet - starta om routern. Vore även bra att testa det jag skrev ovan om att aktivera SIM-kortet, även fast det varit aktivt sedan innan. Återkom gärna med hur det har gått!

Hej! 

Kort svar: Simkortet sitter i routern som nödlösning för att få wifi/internet fram till kommande flytt. Därefter ska han ha det som sitt privata telefonnr. Ska inte vara något problem att flytta simkortet enl säljaren på Elgiganten. 

 

Han tar med sig utrustningen så kan vi testa i helgen.

Tycker det verkar konstigt med fett, smuts osv då kortet är isatt 1 gång i routern och då fungerade det. Som du kanske ser är detta inget gammalt kort heller. 

 

Vi testar återaktivera det och återkommer om det inte fungerar. 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Vad jag vet så funkar inte samtals funktionerna på mobilen när det är ett Sim-kort anpassat till bredband, i detta fallet routern . Eller har jag fel ? @JeppePeppe  

Helt rätt @frodrik91!

 

Vi testar återaktivera det och återkommer om det inte fungerar. 

 

Superbra! Jag håller tummarna 😊

 

Svara