Besvarat

"Password" till min nya iPhoneX - som inte godtar det

  • 7 December 2018
  • 22 svar
  • 347 visningar

Användarnivå 1
Har köpt en ny iPhoneX. Har säkerhetskopierat min gamla iPhone, och satt över SIM-kortet jag fick när jag hämtade den. Satt in det i den nya, men när jag ska låsa upp mobilen begär den ett "password" som har lika många tomma rutor som det lösenord jag använde på min gamla, dvs 6 siffror, vilket torde stämma då jag ju för över allt via det SIM-kortet som jag först alltså använde på min gamla iPhone.

SIM-kortet har jag f ö aktiverat via Mina sidor på Tre:s hemsida. Men likt förbaskat tackar den nej till mitt gamla password/lösenord och låser sig. Även efter att ha följt instruktionen att stänga av mobilen och sätta på den igen. Har försökt många ggr. Nu är den låst en hel timme....:(

Och jag som är så nyfiken att se att allt funkar! 😉 Förutom att behöva använda den....

Vad göra?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av Chipsgeneralen 7 December 2018, 09:35

Visa original

22 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej @Chrizz
har du köpt iPhone X som fabriksny eller är det andrahand?
för det låter som att det kan vara den gamla användarens lösenord som fortfarande är kvar?
Eller är det du som har fått välja en kod på den telefonen?
detta har nog inget med själva sim-kortet att göra.
Jag skulle rekommendera en hard reset på telefonen och börja om från början med den, då det blir som ”ny” i att du får ställa in allt exakt som du vill ha den
Användarnivå 1
Hej @Chipsgeneralen !
Hoppas jag skriver i rätt fält nu; helt ny här. ;)
Det är en fabriksny iPhone x. Men förstår din tanke.
Däremot förstår jag inte vad du menar att jag skulle haft möjlighet att välja kod på den nya telefonen.
Vet inte vad en hard reset betyder - annat än om du menar det jag OCKSÅ försökt efter för många försök då den bara pratar engelska 😉 och säger "iPhone is disabled / connect to iTunes".
Eg. ville jag inte det, då förstört så många Macar i mina dar, då fort vill komma igång och då ibland t ex inte den gamla datorn inte klarade det nya operativsystemet låste sig och en massa texter för alltid (?) var förlorade.
Försökte enligt instruktionerna ändå - tills även det misslyckades. Och jag är tillbaka till "iPhone is disabled....". Vilket kanske är lika bra det. 😉
Igen: Hur menar du med att välja kod? Jag trodde då den frågar efter 6 nuffror, dvs som på min gamla, som alltså hade det nya SIM-kortet i sig ett bra tag (då behövde resa utomlands och inte hade tid att sätta igång den nya). Men så kanske det inte är, var min andra tanke - utan att Tre-butiken jag köpte den från gav mig den och jag inte har den med mig? Inte kan det stå i avtalet?
VAD jag tror jag minns från när jag skaffade min nästsista, var att jag godtog det lösenord (sen kommer en fyrsiffrig pinkod) som jag lät vara kvar...... Mystiskt allting. Men tack för försök till svar!
Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, @Chrizz förlåt. Ibland springer jag iväg i tankarna och idéerna.
Du kan absolut skriva här, eller starta en nya fråga, men jag hjälper dig gärna här.
När det står iPhone disabled innebär att koden du valt inte skrivit in korrekt "Dvs" Password. Detta är som tidigare sagt inte puk/pin. Jag har gjort denna miss själv på min nya lur då jag fick återställa den helt och hållet för jag hade bytt kod utan att riktigt tänka igenom muskelminne i den gamla.
När du öppnade kartongen och satte igång luren så ställde du in till exempel apple id, om du ville dela platsinformation osv? Kan det vara så att du råkade skriva in en ny kod eller en variation på en kod du brukar ha?

Mitt tips är ändå att du börjar om och har du möjlighet till en dator?
Man behöver inte det för att ställa in telefonen bara för att återställa sen kan du ta ut den, så iTunes behövs i cirka 30-60 minuter.

Steg 1: Se till att iTunes är uppdaterat, du kan låna en kompis/bekants dator om du inte har en egen

Steg 2: Koppla in telefonen med sladden som följde med i kartongen. Nu kommer det bli en knappkomination

Steg 3: Tryck volym upp följt av ett klick på volym ner håll sedan nere låsknappen (Den stora knappen på motsatta sidan) Håll nere den knappen tills en iTunes logga kommer upp.

Steg 4: I Itunes kommer det nu stå antingen "Uppdatera" eller "Återställta/REstore" Klicka då på Restore, detta kommer tömma hela telefonen och göra att man får börja om från början, men eftersom du verkar vara en person som säkerhetskopierar så är detta inga problem.

Steg 5: Nu kan du ställa in allt igen. Och en ny kod, jag skulle rekommendera att du ställde in FaceId då det är hysteriskt smidigt och det absolut lättaste sättet att låsa upp sin telefon på. 🙂 hoppas det går bra.
Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, @Chrizz jag svarar här med, kanske inte är rätt men det får vi se.
När det står iPhone disabled innebär att koden du valt inte skrivit in korrekt "Dvs" Password. Detta är som tidigare sagt inte puk/pin. Jag har gjort denna miss själv på min nya lur då jag fick återställa den helt och hållet för jag hade bytt kod utan att riktigt tänka igenom muskelminne i den gamla.
När du öppnade kartongen och satte igång luren så ställde du in till exempel apple id, om du ville dela platsinformation osv? Kan det vara så att du råkade skriva in en ny kod eller en variation på en kod du brukar ha?

Mitt tips är ändå att du börjar om och har du möjlighet till en dator?
Man behöver inte det för att ställa in telefonen bara för att återställa sen kan du ta ut den, så iTunes behövs i cirka 30-60 minuter.

Steg 1: Se till att iTunes är uppdaterat, du kan låna en kompis/bekants dator om du inte har en egen

Steg 2: Koppla in telefonen med sladden som följde med i kartongen. Nu kommer det bli en knappkomination

Steg 3: Tryck volym upp följt av ett klick på volym ner håll sedan nere låsknappen (Den stora knappen på motsatta sidan) Håll nere den knappen tills en iTunes logga kommer upp.

Steg 4: I Itunes kommer det nu stå antingen "Uppdatera" eller "Återställta/REstore" Klicka då på Restore, detta kommer tömma hela telefonen och göra att man får börja om från början, men eftersom du verkar vara en person som säkerhetskopierar så är detta inga problem.

Steg 5: Nu kan du ställa in allt igen. Och en ny kod, jag skulle rekommendera att du ställde in FaceId då det är hysteriskt smidigt och det absolut lättaste sättet att låsa upp sin telefon på. 🙂 hoppas det går bra.
Användarnivå 1
Hej igen @Chipsgeneralen och tack för snabbt svar! Sånt här gör en ju alltid galen; har varit uppe hela natta... Men nej, jag har inte gjort något enda alls med den nya, utan att sätta in SIM-kortet!

Vet att pin- resp pukkod inte är detsamma som password (och har allt sånt kvar).
Och mitt gamla lösenord (6 siffror) har jag inte ändrat - och använt mkt länge.
Därför så mystiskt...

Var dock inne på Tre:s sida o/e (fast båda) om Apple ID för att kolla nåt innan. Enda jag ändrade där, var att uppdatera min e-postadress. Fast! Jag uppdaterade också lösenordet till APPLE ID:t!
Men det är ju inte samma sak som det lösenord/password enbart bestående av siffror som är det första man måste använda för att låsa upp sin mobil med!

Tack, jo, har tillgång till egen laptop. Var genom den jag tog nästa steg, som mobilen uppmanade mig till.

Tror du alltså att det är helt säkert att gå den vägen då jag som sagt säkerhetskopierade det sista jag gjorde innan jag tog ut SIM-kortet och satte i det i den nya?

För det är några steg du beskriver som inte stämmer - eller som man i vart fall inte fattar på samma sätt - när man läser instruktionerna på Apple ID:s sida: Jag försökte om och om igen det du beskriver om att snabbt trycka på höga volymknappen och släppa. Sen göra samma sak med den lägre dito och sen gå över till höger sida och hålla in för att stänga. (Men hur länge jag än höll den sista knappen inne, så hände inget.) Till slut kom alltså beskedet "...disabled..." MEN sen stämde det när jag gjorde som du sa, och var uppkopplad till iTunes.

Tror du helt enkelt att jag inte lät processen hålla på tillräckligt länge? Kan vara så....
Användarnivå 7
Emblem +38
Kan vara så, men som jag förstår så fick du igång återställnings processen nu? För man måste hålla in den där jäkla knappen rätt länge, kag höll på att tappa det då min telefon låste sig 5 minuter innan jag började jobba!

tror att om du fastnat på steget med diasbled så är tyvärr detta det ända sättet.
Användarnivå 1
Haha, nä! Inte ännu. SÅ fort jobbar jag inte. 😉 Var ju tvungen att läsa allt du skrivit! Men då jag nu känner mig säkrare på att min säkerhetskopiering kommer fixa det sen, så har jag precis börjat om med återställningsprocessen. 😉 Återkommer om det går bra. Annars vill jag ha din adress....hehe....;) (Försök till humor....)
Användarnivå 1
Jaaa! Nu funkade det - efter att ha läst de vääldigt kortfattade instruktionerna hos Apple Support, så min tumme höll på att gå av efter sisådär 10-15 min. 😉 Men sen så! Var det bara att följa resten av instruktionerna. NU har jag kommit så långt som att den svarat Hallå på en massa språk OCH säger att "SIM is locked / 3 attempts remaining". Och nu vill jag inte göra fel! VAD är det? Pinkoden jag fick med, eller?
Användarnivå 1
Nix, det var det inte. 😞 Nu har jag bara 2 attempts kvar...... Läbbigt det här. 😉
Användarnivå 1
Provade med nuffrorna (8 st) jag skrev ner från SIM-kortet innan jag satte in det. Fel det också. Nu bara 1 attempt kvar.... Dramatiskt värre....
Användarnivå 7
Emblem +10
Provade med nuffrorna (8 st) jag skrev ner från SIM-kortet innan jag satte in det. Fel det också. Nu bara 1 attempt kvar.... Dramatiskt värre....

Hello! Tänkte att jag hoppar in här jag med! :)
Snyggt jobbat och det låter som att du är snart klar. Det du ska skriva in nu är PIN-koden till sim-kortet.

Två alternativ:
Har du flyttat över ditt gamla sim-kort: använd din gamla pin-kod
Har du börjat använda ett nytt sim-kort: använd pin-koden som står på baksidan av plastkortet.

Berätta hur det gick! 🙂
Användarnivå 1

Provade med nuffrorna (8 st) jag skrev ner från SIM-kortet innan jag satte in det. Fel det också. Nu bara 1 attempt kvar.... Dramatiskt värre....Hello! Tänkte att jag hoppar in här jag med! :)
Snyggt jobbat och det låter som att du är snart klar. Det du ska skriva in nu är PIN-koden till sim-kortet.

Två alternativ:Har du flyttat över ditt gamla sim-kort: använd din gamla pin-kodHar du börjat använda ett nytt sim-kort: använd pin-koden som står på baksidan av plastkortet.

Berätta hur det gick! 🙂


Tack för inhopp! MEN det första jag använde var PIN-koden till sim-kortet.
Det som står på det nya jag fick när köpte iPhone X.
Stämde alltså inte.
Har ju bara ett försök kvar, därför lite skraj....
Inte kan det väl vara den gamla pinkoden bara för att jag iom att köpte ny, skrev på avtal, men behövde använda min gamla iPhone satte in det nya SIM-kortet där?

Låter lite konstigt. Men OM så; använt så länge så kan det utan och innan. OCH som jag minns det, är det väl alltid 4 siffror. SEN har jag också använt lösen, eller vad det heter. När mobilen varit avstängd (som extra security). Och la då helt enkelt till 2 likadana siffror efter den.

Ska jag försöka med min gamla pin-kod ändå, tycker du?

Under tiden läst Apple Support, och den infon säger, att man EV. kan få en ny pukkod om enheten låser sig....fast....
Användarnivå 7
Emblem +10


Provade med nuffrorna (8 st) jag skrev ner från SIM-kortet innan jag satte in det. Fel det också. Nu bara 1 attempt kvar.... Dramatiskt värre....Hello! Tänkte att jag hoppar in här jag med! :)
Snyggt jobbat och det låter som att du är snart klar. Det du ska skriva in nu är PIN-koden till sim-kortet.

Två alternativ:Har du flyttat över ditt gamla sim-kort: använd din gamla pin-kodHar du börjat använda ett nytt sim-kort: använd pin-koden som står på baksidan av plastkortet.

Berätta hur det gick! 🙂
Tack för inhopp! MEN det första jag använde var PIN-koden till sim-kortet.
Det som står på det nya jag fick när köpte iPhone X.
Stämde alltså inte.
Har ju bara ett försök kvar, därför lite skraj....
Inte kan det väl vara den gamla pinkoden bara för att jag iom att köpte ny, skrev på avtal, men behövde använda min gamla iPhone satte in det nya SIM-kortet där?

Låter lite konstigt. Men OM så; använt så länge så kan det utan och innan. OCH som jag minns det, är det väl alltid 4 siffror. SEN har jag också använt lösen, eller vad det här. När mobilen varit avstängd (som extra security). Och la då helt enkelt till 2 likadana siffror till den.

Ska jag försöka med den min gamla pin-kod ändå, tycker du?

Under tiden läst Apple Support, och den infon säger, att man EV. kan få en ny pukkod om enheten låser sig....fast....



Om jag förstod dig rätt så har du tagit ditt gamla sim-kort och flyttat över det till din nya iPhone X? I sådant fall är det din gamla PIN som gäller.

Var inte orolig! Skulle du mot all förmodan låsa sim-kortet kan du få PUK-koden av mig i ett PM. :)

Nu håller vi tummarna!
Användarnivå 1



Provade med nuffrorna (8 st) jag skrev ner från SIM-kortet innan jag satte in det. Fel det också. Nu bara 1 attempt kvar.... Dramatiskt värre....Hello! Tänkte att jag hoppar in här jag med! :)
Snyggt jobbat och det låter som att du är snart klar. Det du ska skriva in nu är PIN-koden till sim-kortet.

Två alternativ:Har du flyttat över ditt gamla sim-kort: använd din gamla pin-kodHar du börjat använda ett nytt sim-kort: använd pin-koden som står på baksidan av plastkortet.

Berätta hur det gick! 🙂
Tack för inhopp! MEN det första jag använde var PIN-koden till sim-kortet.
Det som står på det nya jag fick när köpte iPhone X.
Stämde alltså inte.
Har ju bara ett försök kvar, därför lite skraj....
Inte kan det väl vara den gamla pinkoden bara för att jag iom att köpte ny, skrev på avtal, men behövde använda min gamla iPhone satte in det nya SIM-kortet där?

Låter lite konstigt. Men OM så; använt så länge så kan det utan och innan. OCH som jag minns det, är det väl alltid 4 siffror. SEN har jag också använt lösen, eller vad det här. När mobilen varit avstängd (som extra security). Och la då helt enkelt till 2 likadana siffror till den.

Ska jag försöka med den min gamla pin-kod ändå, tycker du?

Under tiden läst Apple Support, och den infon säger, att man EV. kan få en ny pukkod om enheten låser sig....fast....
Om jag förstod dig rätt så har du tagit ditt gamla sim-kort och flyttat över det till din nya iPhone X? I sådant fall är det din gamla PIN som gäller.

Var inte orolig! Skulle du mot all förmodan låsa sim-kortet kan du få PUK-koden av mig i ett PM. :)

Nu håller vi tummarna!


Hehe, annars får du bjuda mig på en öl väl tillbaka i Svedala. 😉 Det är nämligen det nya sim-kortet jag använt. Ser ju hur jag plockat ut det och minns när jag satte i det.

Men jag brukar vara med om saker som sällan händer andra så.....

Fast nu kör jag..................tut tut....
Användarnivå 1
Hehe, klart du hade rätt! Du är ju inte expert för inte. ;)

Så nu håller jag på och installerar för fullt. Är ju riktigt kul med de nya finesserna.

Går jag sen in i iCloud och på nåt sätt för över allt jag förlorade gm att gå denna väg?

(Fast jag fattar fortfarande inte var det nya sim-kortet försvann. Spårlöst. Å andra sidan idé till krönika eller så....;))

Tack för hjälpen!
Användarnivå 1
Ack ja, även det gav sig. 😉 Håller m a o på att återskapa min sista säkerhetskopia från iCloud. Jippi! Snaart kommer jag sova gott....;)
Användarnivå 7
Emblem +10
Hehe, klart du hade rätt! Du är ju inte expert för inte. ;)

Så nu håller jag på och installerar för fullt. Är ju riktigt kul med de nya finesserna.

Går jag sen i iCloud och på nåt sätt för över allt jag förlorade gm att gå denna väg?

(Fast jag fattar fortfarande inte var det nya sim-kortet försvann. Spårlöst. Å andra sidan idé till krönika eller så....;))

Tack för hjälpen!


Åh så bra! Skönt att det löste sig Chrizz ☺️
Expert vet jag inte men ibland så! Stort tack till @Chipsgeneralen som hjälpte till med återställningen. 👌

Om du inte redan hunnit ordna det själv, finns det lite olika alternativ på hur man kan få tillbaka allt innehåll. Apples egna guide beskriver det väldigt bra.

  • Om du har säkerhetskopierat till datorn, skrolla ned till rubriken "Överföra Mac OS Catalina -säkerhetskopian till din nya iPhone"
  • Om du har din gamla iPhone i närheten och har tillgång till WiFi skulle jag annars rekommendera "Använda snabbstart"
Användarnivå 7
Emblem +38
grymt att det löste sig tillslut @Chrizz.

Snabbstary är oerhört smidigt som @Erik säger. Blev genuint imponerad första gången jag använde det.
Användarnivå 1
@Erik Tack! Men har snart fört över allt! Hoppas det stämmer - men allt ser redan rätt ut, puh! Fast hade för mig att det snarare var iCloud...eftersom det alltid nämns.

I vilket fall som helst var det t o m kul med den nya uppfinningen att ha den gamla iPhonen nära osv! Mycket bra instruktioner sen också. Nu ser jag både fram emot att upptäcka den här måbilen - den har myyycket större utrymme än min förra också. (Är ju bl a musikfreak, så ville bl a ha det...)

Ni två har hjälpt mig jättemycket! (Så ska mejla och avbeställa supporten jag skulle få kl 18:30...;))

Men vill gärna inte bara ge tummen upp för er, utan också att era svar var de som hjälpte mest, tror jag det stod nånstans. Var gör jag det?
Användarnivå 1
grymt att det löste sig tillslut @Chrizz.

Snabbstary är oerhört smidigt som @Erik säger. Blev genuint imponerad första gången jag använde det.


Tack!!!! Och inte minst tack för hjälpen!

Vad är Snabbstary för nånting? Eller är det överspelat nu. 😉
Användarnivå 7
Emblem +38
Snabbatart @Chrizz är något du kan välja i början av din installation av den nya telefonen, det är rätt tydligt när i stegen man kan göra det (kan inte alla steg utan till) men se bara till att ha din gammal uppdaterade telefon bredvid den nya under tiden du fixar med den nya (halle/hola-osv) så kommer det komma upp ett alternativ som är snabbstart.
Användarnivå 1
Snabbatart @Chrizz är något du kan välja i början av din installation av den nya telefonen, det är rätt tydligt när i stegen man kan göra det (kan inte alla steg utan till) men se bara till att ha din gammal uppdaterade telefon bredvid den nya under tiden du fixar med den nya (halle/hola-osv) så kommer det komma upp ett alternativ som är snabbstart.

Ok, förstår. Det är jag redan klar med. 🙂

Svara