Besvarat

Problem med att skicka mail

  • 1 November 2018
  • 21 svar
  • 1830 visningar

  • Rookie
  • 4 kommentarer
Jag har problem med att skicka mail men vill använda min leverantörs imap (port 143) och smtp-server med autentisering. mail.mindomän.me (port 25 eller 587). Inkommande mail är inga problem på port 143 men däremot utgående mail.

Jag har provat både port 25 och 587 (de som ska användas enligt min leverantör) men når inte servern. Vilken port gäller hos er? Har ingen problem via min egna internetleverantör vanligt VDSL-abonnemang och Outlook där.
icon

Bäst svar av Pettersson 1 November 2018, 21:11

Visa original

21 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

jag skulle rekommendera dig att kontakta din leverantör av din e-posttjänst igen och se om de har någon ytterligare port du kan testa med. Jag vet att vissa exempelvis tillåter port 2525 eftersom andra ibland är blockerade. Kan ju vara värt att testa!

Mig veterligen ska det dock fungera med vanliga portar hos 3. Har inte märkt något annat själv nämligen. 🙂
Användarnivå 7
Emblem +10
Håller med @Pettersson om att testa med annan port. Måste säga att det låter väldigt underligt att det inte fungerar just via den mobila anslutningen. Vi blockerar inga portar så rent teoretiskt ska det fungera utan problem.

Testa ovan förslag och återkom om det fortfarande inte fungerar så hjälps vi åt! 🙂
Läst era inlägg men byter jag till wifi på mobilen och använder port 587 (ska vara det enligt leverantör) på utgående imap så fungerar det på mobilen. Men så fort jag går till mobiltäckning (Tre) så kan anslutning ej ske. Det tyder ju på att vissa portar är stängda hos Tre eller någon inställning hos er?

Det handlar alltså om SSL/TLS protokoll och leverantör inleed.se. Inleed hänvisar till 3.
Användarnivå 7
Emblem +10
Läst era inlägg men byter jag till wifi på mobilen och använder port 587 (ska vara det enligt leverantör) på utgående imap så fungerar det på mobilen. Men så fort jag går till mobiltäckning (Tre) så kan anslutning ej ske. Det tyder ju på att vissa portar är stängda hos Tre eller någon inställning hos er?

Det handlar alltså om SSL/TLS protokoll och leverantör inleed.se. Inleed hänvisar till 3.


Jag har nu tagit hjälp av experter inom området hos oss och fick till svar att porten 587 skall fungera utan några problem. Det låter dock som att det ändå inte fungerar för dig. I sådant fall behöver skapa en felanmälan.

Så om det inte redan löst sig, hojta till här så hjälper jag dig att skapa ett ärende via kundservice.
Nej, det har inte löst sig tyvärr. Är en S8 och lagt in e-postinställningarna där. Fungerar som sagt utan problem med Wifi (operatör Telenor) men så fort jag går över till mobil anslutning via 3 fungerar det inte. Det spelar ingen roll vilket e-postkonto jag provar utan samma problem med alla. Provat port 2525, 25,587,465. Ingen fungerar med mobil anslutning. Jag ska tillägga att det har förmodligen alltid varit så men jag har inte brytt mig tidigare om det.
Användarnivå 7
Emblem +40
Hmm, detta låter väldigt konstigt. Det borde nämligen fungera utan problem.

Tre frågor;
  • Fungerar andra e-postkonton - exempelvis ett vanligt Hotmail/Outlook-konto eller Gmail?
  • Har du testat att ta bort ditt emailkonto från Inleed och sedan lägga till det igen?
  • Använder du någon annan app för email eller den inbyggda mailklienten?
Användarnivå 7
Emblem +10
Håller med, väldigt underligt.
Testa gärna @Pettersson's förslag. Har också eskalerat ditt ärende till Kundservice som bör återkomma till dig via mail.
Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj @pwk!

Hur har det gått? Har det ordnat sig med mejlen, och hur gjorde du i sånt fall? 🙂
Idag när jag provade skicka mail fungerade det via mobil. Provade sedan tidigare alla åtgärder enligt ovan utan lyckat resultat. Jag ska tillägga att jag inte gjort någon ändring alls i serverinställningar nu när det fungerade utan samma som tidigare port 587 med autentisering. Något är ändrat antingen hos Tre eller Inleed. Inleed har hela tiden hävdat att felet inte varit hos dem. Ja, det fungerar nu. Kan ju eventuellt vara programvara på S8 med, då det kommit uppgraderingar sedan sist (känns lite långsökt dock, då det fungerade med Wifi).
Användarnivå 4
Emblem +9
Idag när jag provade skicka mail fungerade det via mobil. Provade sedan tidigare alla åtgärder enligt ovan utan lyckat resultat. Jag ska tillägga att jag inte gjort någon ändring alls i serverinställningar nu när det fungerade utan samma som tidigare port 587 med autentisering. Något är ändrat antingen hos Tre eller Inleed. Inleed har hela tiden hävdat att felet inte varit hos dem. Ja, det fungerar nu. Kan ju eventuellt vara programvara på S8 med, då det kommit uppgraderingar sedan sist (känns lite långsökt dock, då det fungerade med Wifi).
Va skönt att höra att det fungerar nu! Det kanske stämmer det folk säger att tiden läker allt, eller i detta fall fixar. 🧐

Bästa inställningarna för sin mejl är alltid mejlleverantörens. Våra egna som vi har för utgående mejl är primärt för internt bruk, då vi inte erbjuder mejladresser externt. Dom finns att använda tills man kan uppdatera inställningarna till mejlleverantörens.

Det kanske skett en hotfix hos någon av oss som gjorde något - viktigaste är ju att det fungerar nu. 😊

Av en slump fck jag se den här tråden från i fjol. 

Jag har exakt samma problem. En iPhone 4, använder Mail, inkommande OK, utgående stopp.

Meddelandet är Cannot connect to esmtp server el dyl. Port 587, SSL.

Jag har försökt med Wifi och Cellular, tillsammans och ensamma.

Det har funkat under flera år, tills för en vecka sedan.

Enlilgt leverantören måste felet ligga hos 3.

Kan ni fixa det? Vänligen  —– Quarl 

Användarnivå 7
Emblem +40

@quarl Fungerar det att skicka mail över WiFi? Vilken leverantör har du för ditt WiFi? Har du testat på flera olika WiFi-nät? 

Tack för svar. Jag har 3 som WiFi leverantör och för telefonen. Jag har inget annat WiFi att testa med (bor på landet). 

Det funkar bra att skicka mail från datorn via mitt WIFi. Bara iPhone funkar inte.

Quarl

Användarnivå 7
Emblem +10

Tack för svar. Jag har 3 som WiFi leverantör och för telefonen. Jag har inget annat WiFi att testa med (bor på landet). 

Det funkar bra att skicka mail från datorn via mitt WIFi. Bara iPhone funkar inte.

Quarl

Bra tänkt @Pettersson! Hmm..  Men om det fungerar via datorn som också är ansluten till 3 så bör inte problemet ligga i vårt nät, vi gör ingen större skillnad på Bredband och Mobil vad gäller data och spärr av portar. Jag vet att vi inte spärrar port 587, endast 25 pga spam. Ska höra med kollegor om de känner igen felet eller om det varit nåt strul, vilket datum började problemet mer exakt?

Vilken mailleverantör använder du om jag får fråga?

Det började ungefär för en vecka sedan, men jag hade inte haft anledning att skicka något mejl från teefonen på ett tag innan, så exakt datum kan jag inte säga. 

Min mejl-leverantör är Rymdweb.com, och jag började med att kontakta dom. Men dom prövade med samma inställningar och fick inget fel, så dom rekommenderade att fråga 3.

Användarnivå 5
Emblem +21

Jag hittade detta på rymdwebs hemsida:

Rymdweb har en server för våra kunders utående e-post (SMTP-server):  esmtp.rymdweb.com

Till skillnad från vanliga smtp-servrar använder esmtp.rymdweb.com port 8025.  Anledningen är att många internetleverenatörer har valt att spärra trafiken på den ordinarie porten (25) i ett försök att förhindra SPAM och spridande av virus.

För att säkerhetsställa att Rymdwebs servrver inte används till att skicka SPAM måste man ange användarnamn och lösenord.  Det är samma användarnamn och lösenord som för ingående e-post (POP/IMAP); tänk dock på att det tar upp till en timme innan SMTP-servern har uppdaterats om du ändrar lösenordet.  Ändringar av lösenord kan göras i webmejlen och i mejladministrationen som nås från vår hemsida.

 

Funkar det om du testar med port 8025?

Jo, jag har provat med 8025 och 587 (och 465), men inget funkar.

Användarnivå 7
Emblem +10

Hmm.. kollade mins epost-servrar dom använder både 8025 och 587, allt fungerar utan problem.

På Rymdwebs sida står följande: 

 

Undrar om de inte har uppdaterat sina säkerthetsinställningar för SMTP? :thinking:

Du skriver att du har en iPhone 4, vad är det för iOS version? Har hört att iOS 9 saknar stöd för nyare standard av kryptering.

Har du möjlighet att testa på annan mobil?

 

Tack Erik,

Jag har iOS 7.  Har kollat med Rymdweb igen och dom undersöker. Dom har problem med TLS, vilket verkar vara något slags säkerhetssystem. Väntar på fler svar.

Nu har jag testat med en modernare Samsung, och det blir samma sak, med eller utan TLS eller SSL. Alltså mejlet går inte att skicka.

Användarnivå 7
Emblem +10

Okej, berätta gärna hur det har gått sen när du fått svar från Rymdweb. 
Bara för dubbelkolla gällande Samsung mobilen som du testade med, vilken Android version kör den? TLS kräver nämligen Android 5.0 eller högre.

Det är Android 4.4.4. Vi får se om man kan använda den utan TLS.

Svara