Fråga

RCS för Samsung Galaxy S20 5G

  • 3 March 2021
  • 11 svar
  • 3195 visningar

Försöker aktivera chattinställning i appen meddelande i min S20. Får registreringfel som återkoppling. Någon som har fått det att fungera och hur gjorde du?

 


11 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @ShiShi, välkommen till 3Community :rainbow:

Har du fått det att fungera ännu? Om inte - följer du nedan steg?

  1. Öppna Messages. på enheten.
  2. Tryck på Mer. Inställningar uppe till höger.
  3. Tryck på Chattfunktioner.
  4. Aktivera eller inaktivera Aktivera chattfunktioner.

Är det efter detta som du får “registreringsfel”? Du har säkert redan gjort det, men har du testat att starta om enheten?

Användarnivå 7
Emblem +38

Vilken app använder du? 
för som jag förstår det stödjer samsung det i sin app men det är regionslåst. Dvs finns i utvalda länder osv. Men Googles egna app messages som @JeppePeppe skiver ska gå att aktivera bara sådär. För mig fungerade det att ”rensa” cache i appen. Ibland fungerar det att ominstallera appen eller installera Beta versionen av sagda app. :) 

Är det någon som får det till att funka?! För mig blir det såhär och håller på att bli GALEN!

 

Användarnivå 7
Emblem +38

Är det någon som får det till att funka?! För mig blir det såhär och håller på att bli GALEN!

 


med Samsungs egna app har jag tyvärr inte svar på hur man kan göra, det ska ”bara fungera” som jag förstår det alternativt Kolla in denna video  för att se om det går att göra samma. 
vet dock att i staterna har Samsung ”övergett” sin egna meddelande-app för Googles messeages och där kan du 100% få igång RCS 

Jag har samma problem. Det blev efter att jag gjorde senaste programvaruppdatering.

Jag har tittat på alla videos som finns och jag får det inte ändå till att fungera. Är det nånting med Tre? Måste jag beställa nytt sim kort? Eller är det nånting annat hos er?

Har det löst sig för nån än? För jag får det inte att funka.

Användarnivå 7
Emblem +38

Jag har tittat på alla videos som finns och jag får det inte ändå till att fungera. Är det nånting med Tre? Måste jag beställa nytt sim kort? Eller är det nånting annat hos er?

 

 

Jag har som sagt aldrig testat i Samsungs egna app. Men i Messages så fick jag det att fungera. Det var olika sätt varje gång. Men ett annat sätt var att ladda ner “activity launcher” och sedan nollställa messages (eller kanske Samsungs egna meddelande-app) cache i samma meny som du kan stänga av program i. Sedan tvångsavsluta. 

Därefter får man gå in i activity launcher och söka på “Rcs” flags under messages-delen. 

Luddigt för det verkar också vara så att Google stängt av detta. 

Men om (som de flesta android användare är) man är lite tech-savvy så är detta relativt lätt. Efter det har det alltid fungerat för mig. 

Har samma problem på S20 FE, får genast “registreringsfel” om man försöker aktivera Chatt i Samsungs app. Google Messages fungerar inte heller, den fastnar på “Status: försöker verifiera” vilket den aldrig gör (gjort flera försök under en veckas tid).

Jag prövade förslag om att använda Googles webbtjänst för att försöka stänga av Chatt (för att sedan försöka sätta på det igen) via https://messages.google.com/disable-chat men där får jag följande felmeddelande:

“Det går inte att stänga av chattfunktionen på den här enheten eller telefonnumret utan hjälp. Kontakta operatören.”

Tillägg:

Jag installerade appen “Operatörstjänster” från Google (och förvånades lite över att den inte var installerad som standard, jag hade räknat med att jag hade den) och nu får jag felmeddelandet i Google Messages att “Inget kompatibelt SIM-kort hittades”.

För andra som har samma problem så kan jag berätta lösningen: beställ nytt simkort.

 

Användarnivå 1

Som ovan säger. Nytt simkort för mig med. Beställde via appen till folkbokföringsadress. Lätt att sätta in ett simkort liksom, aktivera simkort via appen/telefonsamtal. Sen fungerade chatt inställningar, utan att den säger registreringsfel 🤙. 

Svara