Besvarat

Samsung Pay på Galaxy S9

  • 10 December 2018
  • 21 svar
  • 1262 visningar

Användarnivå 3
Emblem
Hej forumet,

Jag är ju egentligen en Apple-kille, men har på jobbet fått en Samsung Galaxy S9 (är inte så ledsen över detta, då man får chans att vidga sina mobilvyer) som jag försöker bli kompis med. Det mesta fungerar ju bra, ibland till och med väldigt bra, men nu har jag stött på problem. Och det gäller Samsung Pay!

Enligt allt sökande, surfande och googlande, så skall det fungera i Sverige, på min mobilmodell och med min bank. Jag har uppdaterat telefonen, men får inte igång det. Enligt filmsnuttar, så skall Samsung Pay-appen komma automatiskt när telefonen är uppdaterad. Nu har jag inga mer uppdateringar att göra, men appen kom inte automatiskt, fick ta ner den ifrån Play Butik.

När väl appen är installerad, så startar jag den, och återigen, som jag sett på filmklipp, så skall man bara behöva fixa fingeravtryck och sedan regga betalkort, men jag får inte denna möjlighet. I appen scrollar jag nedåt och så står det: "You'll receive a notification when.. " typ, som att tjänsten inte finns?

Någon som vet vad jag gör för fel?

Tillägg:
Google Pay, testade jag att installera. Det gick väldigt smidigt. Är detta något att satsa på framför Samsung Pay? Oavsett vilka som vinner, Samsungs eller Googles betaltjänst, så vill jag få igenom det från Samsung.
icon

Bäst svar av Erik 18 January 2019, 17:21

Visa original

21 svar

Användarnivå 5
Emblem +36
Hejsan @pjnorman! Hur har det gått med detta? Mig veto ska det inte vara några problem. Har även bekanta som använder Samsung Pay till vardags.

Du hittar en guide kring just Samsung Pay här: https://www.samsung.com/se/pay/
Användarnivå 3
Emblem
Hejsan @pjnorman! Hur har det gått med detta? Mig veto ska det inte vara några problem. Har även bekanta som använder Samsung Pay till vardags.

Du hittar en guide kring just Samsung Pay här: https://www.samsung.com/se/pay/



Hej Nils,

Nej, jag får fortfarande samma meddelande när jag startat Samsung Pay-appen. Skickar med en bild (hoppas den inte blir för stor?) där det står: "You'll receive a notification when Samsung Pay..."

Och så har det stått hela tiden. Telefonen uppdaterad och appen avinstallerad, ominstallerad, men ingen skillnad..

Google Pay fungerar!


Användarnivå 5
Emblem +36
Hmmmm, du har säkert redan testat detta, men värt ett försök. Jag hittade denna guide kring andra som upplevt samma problem. Kika gärna på det! :-)

https://www.technobezz.com/samsung-pay-not-working-galaxy-s9-fix/
Användarnivå 3
Emblem
Hmmmm, du har säkert redan testat detta, men värt ett försök. Jag hittade denna guide kring andra som upplevt samma problem. Kika gärna på det! :-)

https://www.technobezz.com/samsung-pay-not-working-galaxy-s9-fix/


Skumt är det! Har kollat och det mesta på din länk har jag testat. Och de flesta av tipsen förutsätter att Samsung Pay har varit igång, men slutat fungera. I mitt fall har det inte gått att få igång.

Nu avinstallerade jag appen igen. Stänger av och på telefonen och sen skall jag testa att installera den igen. Efter att ha kollat så allt är uppdaterat som det skall.

Skam den som ger sig 🙂
Användarnivå 5
Emblem +36
Haha eller hur! :-)

Hör av dig hur det går!
Användarnivå 2
Emblem +1
Hej!

Jag skulle vilja påstå att din problembild påminner om den som diskuterades flitigt på en stor svensk teknikblogg för en tid sedan.

Vet du möjligtvis om din telefon är inköpt i något annat land? Har du rent av tillgång till kartongen så kan du enkelt se om sigillet "Approved for nordic operators" sitter klistrat
på kartongens framsida. Läs mer här: https://www.samsung.com/se/info/approved/

Sigillet innebär kort att telefonen optimerats för nordiska operatörer och dess frekvensval, mjukvara osv. Samsung menar att telefonen måste vara såld för den nordiska marknaden
och därmed bära sigillet för att Samsung Pay ska fungera med svenska banker.

Jag håller tummarna för detta, då Samsung Pay är oerhört välutvecklat. Jag skulle vilja påstå att man med säkerhet kan lämna plånboken hemma, sålänge man inte exempelvis kommer
till en obemannad bensinstation eller en p-automat där ett betalkort fysiskt måste föras in. I övrigt har jag aldrig stött på patrull, någonstans - Inte ens vid utlandsresor.



Vänligen /
Falken
Användarnivå 2
Emblem +1
Har du lyckats få liv i Samsung Pay?

Vänligen /
Falken
Användarnivå 3
Emblem
Falken, förlåt att jag inte svarat tidigare! Har helt missat, trots att jag brukar få mail när det har kommit svar.

Har du lyckats få liv i Samsung Pay?

Vänligen /
Falken



Men, men... Nej, har inte fått igång Samsung Pay. Testade nog senaste för tre, fyra dagar sedan. Men med samma negativa resultat. Telefonen är inköpt av mig, till mitt jobb, via Dustin. Vet dock inte vad det står på kartongen. Får kolla det imorgon, på jobbet, för jag har kvar den.

Jag har ju som nämnt inte kommit så långt att jag kunnat lägga in ett bankkort. Utan när jag startar appen, så står det lite information om tjänsten och att jag skall få mail när tjänsten kommit till min telefon. Sedan finns det inte mer att göra. Jag har avinstallerat appen. Installerat den på nytt. Jag har startat om och uppdaterat om telefonen, men inget verkar bita.

Tackar för svaren och fortsätter att testa Samsung Pay, med jämna mellanrum.
Användarnivå 3
Emblem
Snabb uppdatering.

Telefonen uppdaterad. Hade inte SP installerat, så jag installerade det. Fungerade inte att komma igång 😞
Användarnivå 2
Emblem +1
Vad tråkigt att du ännu inte fått igång tjänsten.

Jag tycker fortsatt att din problembild påminner om den andra användare haft med telefoner köpta via att ett annat land. Att Dustin skulle sälja icke-nordiska enheter tycker jag och andra sidan låter relativt osannolikt.

Om du hinner se detta innan du kommer till jobbet imorgon så kan du kika vilken programvaruversion du har under Inställningar - Om telefonen - Programvaruinformation - Basbandsversion. Ange den här, eller kontrollera var din mjukvara kommer ifrån här. Fyll i modellnummer, välj Sweden (Tre) och kolla vilka mjukvaruversioner som släppts i Sverige. Ditt versionsnummer ska överensstämma med något ur den listan.

Trevlig kväll /
Falken
Användarnivå 3
Emblem
Kollar detta imorgon och stort tack för tips och hjälp
Användarnivå 3
Emblem
God morgon,

På kartongen står det: "European Sim Card Only" och under basbandsversion: G960FXXU2CSA2 och om jag förstår det rätt, så verkar "Nordic Countries" ligga med i listan över länder, på ovan version?

Eller är det en serbisk mobil? :)

Tackar!
Användarnivå 7
Emblem +10
PDA består av "byggnumret" för globala Android-systemändringar och CSC består av land/operatörsspecifika ändringar, ex. VoLTE / WiFI-samtal / etc. Av denna anledning skulle vi behöva titta på vilken CSC du har i din mobil.

Gör så här:

Gå in på "Inställningar" och sedan "Om telefonen"
Under Service Provider / Tjänsteleverantör eller liknande bör du hitta din version.




De tre bokstäverna berättar vilken version du har.
Sverige: VDS
Tre: HTS eller TRE

Berätta gärna hur det har gått!
Användarnivå 3
Emblem
Tackar, jag har nu kollat och det ser ut som följande:


Tjänstlev.programversion
SAOM_SM-G960F_OXM_DBT_PP_0009
2230cc5b3f037ece
DBT/NEE,NEE/DBT

(fick skriva av, då jag inte fick med skärmdumpen)
Användarnivå 7
Emblem +10
Tackar, jag har nu kollat och det ser ut som följande:




Kan tyvärr inte se bilden. 😞
Användarnivå 3
Emblem

Tackar, jag har nu kollat och det ser ut som följande:


Kan tyvärr inte se bilden. :(

Jag som försökte editera så snabbt 🙂
Användarnivå 7
Emblem +10
Tackar, jag har nu kollat och det ser ut som följande:


Tjänstlev.programversion
SAOM_SM-G960F_OXM_DBT_PP_0009
2230cc5b3f037ece
DBT/NEE,NEE/DBT

(fick skriva av, då jag inte fick med skärmdumpen)



Tack!
DBT = Tyskland
NEE = Nordiska länder

Tyskland har ännu inte fått Samsung Pay vad jag vet, men man tycker ju att det bör fungera med tanke på NEE. Man kan naturligtvis testa att lägga in enbart svensk mjukvara (VDS) men då helt på egen risk.

@Falken, har du några tankar?

Ställde också frågan till en kollega, säger till om jag har något mer info.
Användarnivå 3
Emblem
Jag som skall tacka! Man lär sig en massa...

/pjnorman
Användarnivå 7
Emblem +10
Har precis fått nedan bekräftat av min kollega:
"Vi kan endast garantera att Samsung Pay fungerar på våra HTS-versioner samt de öppna versioner som heter NEE". Rekommendationen är att kontakta Samsung för ev. hjälp.

Nu vet vi i vilket fall vart felet ligger, förhoppningsvis kan Samsung hjälpa till att lägga in rätt mjukvara. :)
Samsung Support
Användarnivå 3
Emblem
Sicka jäkla stjärnor ni är, tack allihopa. Nu vet vi varför och kan förhålla oss till det 🙂

Ha en bra fredag och helg!

//pjnorman
Användarnivå 2
Emblem +1
Vad fint att du fått klarhet i situationen pjnorman!

Dustin ska allt ha sig en känga om man inte angett detta i beskrivningen av produkten.
Nåväl, hoppas att man kommer med en lösning på detta - Alternativt släpper Samsung Pay i Tyskland!

Ha det gott!

/Falken

Svara