Fråga

SIM verktyg Kanal öppen Sony Xperia 5 III

  • 27 February 2022
  • 51 svar
  • 3297 visningar

Hej!
Jag och min fru har varsin Xperia 5 III som vi köpte till julklapp. Efter någon uppdatering som kom runt nyår så kommer det upp ett popup meddelande om att SIM Verktyg Kanal Öppen och man kan välja Ja eller Nej. Oavsett vad man trycker så kommer det upp igen, gång på gång. Sen slutar det i någon dag och sen kommer det tillbaka.
Min fru har problemet nästintill varje dag, medans jag inte har det mer än kanske någon gång i veckan. Oavsett så är det väldigt störigt. 

Igår ballade hennes telefon ur totalt och började starta om sig själv hela tiden. Tipset jag fick då var att fabriksåterställa telefonen för att det kunde vara något i systemet som buggade. Däremot så försvann inte SIM Verktygs problemet. Det fortsätter att ploppa upp.

Någon som har samma problem eller kanske till och med lösning på det? Eller ska man skicka in dom på service eller liknande?

MVH
Robin 


51 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej Robin ,

Jag har några tips som ni kan testa:

Nu har jag inte jätte Mycket kunskap av Sony produkter längre . Men mellan era problem ni upplever så vore det bra att kika så ni har senaste uppdateringen av operativsystemet. Så som du nämner så va uppkom det runt nyår vid en uppdatering. Dom har vad jag såg kommit med senaste uppdatering 7 Feb 2022 som kanske har en lösning i sig mot detta.

Alternativ om man kan koppla upp sig på wifi hemma eller hos någon anhörig och få det uppdaterat.

Bör finnas under “ Inställningar →   och under någon kategori ( systemuppdatering / programvara )  Tyvärr oklart på hur det ser ut då jag inte är så bekant med denna telefon.

Vad jag kan få fram så har den :   Android 10 (Android Q)   Och senaste version är :

Latest release 10.0.0_r63 (QSV1.210329.026) / February 7, 2022

 

Antingen står det under ( Inställingar → Operativsystem (OS)  Samma beteckning som ovan . Eller så finns det nyare /denna version att hämta och installera .

 

Bra och notera är att ha era pin - koder nära till hands för sim-korten. Och även att ha Lösenord/kod om ni satt detta på era telefoner .

 

Sen skulle jag tipsa om att se över själva fysiska ( Sim-Kortet ) . Att rengöra det enligt nedan länk . ( Tops + Sprit , Undvik låg % av sprit med vatten då det kan vara nackdel. Utan högre % och gnugga med tops vore bra.

Annars är det att testa med nytt färskt Sim-Kort ifrån “3”  butiken / eller att man får det beställt hem med kundtjänst via posten.

 

Men vad jag förstår de som så har den “ 2 st Nano SIM-Kort platser .  Om det kan göra skillnad i att man byter Sim -kort plats är en chansning , men värt ett test. Kanske man får ställa in i “ Inställningar sen → återstår att se :

 

   

  Man ska helst undvika fett och smuts från fingrarna som kan orsaka dålig kontakt. Och värt och notera att undvik att försöka göra rent självaste sim-platsen i telefonen.

(Rengöring av sim-kort )

https://apsachieveonline.org/in/swe/vad-du-ska-gora-nar-din-smartphone-inte-kanner-igen-sim-kortet/

 

Ta ur / Sätta in sim-kort .

https://infos-geek.com/sv/comment-inserer-la-carte-sim-dans-sony-xperia-5/

 

Hoppas något av detta kan hjälpa er vidare ! Om det är något oklart så hojta till så ska jag försöka guida er / vara tydligare :)

@Blobbin

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +36

Grymt svar @frodrik91!

@Blobbin Hur har det gått med detta? Har det löst sig ännu, eller kvarstår problemet? :mag::nerd:

Hej, har samma problem. Dök upp med senaste Android 12 från Sony, 61.1.A.2.211. Workaround omstart eller ta ur laddkabel under laddning enligt Batteriunderhåll: Anpassad.

Användarnivå 6
Emblem +40

@Z5Helena@Blobbin 

Hej :kissing_smiling_eyes:

Nu vet jag inte exakt om den jag skrev nedan är nyare updatering än den du beskrev.Kanske är äldre och stabilare . Så fall kanske det finns nyare att hämta för dig. Men antar det är bra att kika då och då under inställningar & uppdateringar ::blush:

https://www.androidupdatetracker.com/p/sony-xperia-5-iii

https://www.xda-developers.com/sony-xperia-1-iii-5-iii-android-12-update/

61.1.A.1.149

 

Mvh F .

Ja din version är mkt äldre. Jag har den senaste. Jag misstänker att det är ngt som telefonen gör tidigt på morgonen som triggar detta. Kanske Google One backup som brukar ske vid femtiden på morgonen … Obs att Workaround med att dra ur usb kabeln bara funkar om telefonen fortfarande aktivt laddar. Annars krävs omstart.

Användarnivå 6
Emblem +40

 

Hej , 

Eftersom du misstänker att Google One backup som sker tidigt i ditt fall , är problemet . Har du testat att av-aktivera  denna funktion och fått andra resultat ? 
 

Finns säkert möjlighet att göra backup på datorn om man märker det funkar , eller vänta på uppdatering som förhoppningvis löser problemet . Eller att man aktiverar då och då för då sin backup :) kanske finns andra vägar , vet tyvärr inte mer om det . 
 

Eftersom det verkar ha fungerat för folk tidigare & i samband med ny generation av android så kan detta vara en lösning !  

En genväg som är en chansning är att köra beta mjukvara för android 12 , får man se om den är år med för att fungera bara ! Det kanske har någon bugg hit och dit , men kanske löser problemet som xperia 5 verkar ha just nu och har få brister som kanske inte är lika störande . Man kan när som gå ur och återgå till det man hade innan förstod jag de som av det jag sökt . 

Jag själv kör beta på alla mina produkter , men har ej android . Men dom är väldigt stabila med skönhetsfel skulle jag säga av min erfarenhet av flera år med det . 
 

( Developer är innan beta stadiet och är mer för utvecklarna och mer fel uppkommer för att lösas under stadiet ) 


Har Sony själva gått ut med bekräftelse om problemet och en lösning eller att dom jobbar på en lösning ? Eller inte sagt något. 

 

  • Xperia 5 III: 61.1.A.2.211 - Ingen ny efter den , men antar android har jämna mellanrum uppdateringar som ska lösa problem & buggar . Är ju ett tag sedan denna kom liksom . Snart 1 månad tillbaka . 

https://www.sony.com/electronics/support/articles/00274396

@Blobbin 

@Z5Helena  

 

Med vänlig hälsning, F 

Jag hade samma problem med min telefon. Jag rensade cacheminnet för appen sim verktyg och sen slutade meddelande dyka upp.

Användarnivå 6
Emblem +40

Jag hade samma problem med min telefon. Jag rensade cacheminnet för appen sim verktyg och sen slutade meddelande dyka upp.

Värt och testa @Blobbin  @Z5Helena 

Har samma problem. Det irriterande meddelandet kommer och går, ganska slumpmässigt på min telefon. Enligt Sony är det ett fel i 3s version av Android 12. Vet inte om detta är sant … Är det bara Experia 5 III som har felet eller finns det på andra modeller??

Användarnivå 6
Emblem +40

@TorkelHöge

Har du testat på den lösningen med radera cache minnet? Som står ovanför här i tråden . 
Och är bra att ha den senaste uppdatering av operativsystemet .

 

 

Med vänlig hälsning, F 

 

 

 

Ja, rensade cachen, det hjälpte - ett par dar 😟. Problemet kom eventuellt med den senaste uppdateringen - Android 12! Hade det inte innan jag började använda mobilen på allvar - flytt av gamla telefonnumret. Men felet visar sig inte ständigt, utan mera slumpmässigt, som sagt. Kan det ha att göra med den, minst sagt, sladdriga och plastiga SIM-kortssläden? Fick det tipset av en expedit.

Hej, rensa cache eller data för appen hjälper inte. Det är inte heller Google backup som är boven. Felet inträffar minst en timme efter det och numera varje onsdag morgon. Alltså försöka hitta vad som händer då ...

Någon verkar i alla fall ha tänkt till. Har inte fått det där förargliga meddelandet på en vecka (efter senaste cash-rensningen). Problemet löst ? 🤗

Men usch - idag var det tillbaka. Värre än någonsin. Gick inte att ringa!

3 säger det är Sonys fel - Sony säger det är 3 som gjort fel. Ingen vill ta i det. Ha en bra da 😫

Hej igen

Det är svårt att få reda på vad den där SIM-verktygsappen är egentligen på 3-supporten. Jag har googlat runt lite och bland annat hittat denna mening “Toolkit-appen som är tillgänglig på din telefon är programmerad till SIM-kortet av din mobiltjänstleverantör.”  (https://kaust-tech.org/vad-ar-sim-toolkit-appen-pa-android/). Så det verkar som det är mer 3 som har ansvar för hur denna app uppför sig än Sony. Vilket de (Sony) bestämt hävdar!

Jag ska göra så att jag kör ett Comviq-SIM på telefonen och så återkommer jag om en vecka med en rapport huruvida samma fel dyker upp med denna leverantör.

Nu tidigt på onsdagen började jag få samma problem. Väldigt besvärligt när det inte går att få bort meddelandet. Cache rensning hjälper inte. Vill ju inte att detta händer under dagen när man får samtal på jobbet.

Hoppas det kommer en lösning för detta.

Också haft problemet ngn vecka. Har senaste uppdateringen. Sedan imorse är det så illa att min telefon måste startas om var 5e minut. Moment 22 när jag ringer till 3 (direkt efter omstart då jag har ngn minuts lucka då allt funkar) då de vill att jag skall göra diverse val - jag kommer ej åt knapparna…. Fler än jag som får allt större problem med denna buggen? Någon ny lösning i sikte? 

Kanske en idé i alla fall - Idag fick jag ett larm om att ett HUAWEI-specifikt program kraschade “hela tiden”. Detta program följde med säkerhetskopian då jag installerade min nya Sony-mobil. Kan ju vara värt att kolla om det är något sådant som stör. Annars har jag inte sett det där meddelandet om SIM-verktyget på en vecka, men idag dök det upp igen.

Har inte kollat idén med att byta SIM-kort än. Annat kom emellan ...

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ,  @Blobbin  @Z5Helena  @Stabil78  @TorkelHöge  @Ann Svensson @Waylander 

 

Har det blivit något bättre om ni tar ner Uppdateringen av Operativsystemet som släpptes i Måndags . Och installerar det . 

 

Latest release 12.1.0_r4 (SP2A.220405.004) / April 4, 2022

 

Återkom gärna över hur det upplevs fungera efteråt . Ha koll på eran  sim-pin kod och lösenkod så ni kan logga in på nytt . 

 

@TorkelHöge  Det Huawei specifika programmet kanske finns med en uppdatering under uppdatering av appar i Playbutiken . Google play heter den nog nu för tiden på era Android mobiler. 

Med vänlig hälsning, F 

Installerade senaste uppdateringen i måndags. Nu på onsdag morgon kom den vita SIM-verktyg rutan upp på hemskärmen igen som då blockeras. Den här gången gick det att få bort den genom en massa Nej klick. I teorin är SIM-verktyg en Android 12 app som ska anropa ngt på SIM kortet. Sök på SIM Toolkit. Jag har inte fått ngt svar från Sony support än på problemet utöver att dom tagit emot ärendet ...

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @Z5Helena 

Vad jag förstår det hela rätt så är det ingen obligatorisk , nödvändig funktion. Och finns inte alltid för-installerad på mobilerna . Och finns även flera olika appar för det .  Men en funktion som underlättar för användaren på något sett med en koppling mellan telefon och nätverk , antagligen operatören då kanske ..

Sen hur mycket information som läcker ifrån dom apparna på Google play “ Sim Tool kit “ …… och hur mycket buggar dom innehåller är ju en annan fundering . 

Har själv inte android , så jag klarar mig undan sånt här men några utvecklare bör ju svettas någonstans för många verkar ha problem med android just för stunden . 

 

Mycket är som sagt på engelska . Men man kan Avaktivera , aktivera, installera, ominstallera det ,ta bort det.. Men vet ej om det försvinner någon relevant operatörs information som behövs …. Men vet inget som kan garantera funktion eller att det blir värre / bättre . 

Kika om något av detta kan vara relevant . Man kanske slipper iaf alla felmeddelanden . Men övrig funktion ? Återstår att see...

https://joyofandroid.com/how-to-access-sim-toolkit-android-everything-you-need-to-know/

 

https://joyofandroid.com/how-to-access-sim-toolkit-android-everything-you-need-to-know/#install

https://www.giznext.com/news/how-to-stop-sim-toolkit-pop-up-messages-in-android/

 

Med vänlig hälsning, F 

Nej, det hjälpte inte att ta bort de Huawei-specifika programmen, SIM-verktyget dök upp ändå. Och den senaste Android-versionen från Sony är installerad. Av någon anledning verkar tisdag-onsdag vara dagar då SIM-verktyget vaknar till liv.

Men om du nu har rätt, Fredrik91, så kanske jag tar bort appen helt - du lovar väl att det funkar? :-)

Fast först ska jag pröva min idé att byta till ett SIM-kort från annan operatör.

Användarnivå 6
Emblem +40

@TorkelHöge  haha ne kan verkligen inte lova något om detta . Skulle nog aldrig lova något om en android produkt egentligen . Allt är på egen risk 😎 Men finns som sagt mycket att fiska upp på nätet , då man inte är ensam om problemet :) 

Gör så ! Om den inte är Operatörs-låst dvs . Men man kanske inte säljer så längre 😉

Verkar inte vara någon wow lösning ännu . Oklar om någon har testat med E-sim med framgång . Om någon av telefonerna har det.  

Lycka till :) 

Samma problem med min Sony telefon. Har bland annat försökt stänga av notifications från appen i fråga men hjälpte inte. Enligt appen hade den inte ens skickat notifications till att börja med.

Svara