Besvarat

Sonos Musikbibliotek - sökväg till utdelad musik Huawei B525s-23a

  • 6 November 2018
  • 10 svar
  • 318 visningar

Hej.
Har en Huawei B525s-23a som stödjer fildening från USB-minne.
Är det någon som vet hur man skall ange sökväg till utdelad musik (mp3) på USB-minnet i Sonos Musikbibliotek?
Fildelningen fungerar fint till andra apparater som tv:n men de fallen kan spelaren själv hitta utdelat material till skillnad från Sonos.
Lyckades få till sökvägen för Sonos med en Cisco-router men blir inte klok på Huawei.
Mvh,
Jens
icon

Bäst svar av Pettersson 8 November 2018, 19:46

Visa original

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

nu har jag inte en Huawei-router tillgänglig. Men om du loggar in på routerna webbgränssnitt så borde det finnas en sektion för att ställa in själva delningen av en USB-sticka. Där du ska finna vilken IP-adress som gäller och eventuella användaruppgifter som du kan ange i SONOS-appen.

Information om hur du loggar in brukar finnas på undersidan av routern, där IP-adressen står samt användaruppgifterna.

Lyckades du komma in och hitta någon mer information?
Hej,
Tack för tips!
Har loggat in på web-gränssnittet men under delning hittar jag bara att man kommer åt USBn mha DLNA, se bild.
Hade en Cisco router tidigare och för den vill jag minnas att jag i Sonos skrev in något i stil med //[nätverksnamn]/FAT för att få det att funka (samma USB-sticka som nu i Huawei)
Hur jag kom fram till det den gången vet i tusan.
/Jens

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

om du i SONOS testar att skriva in följande under Inställningar -> Hantera Musikbilbioteket -> Inställningar för Musikbiblioteket -> Tre plupparna I högra hörnet och sedan lägg till ny resurs.

code:
\\192.168.1.1\SanDisk-0781755E_usb1_1\


Fungerar det då? Testa också att gå tillbaka ett steg och välja ”uppdatera musikindex nu”.

Alternativt, ange bara på samma ställe som ovan
code:
\\192.168.1.1\


Hjälpte något?
Inget av ovan, inklusive varianter med och utan / i slutet, med och utan /MUSIK i slutet och med ...8.1 fungerar.
Tyvärr
Har varit i kontakt med Sonos också som tipsade om att kopiera in sökväg för utdelad folder så som den ser ut om man söker upp från dator.
Ingen framgång den vägen heller
Användarnivå 7
Emblem +40
Bara en fråga, använder du ett vanligt snedstreck "/" eller bakåtvänt "\" när du skrev in det jag tipsade om? Enligt SONOS-appen ska det vara bakåtvänt/backslash.

Hur ser sökvägen ut som du får upp via din dator ut? Kan du lägga upp den här? 🙂
Testat med snedstreck åt bägge håll.
(För min Cisco var det nämligen motsatt håll som i Sonos exempel som visade sig fungera)
I min dator dyker den delade USBn upp som en ATP media server och går ej att utforska utan startar direkt WMP.
I WMP har jag dock högerklickar på mp3:or och fått en slags sökväg enligt bild (http://192.168.8.1:56002/...)

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej igen,

då är det detta som verkar vara problemet. SONOS har inte stöd att läsa saker via DLNA, utan den behöver egentligen en nätverksenhet som går att ”utforska” om du förstår hur jag menar? På SONOS forum verkar det vara flera som efterfrågar funktionalitet för SONOS att spela upp från mediaservrar.

Om har kvar din CISCO-router kan du använda den som router och din Huawei som anslutning mot internet, alternativt försöka att hitta en annan lösning för at dela din musik i nätverket så att SONS kan spela upp den.
Japp, tanken att använda Ciscon som du skriver har slagit mig men känns som en sista utväg.
Ger inte upp riktigt än.
Ciscon har faktiskt också en media server (Twonky) men kanske kunde man "komma förbi " den och därför det funkade med Sonos(?)
So. Skrivet tidigare angav jag då //[nätverksnamn]/FAT men hur jag kom fram till det minns jag inte tyvärr.
Återkommer såklart om det löser sig.
Tack så långt!
Användarnivå 7
Emblem +40
Önskar dig all lycka till! Spännande att se om du får igång det 😃

Skam den som ger sig! Hittade själv lösningen i helgen så nu kan jag lyssna till en härlig mp3-samling på Sonos igen!

Här en beskrivning hur jag gjorde

1. Via Huawei web-gränssnitt och delning lade jag in en användare med lösenord och tilldelade USB-stickan till denne.

(Tidigare hade jag inga restriktioner utan delade hela USB-stickan på nätverket, funkade fint med DLNA-device:r såsom tv)

2. Öppnade ATP-servern med dator.

Tidigare startades WMP direkt med nu, efter att ha angivit användare/lösenord från 1, kunde jag plötsligt se sökvägen till foldrarna på USB-stickan.

3. Kopierade sökvägen från 2 och lade till i Sonos musikbibliotek. Även här fyllde jag i användare och lösenord från 1.

Sökvägen i mitt fall (SanDisk-sticka) blev

//ATP/[användare]/SanDisk-0781755E_usb1_1

-detta hade jag aldrig kunnat gissa då samma USB-sticka till Sonos hade sökväg //[nätverk]/FAT när jag körde med en Cisco-router! (då utdelad utan användare/restriktioner)

Klart!

 

 

 

Svara