Fråga

Spotify stream dras som vanlig surf

  • 4 November 2021
  • 32 svar
  • 2941 visningar

Användarnivå 1

Jag har märkt att min surf har dragits av mer än vad det brukar göra på sistone. 
Detta pga av min Spotify musik stream dras som vanlig surf.

Jag har utfört två olika test under olika dagar.
Bägge två tester visar att motsvarade (av min telefon registrerade) musik stream registreras istället (felaktigt enligt mig) som vanligt surf när jag väl tittar på ”Mitt3”.

Övriga dagar så har jag lyssnat på Spotify i minst 1 timme och på spellistor som har ny musik (dvs inget som är cachat i telefonen). Trots detta så har enbart ca 5-15MB kategoriserats som musik surf.

Jag har kontaktat teknisk support hos 3 och där dom hade otydliga förklaringar till anledningen. Och att lösningen var att nollställa telefonen (iPhone) nätverksinställningar. Vilket jag har gjort men det har inte gjort någon skillnad. Teknisk, som jag är, så blev jag inte alls imponerad av tekniska nivån hos supporten dessvärre, så jag tvekar att ringa in dit igen.

Jag har testat att justera kvalitén för streams i Spotify (från ”mycket hög” till ”hög”) men det har inte gjort någon skillnad.

När jag har sökt runt i detta community så ser jag att flera har upplevt/upplever samma problem men det har nog aldrig nämnts en lösning. Och att 3 har ej varit tillmötesgående, vilket är oroväckande.

Tycker att det är högst anmärkningsvärt om 3 fortsätter ”ta betalt” för musik stream fastän man som kund har följt vad som anses kan förväntas av mig som kund.

Och ja, jag har gett samtycke till 3 för musikstream (notera att detta ska inte behövas för Spotify streams).

Och ja, jag streamar varken podcasts, canvas (små filmklipp), inga reklam eller annat som hamnar utanför musikstream och således ska dras som vanlig surf.

Någon som har en idé hur jag kan gå vidare?


32 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Gunnar81, välkommen till 3Community :rainbow:

Användningen du ser inne på Mitt3 kategoriserar musikstreaming, men dras alltså inte från din totala surfpott. Den är där mer för att du ska kunna se hur mycket du faktiskt lyssnar på musik. Det kan se ut som nedan:

 

 

Upplever du dock att surfen dras trots att du bara lyssnar på Spotify exempelvis, så är det naturligtvis ett problem. Jag beklagar ifall du inte fått ditt ärende bemött på rätt sätt tidigare, men i dessa fall är det bäst att man ringer in till kundservice och ber dem göra en felanmälan till våra tekniker, så ser vi över det närmre internt för att försöka se vart felet gömmer sig och återkopplar sedan till dig med lösning! :nerd:

Användarnivå 1

Tack för återkoppling.

Precis, surfen dras fastän jag lyssnar på tex Spotify eller Soundcloud.

Märkliga att det registreras lite musik surf (typ 1-10MB) per dag när jag har utfört testet där minst 100-250MB musik surf bör ha registrerats. Så det  är inte att inget registrerats men det som registreras är tok för lite.

Jag får testa att ringa in imorgon och hoppas på att det är lite bättre nivå från supporten än att man får ”nollställa inställningar” i telefonen och att det är enda lösningen. Vilket jag har gjort men till ingen nytta. Samtidigt blir man lovad att inget påverkas vid nollställning  (man inser inte att alla wi-fi lösenord försvinner från telefonen vilket jag påpekade).

Läser i andra forum att oftast så har 3 inte gjort ngt åt situationen utan man har som abonnent fått avvakta ett tag tills det har löst sig. 

Tycker att det är för dålig nivå om det stämmer för det är enkelt att påvisa situationen.

Användarnivå 7
Emblem +36

@Gunnar81 Okej! Men den användning som du ser av musiksurf, ser du den inne på mitt3? Jag tänker så att du är säker på att den lilla mängd som visas faktiskt dras från sin surfpott, eller om det bara är att du ser det inne på Mitt3 - för den musikstreamingen dras inte från surfen som sagt :grin:

Hoppas det löser sig i kontakt med kundservice! Det ska bara vara för dem att felanmäla detta, så kommer tekniker att se över detta närmre och sedan återkoppla till dig med lösning så fort dem har det!

Användarnivå 1

Hej,

Precis, jag baserar detta på info som syns i Mitt3.

Mitt3 visar tydligt vilken typ av surf som jag har gjort. Musik eller ”övrigt”. 

Tills för någon månad sen (?) så har det fungerat dvs rimlig mängd av musik surf har registreras. 

Men nu är det alltså musik surf som registreras alldeles för lågt och motsvarade mängd hamnar istället i ”övrig” surf vilket dras bort från min surf pott.

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Gunnar81 Då hänger jag med helt! Mycket märkligt att den beter sig så, speciellt om det inte är så att du lyssnar på mindre musik nu för tiden :thinking:

Användarnivå 1

Uppdatering:

Ingen återkoppling överhuvudtaget från 3 sen jag på nytt felanmälde detta beteende, detta snart över två veckor sedan.

Jag har fortfarande samma fel. Jag har förbrukat ca 80MB musiksurf enligt min telefon medan Mitt3 under samma period enbart visar att jag har nyttjat 11MB musik stream. (Och nej, jag har inte video/Canvas påslaget i Spotify . Albumbilder kan orimligt motsvara 69MB dvs det som inte har registrerats.)

Teknikern i samtalet hade utmaningar med att särskilja musik stream och vanlig stream i Mitt3. Samt trodde inte att man skulle kunna ladda ned så mkt stream när man kör ”Mycket hög” kvalite i Spotify appen. (Bara att googla så hittar man att en låt med högsta nivån kan ta upp mot 8MB.) Tekniska kunnandet var högst tveksam.

Som sagt, jag ”betalar” indirekt för ngt som jag inte ska göra. Tycker att det är för dåligt av 3 att bara ducka när kunder upplever detta (av döma av övriga trådar som jag har läst).

Användarnivå 1

Fortfarande samma fel som tidigare, och inget skvatt från supporten….

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ,

Jag tänker lite att om det är konstaterat eller ej att det finns ett aktivt samtycke för musik streamingen hos 3. Möjligtvis att man kan se det på “Mitt3” inloggning . Sen om det kanske har tillkommit mer abonnemang på dig som kund så kanske det saknas samtycke för det behövs för varje abonnemang

“Ett samtycke behöver lämnas per abonnemang, har du flera abonnemang är det lättast att lämna samtycke via webbversionen av Mitt3.”

 

Att det skett en förändring vid kanske , förnyelse av så som abbonemang (surf osv) 

 

Har skum läst igenom här lite så men vad jag märker så nämns det ingenting om att du går slut på surf totalt sett ? Nu vet ju inte jag vad du har för abonnemang så sett , Så länge du inte har kontantkort som fasas ut 2022-Mars . 

Värt & nämna så har jag för mig att surf räknas åt båda hållen . Dvs att du tar ner data ,likväl som du skickar iväg data . Men det kan ha förändrats, vad vet jag; ;) 

 

Men vad har du för siffror på använt surf  & musik surf ? samt vad du har för total pott för surf i ditt abonnemang . För den perioden du anser inte stämmer. 

 

Men om surfen på abonnemanget tar slut så kommer datatrafiken spärras och då går det inte att streama musik. Du har möjlighet att köpa till extra data om du vill kunna lyssna vidare.

 

 

Men det kanske finns problem i att kunna identifiera musikstreamingtjänsterna hos 3 som operatör.  

Har du fått några extra kostnader pga att”musik” har registrerats som surf ? 

Men oavsett så är det nog bra & kontakta kundservice och få Teknisk hjälp . 

@JeppePeppe  @Gunnar81 

Mest så man har klart på att dessa grejer stämmer :) 

Hej så länge ! Återkom gärna vid ny info eller om det kommit fram en lösning via kundservice . 

 

Mvh F

Användarnivå 1

Uppdatering:

Jag köpte Apple Music igår kväll och körde samma typ av test som för Spotify.

Idag kan jag se att 3 har registrerat musiken nästan helt korrekt (129MB av 143MB) för Apple Music där för Spotify så registrerar 3 (under senaste testet för 2 dagar sen) ungefär 1MB av 50MB:

 

 

Så något strul verkar det vara för Spotify.

Detta med samtycke borde inte gälla då det inte krävs ett samtycke för Spotify. Och jag har flera gånger, både via webbsida och SMS, gett nytt samtycke. Utan någon skillnad. 

Jag har inte fått några extra kostnader MEN 3 har felaktigt dragit av min surfpott för motsvarande musikstream. Så har jag tex musikstreamat 5GB under en månad så har denna mängd felaktigen registrerats som vanlig surf dvs 5GB mindre att surfa för mig innan potten är slut.

Jag har 15GB surf så jag förbrukar inte upp allt. Men det är störigt att musikstream dras av min pott fastän det inte ska göra det. Vilket leder till att jag har sänkt musik kvaliten och laddar/synkar ner låtarna.

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej jag förstår ! 
 

Varför skulle inte Spotify ligga inom ramen för samtycket tänker du ? 
 

Det är ju inga jättemängder som dragits under dom 2 dagarna så sett iaf  . Men om det står så , har du inte öppnat webbläsare / spelat något online spel / lyssnar på podcast / internet delar eller något liknande ?  Under tex 48 timmar ca . 
 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +36

Snygg input @frodrik91!

Ledsen att du fått vänta så länge från ditt föregående svar @Gunnar81. Jag är helt med på vad du menar, och det är minst sagt märkligt att användningen registreras som den gör, om vi tänker rätt.

 

Musikstreaming drar väldigt lite, så ifall det är faktumet av att det är en väldigt låg mängd som visas och att det sedan dragits vanlig surf, så kan det även vara att det är bakgrundsdata som dragits och visas, och föväxlas med den musikanvändning du gjort. Hänger du med på hur jag menar?

Alltså att de 52MB som du skickade avser bakgrundsaktivitet, appar som drar data i bakgrunden:

 

Sen är det värt att tillägga att poddar inte räknas som musikstreaming, utan denna dras på din surfpott som vanlig data.

Användarnivå 1

Bortse från mina surfmängder, jag jobbar hemifrån så det blir ytterst lite surf.

Jag kan inte se att Mitt3 registrerar fel kring min vanliga surf (webb, film, etc) så där har jag inga problem.

Det viktiga är hur musikstream registreras.

 

Detta med samtycke så menar jag att man behöver inte ge samtycke för att Spotify stream ska registreras som musikstream, det ska den göra hursomhelst.
Däremot, för övriga musiktjänster som ingår för 3musik så måste man ge samtycke för att dess musikstream ska registreras som musik. Detta nämns i 3’s hemsidor.

 

Jag hänger inte med kring bakgrundsaktivitet.

Mina testfall är enkla:

1. Nollställ statistik om surf i telefonen (iPhone).

2. Lyssna på musik under en kort period över mobilnät.

3. Se hur mycket surf som telefonen har registrerad för Spotify/Apple music.

4. Jämför telefonens data med det som syns i ”Mitt3” appen.

 

För Spotify så har datamängden registreras (i Mitt3) som vanlig data = Felaktigt beteende.

För Apple music så har datamängden registreras  (i Mitt3) som musikstream = Förväntad beteende.

 

För Apple music så är det ganska ”rätt” (128MB i Mitt3 vs 143MB i telefonen).

För Spotify visades 1MB som musikstream i Mitt3 kontra 50MB som telefonen visade, dvs stor och oacceptabel felmarginal.

Användarnivå 1

Uppdatering:

Ringde upp supporten igår och frågade varför dom inte hade hört av sig på en månad. Då såg tekniker att 3 skulle återkomma till mig med en fråga om jag lyssnade på podcast (som en anledning till att det dras av vanliga surfpotten)… Dom hade missat att höra av sig till mig . Jag förklarade att redan från början har jag sagt att jag inte kör podcasts.

Jag förtydligade att jag använder ingen VPN tjänst (som ev skulle kunna strula till det). Däremot har jag länge använt Adguard och deras DNS tjänst men detta ska inte påverka (mig veterligen) hur 3 registrerar min spotify musikstream. Har ändå använt appen i över ett år…

Får se hur länge jag får vänta denna gång…

Användarnivå 7
Emblem +36

Din tester du gjort låter bra, d.v.s att du nollställt användningen av surf för att sedan se vad som dras eller ej. Vad jag menar är ifall det kan vara bakgrundsaktiviteter eller annan användning som visar den data som förbrukas på din surfpott - då det rör sig om en väldigt liten summa.

 

Toppen att du kontakta vår kundservice, tråkigt att de inte hört av sig tidigare. Det låter som att de nu uppdaterat ärendet med den information du gett så förhoppningsvis får du återkoppling snart!

En liten heads-up är att det runt jultider ofta kan ta lite längre tid än väntat :santa:

Användarnivå 1

Fortfarande, efter ca 23 dagar, ingen återkoppling trots att man lovade att återkomma snarast.

Samma beteende som förut, dvs streama med Apple Music registreras som musik surf. Men streama via Spotify registreras fortfarande som vanligt surf, dvs den dränerar min surfpott. 

Ringde upp supporten nu, lång väntetid var det givetvis. 

Gått nu 2 månader sen jag rapporterade felet och ingen som helst återkoppling från 3 trots 2 tillfällen där detta löfte gavs. 

Användarnivå 1

Uppdatering:

Kom fram till supporten efter ca 20min i telefon kö.

Fick inget svar på varför man inte har återkopplat som dom redan har lovat vid två tillfällen. 

Nu bad supporten mig att nollställa surf statistik (i min iPhone) och så ska vi ta en avstämning om två veckor för att se resultat. 

Helt sjukt att det inte går att se bak i tiden, det var ngt om kund integritet. Men jag ställde frågan om ”hur det skiljer sig mot nästa samtal om två veckor ,då behöver ni ju analysera två veckor bak?” Fick inget svar. 

Jag bad om att få ett samtal med en chef och jag skulle få någon tid om ca 2 dagar. Supporten lovade att skicka ett mail till mig asap som bekräftade kommande samtal med en chef. Det var nu gått 7h timmar sen jag fick detta löfte, tror ni att jag har fått ngt? 

 

Användarnivå 1

Uppdatering:

Jag fick samtalet med en chef vilket var konstruktivt. Kommer att få viss kompensation i några månader tills felet (förhoppningsvis) är löst.
 

Idag hade vi avstämningen med supporten. 
Jag skulle återkoppla vad jag kunde se i surf statistik i min telefon under dessa två veckor sen vi senast hade kontakt och vilket jag delade med mig:

-Jag har streamat musik för ca 1,250GB, enligt min telefon. 1,1GB Spotify och 150 MB Apple Music.

-I Mitt3 står det att jag har musikstream för ca 110MB för samma period.

Dvs knappt 10% verkar den 3 få rätt på. (Återigen, jag tror att 3 verkar någorlunda hitta musiksurf för Apple music men inget alls för Spotify.

Jag påpekade att under en viss specifik dag och tid (10min period) så musikstreamade jag ca 525MB i Spotify. Nästan exakt samma summa surfmängd syns som vanlig datasurf i Mitt3 för aktuell dag och INTE som musik surf (vilket det borde göra). Det syns endast ca 12MB som musik stream enligt Mitt3 för denna dag.

Teknikerna hos 3 hävdar att det är rätt i Mitt3. Samt påstår teknikerna att man kan bara komma upp till 3MB per stream (hallå, man kan ju köra ”Mycket hög” som musikkvalité och då hamna upp till ca 8MB per låt (googla!)). Det kom även ett påstående från teknikerna att det räknas INTE som musikstream när man spolar fram låtarna (dvs det jag gör för att snabbt få större surfmängd som testfall). Då svarade jag med att detta måste ni i så fall informera kunderna ASAP, dvs att fri musikstream gäller enbart när man INTE spolar fram i låtarna. Ngt som supporten backade på (när dom själva insåg att det låter galet) och hade sedan en ny förklaring att det är Spotify som får svara på hur dom hanterar sin app. (Jag kan inte riktigt förstå vad detta har med Spotify att göra, oavsett logik i Spotify så har dom ett beroende till 3’s mobiluppkoppling, det kommer man liksom inte undan).

Sen fick jag höra att omslag och annat ”icke ljud” inte räknas med som musik stream. (Vilket jag redan vet och bekräftat 3 ggr). Jag ställde frågan om hur jag då kan lyckas ladda 525 MB och där 3 tycker att 12MB verkar stämma. ”Så ni påstår att övriga 513MB är omslagsbilder på låtarna?” ställde jag som motfråga. Supporten insåg att det låter märkligt och skulle höra med teknikerna. Igen. 

Jag fick förklara för tredje gången att jag använder mig inte av ”Canvas” funktionen (dvs loopade videoklipp funktionen) eller ngn annan inställning som skulle kunna förklara detta beteende.

Dom skulle återkomma till mig.

Detta är högsta nivå av parodi. Jag har haft ärendet sen November och får fortfarande svara på samma frågor (inne på tredje vändan). Fått löfte om att bli uppringd/återkopplad flera gånger men där dom enbart har hållit det en gång (senast).

Jag har vid upprepade tillfällen bett 3 att läsa denna tråd.

Suck. Jag hade utan tvekan lämnat 3 om jag inte var så jäkla nöjd i allt annat dom har….

Användarnivå 1

Uppdatering:

Har lusläst alla inställningar, avinstallerat Adguard, jämfört lagringen i Spotify och telefonens siffror kring stream, testat olika inställningar såsom ”Begränsa Ip-adress spårning” i iPhone mm.

Allt ser korrekt ut och inga indikationer på att iPhone eller Spotify på något sätt verkar ge fel siffror (dom visar bägge två samma mängd data) kring stream mängden utan felet ligger mest allra största sannolikhet hos 3. 

Inget av dessa försök med inställningar har löst problemet med att musik stream i Spotify fortfarande räknas som vanlig surf. 

Både iPhone statistik och Spotify appen visar tex 300MB mobilsurf under en viss period medan Mitt3 visar, för samma period, bara typ 11MB som musik stream och resten istället som vanlig surf (dvs som dras från min pott).

 

Har googlar runt och hittat att andra användare, med samma typ av tjänst, har ibland också upplevt samma fel. Utöver 3 så verkar tex operatören T-Mobile och deras ”Music Freedom” också ha haft liknade fel. Där verkar det ha varit så att T-mobile inte har ”white listat” Spotifylista servrar när dessa har bytt servrar. 

 

Nästa steg?

Väntar på att bli uppringd av supporten, skulle inte ta mer än en vecka så tisdags blir det annars att ringa upp.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Gunnar81 Superkonstigt att det inte löser sig snabbare för dig.. Har inte läst om detta i tråden, men gissar att du har testat att ominstallera Spotify som ytterligare ett felsökningssteg? Kanske blir dumt nu om ni ska ha en avstämning gällande datatrafiken dock. 

Tänker även om du har möjlighet att kanske testa att ansluta din dator till mobilens hotspot och testa att streama Spotify denna väg, för att se om det dras från musiksurfen eller vanliga surfpotten? 

Vet att Spotify är otroligt duktiga på a/b-testning, vilket i flera fall skapar annorlunda upplevelser. Kanske kan det vara att du är med i något av dessa test (både ofrivilligt och omedvetet), vilket gör att din trafik kanske går en annan väg eller liknande? 

 

Användarnivå 1

Hej @Pettersson , tack för feedback.

Spotify har jag installerat om flera gånger, utan någon skillnad i resultat.

Jag är osäker om det ens ska räknas som musikstream om man lyssnar över datorn via mobil, så jag vet inte om det blir ett vettigt testfall. Oavsett så fungerar det inte i telefonen.

Ingen aning om jag ofrivilligt och omedvetet är med i ngn form av test, men där går över min gräns. Här får 3 ta sitt ansvar och i så fall ta en dialog med Spotify om det finns något i det. 3 lovar att musikstream för Spotify ska inte räknas av surfpotten, men det fungerar inte.

Parallell: Likt en bil ska jag inte behöva driva fram en dialog med ratt tillverkare och airbag tillverkaren. Jag vill ha en bil där ratten fungerar enligt avtalat. 

 

Jag blev inte uppringd senast idag som lovad så det är tredje gången 3 bryter sitt löfte. 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Gunnar81 Fattar helt! Musiksurf via Spotify på datorn ska också gälla som musiksurf, det ska inte spela någon roll på vilken enhet du använder Spotify. 

 

Hoppas att du får någon lösning på detta snart! Synd att du inte blir återkopplad till i tid 😞

Användarnivå 1

Uppdatering:

Blev inte uppringd som lovat så jag ringde upp supporten igen igår.

Hade ett väldigt bra samtal med supporten.

Jag fick beskedet att teknisk support har nu fått ett ärende (jag förstår inte att det tog 3 mån innan dom fick det trots att supporten sa att dom hade skapat interna ärenden hos teknikerna) och insett att det är något strul och att det behövs en konfiguration som kommer att lösa felet.
Det var svårt att säga när konfigurationen kommer att utföras men att dom är på det.

Supporten beklagade att det tog så lång tid för 3 att både ge gehör och komma framåt i ett ärende som snart pågått i 3månader. Och där felet var ganska uppenbart och att jag har varit tydlig med hur felet uppstår. 

Så äntligen har 3 förstått att kunder kan ibland ha rätt 😀

Nu är det bara att vänta tills felet blir löst.

Användarnivå 7
Emblem +36

Supporten beklagade att det tog så lång tid för 3 att både ge gehör och komma framåt i ett ärende som snart pågått i 3månader. Och där felet var ganska uppenbart och att jag har varit tydlig med hur felet uppstår. 

Så äntligen har 3 förstått att kunder kan ibland ha rätt 😀

Nu är det bara att vänta tills felet blir löst.

 

Ledsen att att svaren dröjt som de gjort! Vet du hur statusen i ärendet ser ut just nu? :mag:

Användarnivå 1

Supporten beklagade att det tog så lång tid för 3 att både ge gehör och komma framåt i ett ärende som snart pågått i 3månader. Och där felet var ganska uppenbart och att jag har varit tydlig med hur felet uppstår. 

Så äntligen har 3 förstått att kunder kan ibland ha rätt 😀

Nu är det bara att vänta tills felet blir löst.

 

Ledsen att att svaren dröjt som de gjort! Vet du hur statusen i ärendet ser ut just nu? :mag:

Hej!

Nej, inget nytt än så länge. Iomed jag får kompensation för 3 månader framåt så avvaktar jag tills jag hör något nytt eller så drar jag igång igen när kompensationen tar slut. 

Jag tittar titt som tätt i Mitt3 och kan se att det fortfarande visas felaktigt. 

Användarnivå 1

Uppdatering:

 

Drygt 2 månader senare har 3 fortfarande inte fått ordning på hur dom identifierar musik stream för mig.

Gjorde ett test nyss; Musikstreamade Spotify på ca 280MB idag varav 3 har endast identifierat ca 7MB av dessa (ser detta via Mitt3 sidan).

2,5% träffsäkerhet…

 

Så från att jag rapporterade detta och det fortfarande inte är fixat har det löpt minst 5 månader…

Min kompensation tar snart slut, får ringa in till supporten igen, suck!

Svara