Besvarat

Surf dras trots wi-fi uppkoppling

  • 29 July 2018
  • 3 svar
  • 2809 visningar

Jag var kopplad till mitt wi-fi, ändå förbrukades min surf och det tog slut. Jag hade inte stängt av mobildata för just den appen eftersom detta aldrig har hänt innan. Hur kan det komma sig att min surf dras när det står att jag är uppkopplad till mitt wi-fi hela tiden?
icon

Bäst svar av Pettersson 30 July 2018, 12:36

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Många mobiltelefoner har något som man kan kalla "WiFi-assistans". Detta innebär att om wifi-signalen blir dålig eller den anslutningen tillfälligt blir bristfällig, används mobildata istället. Vissa mobiltelefoner stänger även av WiFi när skärmen är släckt, i syftet att spara batteri när telefonen inte används.

Vilken telefon är det du har? Så kan jag nog hjälpa dig att hitta en guide om hur man stänger av dessa funktioner 🙂
Hej, tack för svaret och jag har en iPhone 6s. :)

Jag vet om wi-fi assistans och jag har på det, men jag har stängt av mobildata på vissa appar för att wi-fi assistans inte ska funka på dem apparna. Jag hade dock inte stängt av det på just den appen jag använde, men det har aldrig hänt att min data har använts när det står att jag har wi-fi. Det brukar alltid stå att det är 4G som används ifall min wi-fi anslutning är dålig men det gjorde inte det denna gången. Kan det vara min mobil som laggade just då?
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej, tack för svaret och jag har en iPhone 6s. :)

Jag vet om wi-fi assistans och jag har på det, men jag har stängt av mobildata på vissa appar för att wi-fi assistans inte ska funka på dem apparna. Jag hade dock inte stängt av det på just den appen jag använde, men det har aldrig hänt att min data har använts när det står att jag har wi-fi. Det brukar alltid stå att det är 4G som används ifall min wi-fi anslutning är dålig men det gjorde inte det denna gången. Kan det vara min mobil som laggade just då?

Toppen, då har du ju koll! Spontant skulle jag tro att det var mobilen som inte riktigt hängde med. Du har helt rätt i att det ska stå att mobildata används, om det är det som används.

Om det händer fler gånger, får man nog kolla på det lite mer och se vad som händer egentligen. Det är enklast att göra genom att hålla koll på vilka appar som drar data och hur mycket de har dragit. 🙂

Svara