Besvarat

Täckning Västkusten

  • 25 August 2020
  • 22 svar
  • 482 visningar

Jag märkte nu under sommaren att den mobila interneten gick väldigt långsamt. Hastigheten var runt 45kb/s. Det verkade vara ett generellt problem i alla städer som jag besökte på västkusten. På några platser saknades även täckning för mobilsamtal. Vad kan detta bero på? Är det att 3 lovar mer än vad som kan levereras?

icon

Bäst svar av Pettersson 26 August 2020, 10:46

Visa original

22 svar

Användarnivå 6
Emblem +14

Det låter väldigt märkligt?! Jag själv bor på västkusten och rör mig ganska mycket där omkring och har inte märkt av någon försämrad datahastighet hos 3. Var upplevde du problemet som mest? Har du provat att starta om enheten?

Jag har startat om enheten och upplevde försämrad datahastighet på svanesund, henån, Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg.

Kan det bero på vad man har för enhet?

"Har i dagsläget Samsung xperia 2"

Jag hade samma problem för många år sen när jag hade en galaxy s2 och var kund hos 3.

Men hade inte dom problemen efter jag bytte till Comviq. 

Är det några inställningar i telefonen som kan vara orsak? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Christian78 Hej,

 

det låter jättekonstigt att det har gått långsamt överallt. Självklart är det viktigt att det fungerar! 

 

När det gäller mobilnät så påverkas det av hur många personer som använder nätet på respektive plats, var en befinner sig i förhållande till antennerna osv. I områden med mycket turister kan nätet tillfälligt gå långsammare än normalt. Denna sommar har ju även varit lite speciell, med fler som reser inom landet. Det har säkert påverkat nätet negativt på vissa platser. Det är därför ingen operatör lovar täckning på olika platser, de har täckningskartor för att man ska kunna skaffa sig en bild över hur täckningen ser ut. Den är dock på inga sätt en garanti.

 

När du testar hastigheten, vilket sätt mäter du den på? Är det alltid lika långsamt, eller får du bättre resultat ibland? 

Jag använder en app när jag mäter hastigheten. I storstäderna varierar hastigheten. Men i småstäderna ligger den konstant på låg nivå. I svanesund har det varit så lågt att man inte ens får igång youtube.

Om det har med antalet användare som kan vara orsaken (som du skrev).

Så kan det stämma in på alla städer utan svanesund som var väldigt glest på folk denna sommar.

(Vilket var väldigt skönt pga Covid-19)

Frugan hade bra hastighet på sin telefon men har annan operatör.

Kan det vara så att 3 har sin sändare längre bort. För jag antar att dom delar inte mast?? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Christian78 Vilken app är det du använder när du testar, samt vilken server är det du testar mot - om du kan välja det?

 

Ja, hastigheten varierar mellan olika operatörer av ovan nämna anledningar. Rent teoretiskt kan det befinna sig massa kunder med samma operatör på ett och samma ställe, vilket gör att en operatör fungerar mindre bra på ett ställe samtidigt som en annan operatör fungerar bättre. Hur troligt det är låter jag vara osagt.

 

Men som sagt är det inte bra att det inte fungerar som det ska. Får du högre hastigheter på andra platser, alltså hastighet som fungerar bra? 
 

Använder du någon VPN, Proxy eller något för att blockera annonser eller som ska förbättra anonymiteten online? Något virusskydd? :)

Jag använder appen “internet hastighetstest”. Fanns ingen test mot server i appen.

I Göteborg funkar telefonen felfritt. Förutom i vissa stadsdelar. Men där funkar inte nån operatör.

Jag använder inte nån virusskydd, VPN eller Proxy

Användarnivå 7
Emblem +40

@Christian78 Testa gärna att ladda ner appen som heter Speedtest.net från Ookla - alltså denna. När du testar, stäng av WiFi. I appen kan du även välja server, sök upp ”Hi3G Access AB” och välj den server som är i Stockholm. Servrarna SUNET och Tele2 brukar även de fungera bra. Vad får du för resultat nu, både när det fungerar bra samt även om det fungerar mindre bra? 

 

Problemet med appen du har idag, är att det är svårt att hitta information om vilka servrar de använder samt om det ens finns någon server i närheten. Desto längre trafiken ska åka, desto mer missvisande blir hastigheten. 

 

Vad jag tänker med frågorna samt den andra appen ovan, är att försöka se om det finns något som krånglar med din telefon eller om det är nätet som inte vill riktigt. För det är ju viktigt att telefonen fungerar bra :) 

Användarnivå 6
Emblem +14

Jag använder appen “internet hastighetstest”. Fanns ingen test mot server i appen.

I Göteborg funkar telefonen felfritt. Förutom i vissa stadsdelar. Men där funkar inte nån operatör.

Jag använder inte nån virusskydd, VPN eller Proxy

@Christian78 Jag kör med Bredbanskollen.se eller deras app. Fungerar fin fint och där ser du vilken server du mäter emot.. Se bild 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Christian78 Jag bor i Göteborg. Du skriver att i vissa stadsdelar fungerar ingen operatör (?) och då blir jag nyfiken på vart? 🤔

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Testa gärna med Speedtest också! Jag har en iPhone och upplever skillnad i resultaten mellan apparna. Bredbandskollen verkar ha svårare att mäta hastigheten ordentligt. När jag har mätt med en FTP-nedladdning så ger Speedtest det mest korrekta resultatet. Sen Bredbandskollen blev en webbapp fungerar det mycket sämre, åtminstone på iPhone. 
 

Exempel på samma plats:

Bredbandskollen


Speedtest

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin - 3 kund i 15år Testa gärna med Speedtest också! Jag har en iPhone och upplever skillnad mellan apparna. När jag testat, så ger Speedtest mest korrekt resultat. Bredbandskollen spårar tyvärr ur ibland, speciellt då det är en webbapp som inte alltid vill bete sig ordentligt. 
 

Kör en FTP-nedladdning för att se hastigheten och vilket resultat som stämmer bäst. :)
 

Kan säkert fungera bättre på en Android :) 

 

Exempel på samma plats:

bredbandskollen


speedtest

 

@Pettersson tack för tipset. Ska jämföra dessa nästa gång 🙂

@Martin - 3 kund i 15år  Dom stadsdelar där täckning saknas är på barytongatan i kaverös. Är en riktig 

skugga där, måste även gå en bit innan man får fler pinnar på mottagningen. (Har å andra sidan inte varit där på 3 år nu men var ett stort problem för många yrkesgrupper som jobbade där då).

Nu när jag befinner mig i Gamlestan på dagarna så är det problem i en fastighet på holländaregatan. 

Där funkar inte täckningen alls om man inte öppnar fönstret. Då kan man ringa men det hackar i samtalet. 

Jag testade förresten bredbandskollen (appen) hemma i sandarna och där är uppkopplingen ok.

Tänkte testa den i Svanesund nästkommande helg. Återkommer då.

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Christian78 Jag ska ta mig förbi Hollänadregatan i veckan och testa nätet där. Dock kan jag inte gå in i någons lägenhet men jag ska titta efter vilken site som är närmast och vad jag får för hastighet på gatan 👌

För är det så att det är en radioskugga där så kan det vara bra att rapportera det till nätansvariga på 3, eller vad säger @Erik om det?? 😀

Användarnivå 6
Emblem +14

@Christian78 @Erik Idag var jag på Hollänadregatan och gjorde lite mätningar utomhus. Fick en stabil datahastighet (dock kan det vara lägre inomhus såklart) Letade upp närmaste site och den finns uppe på taket till en fastighet längs Gamlestadsvägen. En av antennerna (quadbandantenner) har sin cell så den "täcker" in Hollänadregatan! 

 

Användarnivå 7
Emblem +10

Hoppar in i tråden!  :relaxed:

Kikade på Barytongatan och rent teoretiskt så ska det inte vara några problem, finns celler riktade mot Barytongatan nästan från varje riktning, både på UMTS 2100, 900 och LTE 2600, 800. 

På Holländaregatan ser det dock annorlunda ut, kan tänka mig att det kan vara lite knepigt inomhus beroende vilken sidan av gatan man bor på, cellerna är riktade för att täcka bostäder från Holländargatan till Bunkeberget, så gränsen går mer eller mindre på den gatan. Känns det igen @Christian78 ?

 

Som @Martin - 3 kund i 15år skriver är det toppen bra om det felanmäls så att våra radioplanerare kan få det på sitt bord. Eftersom vi behöver bl.a exakta tidpunkter och exempel så är det enklast att ta det via Kundservice som kan lägga ärendet på en gång. 

 

Vad gäller hastighetsmätningar, håller helt med @Pettersson, Speedtest fungerar bäst enligt mitt tycke också, där får man även byta server som man testar mot vilket kan ge väldigt stora skillnader i resultat.

Hej @Erik .

Det är troligtvis så. För man får bättre täckning på Holländareplatsen än innergården på

Holländaregatan 3. Nu när jag har ett logiskt svar på det så kan jag säga till kollegerna att det är lönlöst att sträcka upp telefonen mot skyarna i hopp om att få bättre täckning. :sunglasses: 

När jag ändå har dig på “tråden”. Hur kommer det sig att telefonen är helt död vid frukt och grönt på Willys gamlestan? Jag pratade i telefon och när jag kom fram till den avdelningen så började samtalet lagga och sen avbrytas. 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Christian78 Det verkar som en radioskugga på Hollänadregatan 3 😉 Eller så är du på den så kallade "cellranden" från den närmaste antennen som @Erik beskriver. Vilket fall så borde gatan fångas upp av andra siter tycker man. Jag har gjort den skärmdump över Gamlestaden och du har även två antenner riktade mot Hollänadregatan från Gamlestadsfabriker! Borde inte dom täcka upp @Erik ???

 

När det kommer till Willys så gissar jag på att en sektor från Stig Center (se bild) kanske täcker upp Willys? Och åtminstone L08 eller UMTS borde göra att du kan ringa?! Men det vet nog Erik mer om?

 

Röda prickar = Site 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år @Christian78 Gissningsvis handlar det om att det är en byggnad som är svår att få in signalen i. Väggar/tak i metall och troligtvis ganska tjocka, samt en brist på fönster är inte en bra kombination. Även om en site är riktad åt rätt håll, blir det ändå utmaningar. Främsta lösningen bör vara att ha en till site, alternativt se över om det går att rikta om en närliggande site för att försöka få in signalen bättre. 

Nu är det inte unikt för 3, men det är inte ovanligt att täckningen inte alltid vill i butiker som Willys, och andra större butiker, ofta har. Även IKEA här i Stockholm kan vara lite krångligt. Men det är nog tyvärr ett problem som uppstår när byggnaderna ser ut som de gör. 

Användarnivå 7
Emblem +10

Mycket bra spanat @Martin - 3 kund i 15år :wink: . Vi har gömt ytterligare 5 master i bostadsområdet (totalt 6 inom 700m radie) varav en ligger nära och täcker just Holländareplatsen. Även om en av cellerna pekar rakt på innegården på Holländaregatan 3 så är det precis som @Pettersson påpekar, att typ av byggnad och tjockleken på väggar kan orsaka problem. Jag själv har upplevt det många gånger på innegårdar på Södermalm i Sthlm, trots stora antalet master. 

Resten av gatan ligger som sagt precis på gränsen till området som ovan master täcker, huruvida det räcker med att rika om en cell eller om man behöver sätta upp ny basstation vågar jag inte gissa kring, men våra radioplanerare tittar alltid på felanmälningar vi får in, så är det så att man behöver öppna ett fönster för att kunna ringa så rekommenderar jag starkt att ringa kundservice och felanmäla. Ju fler som hör av sig från problemområdet desto bättre. 

Tills det är löst så kan man ju slå på WiFi-samtal i mobilen, så kopplar vi alla samtal via internet. (Förutsatt att man har WiFi).

Användarnivå 6
Emblem +14

Jag har ett öga för det här @Erik och har till och med hittat den antennen som är riktad mot Hollänadregatan från Hållandareplatsen (se bild) 

 

Användarnivå 7
Emblem +10

Jag har ett öga för det här @Erik och har till och med hittat den antennen som är riktad mot Hollänadregatan från Hållandareplatsen (se bild) 

 

 Jajamen @Martin - 3 kund i 15år! Där har vi den rackarn jag skrev om. 😀

Användarnivå 6
Emblem +14

Testade idag hastigheten på Hollänadreplatsen emot en av siterna (sektor 0 280) som @Erik nämnde i tidigare inlägg! Torget har en fantastisk bra täckning utomhus men längs Hollänadregatan blir det sämre (vilket förmodligen blir ännu sämre inomhus) 

@Christian78 @Pettersson 

 

Svara