Fråga

Topplistan i Appen

  • 1 April 2020
  • 4 svar
  • 278 visningar

Jag är nyfiken hur topplistan gör sina beräkningar på antal samtal eller sms

Tex i början på veckan har jag skickat 3sms till farsan och han 10st till mig

Några dagar senare och då kan helt plötsligt han ha bara skickat 7st

Detta gäller alla samtal å sms, dom ”svajar” i antal

 

Jag tycker ju att antal måste ju öka ju längre tiden går pgr av att det blir fler 


4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

den baserar väl statistiken på senaste veckan eller månaden, skulle gissa på att det är 7 respektive 30 dagar som avses. Du kan själv ställa in tiden genom att välja ”filter” uppe i högra hörnet.

 

Detta är nog med största sannolikhet anledningen till att det varierar över tid. Topplistan visar alltså inte vem du smsat mest med totalt, utan endast under en angiven period. 

Tack för ditt svar!

Jag har testat både 1vecka och 1månad

Inget stämmer

Testa och gör en skärmdump över en du messar och ringer mycket sen gör du en ny skkärmdump efter några dagar! 
 

Användarnivå 7
Emblem +40

Om jag gör en skärmdump idag för en vecka, så räknar den sju dagar tillbaka, dvs från 25 mars. Om jag väntar tre dagar och tar en ny räknar den ju från den 28 istället. Då kommer ju det som skedde mellan de datumen inte att räknas med längre, därav kan resultatet skilja sig. 
 

Stämmer det alltså inte även om du avser de senaste 7 dagarna? Tänk även på att ett SMS kan innehålla upp till 160 tecken. Vid fler tecken än så, delas det upp till meddelanden om 153 tecken/styck när det skickas, som sedan sätts ihop igen i mottagarens mobil. Det vill säga, att ett SMS med 765 tecken rent tekniskt är fem stycken. 

Du kan ju inte ta en skärmdump nu å räkna bakåt!!!

Och en skärmdump kan ju inte räkna

Å framförallt inte över ett månads skifte

 

Ta en idag å sen en på söndag

Jämför det står på bilden idag och på söndag  det blir inte som du har i telefonen ( det går ju räkna hur många du har skickat å många du fått)

 

Tex har 6 skickade samt fått 5 av farsan igår!

Idag har jag skickat två, han har inte svarat

På topplistan står det att jag har skickat 4 å han 7

Borde vara jag skickat 8 och mottagit 5 av han

 

 



 

Svara