Fråga

Usla 5G Hastigheter med iPhone 12 Pro Max

• 9 februari 2021
  • 3 svar
  • 150 visningar

• Registrerad användare
  • 0 kommentarer

Tjena, bor i nordvästra Malmö och har en 5G Kompatibel telefon. iPhone 12 Pro Max marknadförs av 3 SE att kunna hantera den nya 5G teknologin. Jag har haft telefonen i tre månader och har inte sett någon skillnad mellan 5G och 4G på telefonen. Hastigheterna är usla jämfört med vad som sagts av Tre, vilket är en besvikelse då 5G var själva anledningen till varför jag valde den nya iPhone 12 Pro Max som min telefon. 

Testet som utfördes gjordes på ett område som enligt Tre sägs ha god täckning av 5G. Jag har satt på 5G On på iPhone inställningarna och tillåter också mer data på 5G. Även då är detta riktigt dåliga siffror. Vad är det som pågår egentligen?

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +12

@Yuboza Hej,

På frågan om iPhone 12 fungerar i 3s 5G-nät är svaret

Ja, iPhone 12-serien fungerar i de områden där Tre idag har byggt ut sitt 5G-nät (Malmö, Lund, Helsingborg, Västerås, Uppsala samt i västra och centrala Stockholm). En 5G-symbol kommer att synas uppe i vänstra hörnet. I dagsläget kommer hastigheterna att vara i nivå med 4G eller något bättre. Svarstiderna kommer att vara snabbare än för dagens 4G.

Tre har även vunnit fler frekvenser för att kunna bygga 5G som ger ännu högre hastigheter och de uppgraderar just nu transmissionen till många siter i flera städer för att kunna slå på 5G på högre frekvenser som tillåter högre hastigheter. Auktionen för dessa frekvenser blev klar i slutet av januari, så tar nog en liten stund tills de kan börja använda frekvenserna i stor utsträckning. :) 

Även min uppfattning i Stockholm. 4G har varit mycket snabbare. Efter tilldelning av nya frekvenser i 5G nätet så har Tre uppgivit att de bygger 2100 MHz och 2600 Mhz vilket stöds av iP 12 Pro Max. Oklart vilket av banden som används idag för 5G.Vi får nog antagligen vänta ett tag på att man skruvar upp hastigheten… iOS 14.5 kommer tillåta 5G för båda operatörerna (om du kör dual SIM) vilket man hittills inte gjort från Apples sida...

Även min uppfattning i Stockholm. 4G har varit mycket snabbare. Efter tilldelning av nya frekvenser i 5G nätet så har Tre uppgivit att de bygger 2100 MHz och 2600 Mhz vilket stöds av iP 12 Pro Max. Oklart vilket av banden som används idag för 5G.Vi får nog antagligen vänta ett tag på att man skruvar upp hastigheten… iOS 14.5 kommer tillåta 5G för båda operatörerna (om du kör dual SIM) vilket man hittills inte gjort från Apples sida...

They use B1 and B38. There is not much difference between 5g and 4g speeds but the latency should be better :) They have started installing the new Ericsson network which is replacing the old Huawei, and this should give better 4g and 5g speeds.

Svara