Usla 5G Hastigheter med iPhone 12 Pro Max

  • 9 February 2021
  • 41 svar
  • 1764 visningar

Tjena, bor i nordvästra Malmö och har en 5G Kompatibel telefon. iPhone 12 Pro Max marknadförs av 3 SE att kunna hantera den nya 5G teknologin. Jag har haft telefonen i tre månader och har inte sett någon skillnad mellan 5G och 4G på telefonen. Hastigheterna är usla jämfört med vad som sagts av Tre, vilket är en besvikelse då 5G var själva anledningen till varför jag valde den nya iPhone 12 Pro Max som min telefon. 
 

Testet som utfördes gjordes på ett område som enligt Tre sägs ha god täckning av 5G. Jag har satt på 5G On på iPhone inställningarna och tillåter också mer data på 5G. Även då är detta riktigt dåliga siffror. Vad är det som pågår egentligen?


41 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Yuboza Hej,

 

På frågan om iPhone 12 fungerar i 3s 5G-nät är svaret

Ja, iPhone 12-serien fungerar i de områden där Tre idag har byggt ut sitt 5G-nät (Malmö, Lund, Helsingborg, Västerås, Uppsala samt i västra och centrala Stockholm). En 5G-symbol kommer att synas uppe i vänstra hörnet. I dagsläget kommer hastigheterna att vara i nivå med 4G eller något bättre. Svarstiderna kommer att vara snabbare än för dagens 4G.

 

Tre har även vunnit fler frekvenser för att kunna bygga 5G som ger ännu högre hastigheter och de uppgraderar just nu transmissionen till många siter i flera städer för att kunna slå på 5G på högre frekvenser som tillåter högre hastigheter. Auktionen för dessa frekvenser blev klar i slutet av januari, så tar nog en liten stund tills de kan börja använda frekvenserna i stor utsträckning. :) 

Även min uppfattning i Stockholm. 4G har varit mycket snabbare. Efter tilldelning av nya frekvenser i 5G nätet så har Tre uppgivit att de bygger 2100 MHz och 2600 Mhz vilket stöds av iP 12 Pro Max. Oklart vilket av banden som används idag för 5G.Vi får nog antagligen vänta ett tag på att man skruvar upp hastigheten… iOS 14.5 kommer tillåta 5G för båda operatörerna (om du kör dual SIM) vilket man hittills inte gjort från Apples sida...

Även min uppfattning i Stockholm. 4G har varit mycket snabbare. Efter tilldelning av nya frekvenser i 5G nätet så har Tre uppgivit att de bygger 2100 MHz och 2600 Mhz vilket stöds av iP 12 Pro Max. Oklart vilket av banden som används idag för 5G.Vi får nog antagligen vänta ett tag på att man skruvar upp hastigheten… iOS 14.5 kommer tillåta 5G för båda operatörerna (om du kör dual SIM) vilket man hittills inte gjort från Apples sida...

They use B1 and B38. There is not much difference between 5g and 4g speeds but the latency should be better :) They have started installing the new Ericsson network which is replacing the old Huawei, and this should give better 4g and 5g speeds.

Samma här. 5G är dock 3-4% snabbare ibland men inte alltid.

Användarnivå 2

Exakt Samma problem här!  
Är väl ej aktivt som i sthlm och gbg än… 
 

 

Användarnivå 2

Var har ni provat? alltså område / Gator? 

Enligt 3 själva ska de har det i dessa områdena:

  • Kapellgatan
  • Sankt Knuts väg
  • Tandvårdshögskolan
  • Turning Torso
  • Tessins väg
  • Stortorget
  • Gamla Väster
  • Caroli City
  • Studentgatan
  • Södra Promenaden
  • Davidshall
  • Rörsjöstaden
  • Triangeln
  • Östertull
  • Norra Skolgatan
  • Storgatan
  • Nordenskiöldsgatan
  • Västra Hamnen

Jag har själv provat på tessins väg, och får ej mer än 37-40 mbps! 


Ping: 

@Fredrik.L @elgusano @mixtri @Yuboza  

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Den extrema skillnaden i hastighet ska man kunna se när man använder 5G på C-band (N78). N1 som vi även har 5G på ska man kunna se en förbättring, men inte på den nivå som 5G vanligtvis pratas om.

 

5G på C-band finns i skrivande stund på: 

  • Området kring “Gamla staden” i Malmö
  • Området kring Helsingborgs Lasarett i Helsingborg
  • I Centrala/Södra Göteborg
  • Centrala Norrköping
  • Södermalm/Hornstull i Stockholm

 

5G på N1 finns i skrivande stund på:

  • Hela Malmö
  • Hela Lund
  • Hela Helsingborg
  • Södra Göteborg
  • Östermalm/Norrmalm/Vasastan/Kungsholmen, i Midsommarkransen och i Kista i Stockholm.
  • Hela Uppsala
  • Hela Västerås

 

Det är också viktigt att ha i åtanke hur alla olika tillverkare har olika standard på när 5G ikonen/5G Lampan ska visas. Det absolut vanligaste är att 5G Ikonen visas när man använder 4G som har möjlighet att flytta upp en till 5G. Alltså så kan 5G ikonen visas när man fortfarande nyttjar 4G. Men om ikonen visas så innebär det att 5G finns i närheten. Apple är en av tillverkarna som använder denna typ av implementation av “5G ikonen”.

 

Samsung har gått en annan väg där 5G ikonen visas när man går emot 4G som har möjlighet att flytta upp en emot 5G men att 5G ikonen blit fetstilad när telefonen faktiskt använder 5G.

 

Vissa 5G routrar har att 5G symbolen inte lyser alls, förren aktivt datatrafik sker mot 5G. Det innebär alltså att om routern ligger “idle” eller på “tomgång” så indikerar den inte att den har koppling emot 5G, även fast den kanske faktiskt har det.

 

Jag kan inte svara på varför alla tillverkare väljer olika vägar med implementationen av “5G ikonen”. Men min spontana gissning är att 5G slukar mer av batteriet/ström än vad 4G och 3G har gjort. Så för att undivka förvirring med att 5G ikonen enbart visas när du faktsikt strömmar eller liknande så har man gjort så att telefonen även visar ett lägge i linje med “Jag är redo att gå emot 5G när det behövs”.

 

Nackdelen med detta kan ju då bli att telefonen indikerar 5G när den faktiskt inte går emot 5G. Utan när den går emot 4G som har den tekniska möjligheten att flytta upp en emot 5G.

 

@Mr C Jag kan se att Tessins väg ligger inom ett N1 område, om du testar närmare Moderna Museet området så bör du kunna få in C-Band och se en större skillnad.

 

@Yuboza I nordvästra Malmö är det också N1 som gäller. Om du testar mer öster ut mot Sankt Petri Kyrkan, Skatteverket eller Moderna Museet så borde du kunna få in C-Band och därav ha större chans att få in snabbare hastigheter.

Användarnivå 6
Emblem +14

@Karl En 5G-site kan förbättra throughput även för kringliggande siter som inte har 5G. 5G täckningen kan användas för kringliggande också alltså… enligt NOC:en hos er själva 😉 Och det stämmer mycket bra har jag märkt själv.

 

Jag använder mig av en Samsung Note 20 Ultra 5g. Och som du beskriver i texten så innebär 5g symbol i fetstil att du kan utnyttja 5g. I övrigt så går du på LTE men är redo för 5g om så behövs. 

 

Men som jag ser så används N1 i exempelvis Västra Frölunda / Mölndal området då fetstil i 5g "bara" ger LTE hastigheter. Men inte vid Åby Travbana (site 170 och 203) som är en C-band site. 😉

 

Här i Göteborg (som var först med N78 bandet hos 3) byggs C-bandet ut i rask takt. Har testat och mätt hastigheter sedan i våras. Nedladdning ligger i snitt på 600-800 Mbit och uppladdning på 100 Mbit.

 

Snabbast jag mätt upp är på Liseberg!

Site 216 sektor A

 

Användarnivå 2

@karl ska se om jag hinner ta mig förbi moderna museet att och prova och se skillnad där :)

just nu är 5g helt bortblåst sedan slutet på förra veckan på tessins väg. 

Användarnivå 5
Emblem +21

@karl ska se om jag hinner ta mig förbi moderna museet att och prova och se skillnad där :)

just nu är 5g helt bortblåst sedan slutet på förra veckan på tessins väg. 

Hej!

Märkligt… Jag kollar upp på måndag vad som kan ha hänt! :)

Användarnivå 2

Karl tack :)

 

Användarnivå 5
Emblem +21

@karl ska se om jag hinner ta mig förbi moderna museet att och prova och se skillnad där :)

just nu är 5g helt bortblåst sedan slutet på förra veckan på tessins väg. 

Hej!

Märkligt… Jag kollar upp på måndag vad som kan ha hänt! :)

Hej!

Har kollat nu och det verkar som att en av masterna 5G masterna går ned med jämna mellanrum eftersom det byggs om på taket där den står.

 

Utöver det kan jag se att det har gjorts mindre uppgraderingar på några kringliggande master.

Användarnivå 2

@Karl ok det förklarar ju det hela :) 
Tack för svaret

Användarnivå 4
Emblem +6

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

 

@Fredrik W Betyder det att man uggraderar siterna från N1 till C-bandet med hjälp av Ericsson Air-antenner? För i Frölunda området, Göteborg, som varit ett N1 område länge har nu börjat få Ericsson Air-antenner bredvid dom "vanlga" antennerna. 😊 Äntligen!!

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Mig veterligen så har Tre på de flera ställen (om inte alla) där n1 används Huawei-utrustning som kör DSS. I samband med 5G-utbyggnaden behöver ju Huawei-utrustningen bytas ut enligt de regler som finns nu. Efter bytet verkar de inte aktivera DSS igen och därmed inte heller n1. Jag vet inte om det är tillfälligt eller om tanken är att enbart köra n78 för nu. 

Samma sak i Stockholm - där verkar n1 stängas i samband med att de bygger ut n78 med utrustning från Ericsson. 

Användarnivå 2

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

 

Tack för updaten! 

Yes!! ser det, nu har jag ca 248 mbit/s ned och 50 mbit / s upp :) 
Så det är klar förbättring det :) 

Vad krävs för man ska nå de där 800± som i de gör i gbg /sthlm?

 

Användarnivå 4
Emblem +6

Det beror bland annat på om man är inomhus eller utomhus, om man har fri sikt till en antenn, hur många samtidiga användare det är vid mättillfället mm. Jag skulle gissa att du mätt inomhus? Jag körde längs Tessins väg idag på eftermiddagen. Så här ser det ut i min mobil (iPhone 12 Pro).

 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

 

Tack för updaten! 

Yes!! ser det, nu har jag ca 248 mbit/s ned och 50 mbit / s upp :) 
Så det är klar förbättring det :) 

Vad krävs för man ska nå de där 800± som i de gör i gbg /sthlm?

 

Det högsta jag mätt upp är inne på Liseberg! Och då stod jag bakom huvudloben på A och B sektorn 🙈

 

Användarnivå 2

Det beror bland annat på om man är inomhus eller utomhus, om man har fri sikt till en antenn, hur många samtidiga användare det är vid mättillfället mm. Jag skulle gissa att du mätt inomhus? Jag körde längs Tessins väg idag på eftermiddagen. Så här ser det ut i min mobil (iPhone 12 Pro).

 

Hmm ok men "dämpar" de så pass mycket att de ger den skillnaden?

 

Var på tessins väg sitter antennen?

 

 

Användarnivå 2

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

 

Tack för updaten! 

Yes!! ser det, nu har jag ca 248 mbit/s ned och 50 mbit / s upp :) 
Så det är klar förbättring det :) 

Vad krävs för man ska nå de där 800± som i de gör i gbg /sthlm?

 

Det högsta jag mätt upp är inne på Liseberg! Och då stod jag bakom huvudloben på A och B sektorn 🙈

 

Oh la!😅 Ja de var då ordentliga hastighet!! 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

Det beror bland annat på om man är inomhus eller utomhus, om man har fri sikt till en antenn, hur många samtidiga användare det är vid mättillfället mm. Jag skulle gissa att du mätt inomhus? Jag körde längs Tessins väg idag på eftermiddagen. Så här ser det ut i min mobil (iPhone 12 Pro).

 

Hmm ok men "dämpar" de så pass mycket att de ger den skillnaden?

 

Var på tessins väg sitter antennen?

 

 

Jag själv upplever att hastigheterna är bra inomhus på C-bandet. Jag kommer lätt upp i höga hastigheter 💨

Användarnivå 6
Emblem +14

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

 

Tack för updaten! 

Yes!! ser det, nu har jag ca 248 mbit/s ned och 50 mbit / s upp :) 
Så det är klar förbättring det :) 

Vad krävs för man ska nå de där 800± som i de gör i gbg /sthlm?

 

Det högsta jag mätt upp är inne på Liseberg! Och då stod jag bakom huvudloben på A och B sektorn 🙈

 

Oh la!😅 Ja de var då ordentliga hastighet!! 

 

Ja det är inte ofta det händer. Annars ligger det omkring 600-800 Mbit i Göteborg. Finns några fåtal siter som kan ge 1Gbit här i stan 🙈😁

Användarnivå 7
Emblem +40

@Mr C Vad är det för hårdvara du använder? Har du testat att flytta på denna för att se om det blir någon skillnad? 

Desto högre frekvens som används, desto sämre penetreringsförmåga blir det. C-bandet är ju 3,5GHz och det blir lätt sämre anslutning av väggar eller fönster - speciellt om det är energieffektiva fönster. Om det är sådana fönster, kan det lätt bli bättre om fönstret öppnas och hårdvaran placeras där - i jämförelse med om fönstret är stängt. 

Användarnivå 2

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

 

Tack för updaten! 

Yes!! ser det, nu har jag ca 248 mbit/s ned och 50 mbit / s upp :) 
Så det är klar förbättring det :) 

Vad krävs för man ska nå de där 800± som i de gör i gbg /sthlm?

 

Det högsta jag mätt upp är inne på Liseberg! Och då stod jag bakom huvudloben på A och B sektorn 🙈

 

Oh la!😅 Ja de var då ordentliga hastighet!! 

 

Ja det är inte ofta det händer. Annars ligger det omkring 600-800 Mbit i Göteborg. Finns några fåtal siter som kan ge 1Gbit här i stan 🙈😁

Ok well vi eller jag är inte ens nära här ju haha .. har ca 1/3 del av det! 

Svara