Fråga

vart tog 5G vägen?

  • 28 April 2021
  • 10 svar
  • 320 visningar

Hej, 

När jag köpte den nya iPhone 12 PRO Max så hade jag 5G täckning i Västerås. Efter några månader har det åter gått tillbaka till 4G. VARFÖR????

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till teknisk support


10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@GR8WNDR Hej,

 

det låter konstigt om 5G har försvunnit. Har du kikat så att du har “5G På” under Inställningar → Mobilnät? Har du strömsparläge aktivt på din telefon? 

5G försvann i Västerås i samma veva som Huawei blev förbjudna att använda sin 5G-utrustning i Sverige. Men den 5G utrustningen som fanns hade väldigt låg kapacitet så det är i sanningens namn ingen större förlust att 5G försvunnit.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Kenneth B Det har ju dock aldrig blivit förbjudet för operatörerna att fortsatt ha Huawei-utrustningen kvar, utan ny utrustning fick ju inte sättas upp från Huawei… Verkar ju dessutom som att @GR8WNDR haft 5G tills alldeles nyligen, Huawei förbjöds ju för tag sedan!

@Pettersson 5G har varit borta ett tag nu, bor själv i Västerås och har en 5G telefon.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Kenneth B Självklart borde det fungera! Skulle du vilja svara på följande? 👨🏾‍💻

  • Vilken telefon är det du har? 📲
  • Testat att nollställa nätverksinställningarna i telefonen?
  • Testat med ett annat simkort? 🤳

Is there coverage in Västerås or not?

I don't have clear picture but I think the same happened in Lund. The 5g coverage disappeared. Freshly brought Mi11i can't connect anywhere in Lund. The coverage map shows coverage everywhere but the phone can't connect (the signalling shows Restricted access).

Jag har en iPhone 12 PRO som är köpt i USA. Den får inte 5G mottagning i varken Västerås eller Stockholm.

Vet någon varför?

Hi Fredrik,

Talk with customer service to enable manually the 5g on your subscription.

It should work. The only difference between the USA and European version is that USA IPhone supports mmwave for American operators. Otherwise the band support is identical.

/Michail

 

I’ve already talked to customer service but they did not know how to do that.

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Fredrik.L Har du ett abonnemang med stöd för 5G? Vore konstigt om kundtjänst inte informerat om detta, tänker jag. 

Svara