Fråga

Wifi-samtal som bryts

  • 23 October 2022
  • 13 svar
  • 328 visningar

Användarnivå 1

Har tidigare haft problem med fungerande wifisamtal. Efter ett tag bryts samtalet och man får ringa tillbaka. Tidigare tog jag bort funktionen och problemet försvann. Nu med ny router hemma med 5g ville jag ge det ett nytt försök. Samtalet håller ett tag, därefter slutar det alltid med att motparten inte längre hör mig men jag hör motparten kristallklart utan tecken på störningar. Vad kan problemet bero på? 


13 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Trelerum 

Vad är det för märke & modell på din telefon ,samt vilken version av mjukvara är installerad ?

Antar du upplever problemet oavsett vem du ringer/pratar med och inte till en enskild person/telefon .

 

Mvh F

Användarnivå 1

Hej! En Samsung s22 med Android 12.

Kör även Telia i den, blir exakt samma fel då med. Men du tror mer på telefonen än nätverket? Det verkar inte ha betydelse om routern är belastad eller inte kan jag tillägga. 

Användarnivå 1

Menar Android 13.. Kom idag 👍

Användarnivå 6
Emblem +40

Ja exakt ,såg att Android 13 kom idag också ! Så den kan vara bra att få uppdaterad.
 

Sen kan det även vara relevant och hålla appar uppdaterade på en Android telefon,då det är en del appar som har koppling till betydande funktioner.  Utöver Android 12/13 , så släpper respektive företag egna mjukvaror utanför systemet´. I detta fallet Samsung.

 

Du har en operatör med fysiskt Sim-kort & en operatör med E-sim ( digitalt sim-kort ) Tre & Telia i detta fallet.

Oavsett sim-kort , så kopplar du upp emot routern som har ett 3 Sim-kort i sig ? Är det Zyxel 5103 eller Zyxel 7103 som är utomhus routern med en extra enhet “ router “ på insidan .

Men Wifi-samtalen bryts oavsett vem du kontaktar / pratar med ?

 

Mvh F

Användarnivå 1

Nej kör två fysiska simkort. Inseego router från tre och simkort. Tidigare en 4g router från asus, men då upplevde jag att samtalen helt bröts, idag lägger istället motparten på då de slutar höra mig. Kanske inte hade haft samma problem med fiber? Kanske svarstiden som gör att det strular? Min svarstid ligger på ca 28ms 

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej !  Så det var värre med tidigare router iaf . Det är nog inget problem med svarstiden , då det är en bra svarstid.

 

Vad får du för hastigheter förutom svarstiden ?

https://www.speedtest.net/

https://www.bredbandskollen.se/

 

Blir det samma resultat om du använder 2.4 GHz wifi & 5 GHz wifi ?

2.4 GHz har längre räckvidd och klarar sig bättre genom hinder men hastighet är lägre.Många äldre enheter behöver detta bandet , men har en begränsning om det är många wifi på 2.4 GHz i närheten. Tex i ett höghus.  .

På 5 GHz är hastigheten betydligt snabbare , men kortare räckvidd, men har inte dom störningarna som 2.4 GHz kan få med frekvensstörningar.Klart att föredra om man inte är tvungen att använda 2.4.

 

Har du routerns app installerad & inloggad ?

Inseego mobile app , kan lokalisera för bästa placering & prestanda. Det kan vara bra och kika så även routern har senaste mjukvara installerad under inställningar. Den ska dock sköta detta själv under natten, efter 3 trycker ut en ny mjukvara.

 

Man kan även logga in på detta sätt via webbläsaren.

mvh F

Användarnivå 1

Oj. Trodde inte 28ms var bra. Där ser man!

Inte lyckats med appen tyvärr. Den säger att qr koden inte är korrekt. Funkar inte heller med att göra det manuellt, misstänkte att det kanske hade nått att göra att routern är skräddarsydd för 3.

Hastighet ned 130mbit och upp mellan 10-20mbit.

Kör med wifi 6 oftast tre meter från routern när jag jobbar utan hinder så det kan inte vara det heller..

Jag trodde mitt problem var väldigt vanligt och baksidan med wifi samtal men det kanske det inte alls är?

Sjysst att du engagerar dig i mitt egentligen onödiga problem. Funkar bra att köra utan wifisamtal. Har dock föredragit över wifi när man ändå är hemma. Lägre uteffekt antar jag på antennen, mer batteritid.

Kanske får göra ett försök igen nu med Android 13

Användarnivå 6
Emblem +40

Kan nog säga att det är mer en dröm för vissa och få sådan ping 😉 Du har bra hastigheter också , även om, 5G har bättre teoretisk hastighet och svarstid, men byggs ut successivct så .Kan nog även vara så att masten inte är kopplad med fiber. Men kan självklart variera beroende på vart man har routern placerad och hur bostaden ser ut. Där kan appen hjälpa till .


Vad får du för färg på lampan indikatorn på framsidan routern ? Samt blinkar det eller är det fast sken.

Men du har appen nerladdad iaf ? Annars finns den att hämta i Google Play / playbutiken .  Och du använder admin-password , och inte wifi lösenordet ? QR-Koden , är vad jag vet bara en hänvisning till hämta appen & ingen koppling till wifi login eller admin login.

Wifi belastar batteriet mindre än 4G / 5G koppling iaf.

Låter som en bra ide och testa när du fått uppdaterat till Android 13 , men även också uppdaterat i Google play / Playstore.

 

Användarnivå 1

Ska testa appen igen o försöka få det att funka om den är bra. 

Blått och fast sken. 

Tre har alltid varit bra häromkring. Telia, Telenor och tele2 är inte i närheten här ute. Vi pratar typ 12 Mbit med dom..

Ja Fredrik W nämnde nått om skillnad med fiber mot masten eller siten! Kanske är det på gång eller finns redan. Oavsett så funkar det bra och jag tänker att 5g på 8 eller 900 MHz måste ha sina begränsningar så det kommer kanske ligga på dom hastigheterna även i framtiden med lsndsbygds 5g

Användarnivå 1

Den vill verkligen inte. Appen har en som heter fx-2000 men denna heter fx-2000-3

Enligt appen ska man scanna qr koden alternativt skriva in imei kod och skr kod som står på routern.. Kommer inte till nått steg där man ska skriva in lösen till routern. Men jag klarar mig utan appen tror jag. Kommer ju åt den via 192.168.....

Användarnivå 6
Emblem +40

hum , finner ingenting själv angående versioner av produkten. Det verkar som du även ska kunna scanna IMEI Koden

 

Ja , exakt , den ip adressen / webbadressen för admin login är den som har full översikt.

https://static.inseego.com/us/download/inseego-mobile-app-user-guide.pdf

 

Det skulle vara intressant och se om du upplever felfritt om du låser routern på 4G .Testa gärna där efter du fått gjort alla uppdateringar .Både i playbutik och Android 13 . Och även se om routern har något att hämta , trots att den ska sköta det själv .

Har själv inte reflekterat över wifi samtalen , då min router är 4G+. Iaf aldrig några brutna samtal.  Och ofta har wifi avstängt då min mobil löser 5G istället. Så är det iPhone också.

 

Blev fundersam när jag hamna på denna information. “VoNR” , är inget bekant för mig ännu . Frågan är hur aktivt det är ännu. Men kan tycka det bör bara bakåtkompatibelt mev “VoLTE” (wifi over LTE 4G.

 

 

Hittade detta också , ett till sätt och logga in möjligtvis . Men behöver skapa konto .

@Karl Von Bredband 
Har du något hum om dessa problem på den routern och versionen.

https://inseegoconnect.b2clogin.com/login.pegasus.inseego.com/b2c_1a_inseego_signup_signin/oauth2/v2.0/authorize?response_type=id_token&scope=openid%20profile&client_id=43cf6f5e-2483-47f8-acb0-731675fb8f4d&redirect_uri=https%3A%2F%2Fconnect.inseego.com%2Finseego-connect%2Fdashboard%2Fhome&state=eyJpZCI6IjBmYTg0YmQwLWY3MjItNDgwNi04MDc4LTVhOTcyZDRiMGUzMiIsInRzIjoxNjY2NjU0NzAzLCJtZXRob2QiOiJyZWRpcmVjdEludGVyYWN0aW9uIn0%3D&nonce=3f93df77-b413-4399-a4cf-a742837f42b6&client_info=1&x-client-SKU=MSAL.JS&x-client-Ver=1.3.2&client-request-id=3ab569a6-0f12-417e-978c-b8b9d1611512&response_mode=fragment

Användarnivå 1

Hej! Tack för ditt svar! Har varit ifrån några dagar. Men har fått lägga ner det där med wifisamtal. Jobbar hemma mkt o kan inte ha det strulet. 

Jag testade ändå att låsa till 4g som du sa o gjorde en intressant upptäckt. 4g finns på band b1 (eller 1b) läste mig till att det är på 2100 MHz. 5g här ligger på band b20 som är lägre. 7 eller 800 MHz, minns inte vilket. Hastigheterna är i princip identiska när jag mäter. Svarstiden är däremot ett par ms bättre på 5g

Kan det ibland vara så att 4g kan vara bättre än 5g? Jag antar att hastigheterna skulle kunna vara högre på 4g med högre MHz än 5g när det bygger på b20 bandet? 

Eller är 5g alltid att föredra? Teknikerna är väl ändå någorlunda besläktade och dom teoretiska hastigheterna för 4g och 5g kanske är liknande när vi talar om samma frekvenser.

 

Kan du nått om det?

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Om du får 130 Mbits / ner & ca 10-30 Uppladdningshastighet , så klarar man sig helt klart .Den större fördelen med 5G före 4G är svarstiden , som är tänkt att den ska vara betydligt bättre. Och eftersom det pågår en stor utbyggnad så blir det självklart också bättre successivt .

Men man kan testa sig fram efter vart man får bästa svarstider & prestanda i sin bostad , genom att flytta routern till olika fönster. Också även så man får en bra wifi mottagning till dom enheterna man brukar .

Eftersom 4G/5G routrar föredras att att ha vid fönster , så kan man bli begränsad till viss antal fönster .Och upplever man problem med wifi inomhus då , så kan det vara bra att se över en lösning om att ha repeaters eller ett mesh system . Om man tex har villa och 2 våningar med olika slags väggar som bromsar täckningen.

Om man vill försöka få ut bättre hastigheter & möjligtvis bättre svarstid. Så kan man möjligtvis också kika på externa antenner som kan monteras på utsidan, högre upp på utomhus vägg eller tak .

Det kan möjligtvis vara så att dom lagt “5G” på “Band 20” nära dig , om du ser det i någon app eller inloggad i 5G routern . Vad jag vet , så ska det vara störst fokus på få ut 5G på C-bandet . Läst att det förekommit lite på 2100 Mhz bandet, tills dom ersätts med C-Bandet.

Routern / mobilen har för sig att välja det bästa bandet för stunden genom sin algoritm .

 

Rent generellt för bästa resultat om man bor i villa / radhus istället för lägenhet. Så skulle jag föredra utomhusmottagare med en inomhus router. Så som denna router Tre har i sin portfolio . Jämfört med Zyxel 5103e eller Inseego .

Men eftersom leveranskedjorna gått upp & ner , så får man bredda utbudet med fler märken ,  för att få tag på 5G routrar , därav har utbudet varit olika över vad kunder har fått för routrar när dom köpt bredband med 5G Router.

 

https://www.tre.se/handla/router/zyxel/nr7103?articleId=E8hLgGQudWghugsUICTY5A%3D%3D&pricePlanId=HZgsDHPRAMni5unGI8y0Nw%3D%3D&o=n&b=fb&offerId=v3wRzxH3l3HNCdfVxSovJEKEbnmC-kZwMp5IXfKwwNbDM--plQbwSF6ib--d_cM4jpEUoD30qC1eMXQNaO2DaO5GS-gIIl2PgNbs4fSBcEqwbx3OVILoVztIvUCGoN8m6bnwxjvL1uGk5Q62zQNBMu5nclZ64JUJtbtoDSHI3hQ5e0jTT3c-uhcce6R7SCRLHEgxUjUeV3QguFfF1p6XvhHa5TpFe-2PEB7tNb1jnNIRFIIWUJR9WBZvvynce6uILQeMvQK0oXCXUqnKFW3K-YpLrWfk_VDhdUaNdHDyGRLv2aMKBBbUZMNmbQHpUOyykVZSCVFv9b2dOVw0s6pRVzF9FZl66LjbWVpret74xrTTh45_4N64Vpo7ttsKGF9V6sXJhFn7KndorLJTRPbaoxmte_nT-Fhc5o8jdTHlcIL-Tdbxwiqlra1-l8M_hyxY5Ea-NnkMgYfIjgklg9KPr6yxpxgfZW6AEsCP5GOtEGLYR-w1EvHCIPIDG1ppWPFXbpy90cix503E-z8khIJnG5BJO2rjwQgO8w0-tuazw3gj0iqNaiJQzxkdUEy4lmoOxVXgP7NYKvZV8IrcuZhvvpEbwl6wHQzWb71gNQWFdW-mSZtYNFcQ1VrfPRm5Zk5zqJ

 

U2100  =  2100 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 1
L2100 =  2100 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 1
L2600  =  2600 Mhz  -  LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 8

L800800 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 20

 

C3500 = 3500 Mhz  -  NR / 5G - Band 78

https://www.induo.com/5g-fakta/

Skillnad mellan frekvenser:

När man pratar om täckning så handlar det oftast om två parametrar; hastighet och uppkoppling.

Man vill kunna ladda ned saker snabbt men också kunna ringa samtal i källaren. Lägre frekvenser som ex. 900Mhz når längre ut och är bättre på att tränga genom hinder som tjocka husväggar men levererar generellt lägre hastigheter. Med 2600 Mhz får vi högre hastigheter men dessa vågor är betydligt mer känsliga för störningar och når inte lika långt som 900 Mhz. Genom att sända på olika frekvenser kan vi åstadkomma precis det.



TDD innebär förenklat att sändning och mottagning sker på samma frekvens omväxlande i tilldelade tidsluckor, TDD är bra för mobilt bredband eftersom man kan använda mer av bandbredden för antingen nedladdning eller uppladdning beroende på behovet för stunden.

____________________________________________

Om man vill vara envis och testa för att köra Wifi samtal , så kan man göra på detta sätt :

“Sätt mobilen i flygplansläge och slå på WiFi, då kan inte samtalet ens försöka gå via mobilnätet.
 

Helt enkelt , forcera att den ska välja detta läge.

_______________________________________________________________________

Men om man får bra uppkoppling med sin telefon över 5G  , så är uppkoppling mot wifi inte lika viktig om man också har 5G router. Och då kanske du även slipper brutna samtal , eftersom den inte vandrar mellan wifi & mobilnät .

Sen vet jag inte om du har samma problem oavsett vem du pratar med när du är under wifi-samtal . Men överlag så är det alltid att föredra att alla håller sina telefoner uppdaterade för bästa möjliga stabilitet med mera.

 

Mvh F

 

Svara