Besvarat

Data fungerar ej på Gran Canaria

  • 20 September 2019
  • 7 svar
  • 1067 visningar

Hej! Jag undrar varför jag inte kan surfa på 4G utomlands på mobilen? Jag är på Gran Canaria och kan endast surfa när jag är ansluten till wi-fi, varför är det så? När jag var på Teneriffa i januari i år funkade det. Min surfmängd den här månaden är inte slut och i Sverige kan jag surfa som vanligt. Vad är det jag har missat?
Med vänlig hälsning, Catarina

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Nils 23 September 2019, 11:32

Visa original

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

skulle du kunna dubbelkolla så att dataroaming är aktiverat i din mobils inställningar? Det brukar vanligtvis finnas under Inställningar -> Mobilnät eller liknande. Hittar du? Berätta gärna annars vilken mobiltelefon du har så ska jag försöka förklara det steg för steg 🙂

Hoppas att detta hjälper!
Hej,

Tack för ditt svar!

Dataroamingen är aktiverat och har varit på hela tiden.
Fick via chatt med 3 veta att jag inte har någon utlandsspärr, sen bröts tyvärr chatten.
Har en iPhone 8.
Om jag söker på något på nätet kommer följande text upp:
Safari kan inte öppna sidan då denna iPhone inte är ansluten till internet.
Användarnivå 5
Emblem +36
Hejsan @Cheisima och varmt välkommen till 3Community!

Är det så att detta endast rör data? Fungerar det att ringa och skicka/ta emot SMS?

Vilken operatör står det att du har på telefonen? Skulle du kunna testa att manuellt byta till någon av följande för att se om det då hoppar igång?

Orange ES, Yoigo, Movistar eller Vodafone ES
Hej Nils, tack för ditt svar. Det har fungerat att ringa och skicka sms så det rör endast data. Har testat alla de operatörer du nämner förutom Vodafone. Fick till sist tag på 3 som nu säger att jag har en utlandsspärr på mitt abonnemang, vilket den förste jag talade med sa att jag INTE hade. Endast kundtjänst kan ta bort den o de har inte helgöppet, tyvärr. Nu reser vi hem idag så när jag kommer hem ska jag ta tag i detta. Jag undrar ju varför det funkar i januari men inte i september🤔...
Användarnivå 5
Emblem +36
Hej Nils, tack för ditt svar. Det har fungerat att ringa och skicka sms så det rör endast data. Har testat alla de operatörer du nämner förutom Vodafone. Fick till sist tag på 3 som nu säger att jag har en utlandsspärr på mitt abonnemang, vilket den förste jag talade med sa att jag INTE hade. Endast kundtjänst kan ta bort den o de har inte helgöppet, tyvärr. Nu reser vi hem idag så när jag kommer hem ska jag ta tag i detta. Jag undrar ju varför det funkar i januari men inte i september🤔...

Ah, jag förstår. Jag har stött på detta problem tidigare. För kundservice så ser det ut som att det inte ligger någon spärr, men att det gör det i underliggande system. Ta gärna kontakt med kundservice direkt via chat så kan dom kika på det.

Jag har dock ingen förklaring till varför det fungerade på Teneriffa. Spärren måste hoppat igång efter det isåfall.
Konstigt att spärren bara kan hoppa igång tycker jag. Men jag ska kontakta kundtjänst när jag kommer hem. Tack för hjälpen!

Svara